Jak dlouho funguje v Domov mládeže Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy zdravotnické v Příbrami?

Domov mládeže funguje v Příbrami od 1. září 1990.

Jaké zázemí a vybavení pro studenty, respektive veřejnost poskytujete?

Prostory jsou koncipovány jako buňky po dvou pokojích, přičemž v každém jsou tři lůžka. Samozřejmostí každé buňky je vlastní sociální zařízení. Na každém patře je také klubovna s televizí, DVD a nechybí ani deskové hry. Dále mohou studenti využívat také knihovnu, ve které je na pět tisíc svazků, jak odborné literatury, tak beletrie. V přízemí je menší sál, který je využíván například pro lekce zumby a podobně. Ve škole je pak studentům k dispozici posilovna.

Jaký program měl u studentů v uplynulém roce největší odezvu?

Nejzajímavější a nejatraktivnější byla pro studenty návštěva kynologického klubu v Podlesí a návštěva Ekofarmy v Orlově. Tyto akce se setkaly s hojnou účastí a studentům se moc líbily. Dále mohou studenti navštěvovat představení v příbramském divadle, se kterým máme smlouvu a studenti mají za roznos letáků jednou měsíčně vstup zdarma. Tuto možnost studenti také hodně využívají. Dále jsme uspořádali besedu s kadeřnicí, která se především u děvčat setkala s velkým ohlasem.

Vypozorovali jste během let nějaké změny ve způsobu trávení volného času u žáků a studentů?

Tak změny určitě jsou. Já bych řekla, že žáci přestávají být aktivní. Příčinou jsou počítače, notebooky a sociální sítě na internetu. Studenti jsou strašně pasivní. Je tedy fakt, že chlapci chodí hrát fotbal do haly nebo při hezkém počasí na hřiště. Jsou rozhodně méně aktivní a také přestávají číst. Vedu knihovnu, ve které je nabídka celkem pestrá, ale zájem o literaturu moc není, ačkoliv jsem se je ke čtení snažila motivovat různými formami. Pořádala jsem například noční čtení, kdy jsme si v knihovně sedli na polštáře, uvařili si čaj, upekli si koláče a předčítalo se. Motivovat mladé je hrozně těžké. Na druhou stranu chápu, že mají spoustu učení a obzvlášť u 1. ročníků je studium časově náročné. Dříve k trávení volného času přistupovali studenti aktivněji a sami se i zapojovali. V počátku sice převládá veliké nadšení, které ale ve finále opadá.

Mohou se studenti sami podílet na výběru akcí, popřípadě na jejich pořádání?

Jak jsem se už zmínila, nadšení v počátku při plánování je 100 procent, až bych řekla přehnané, ale pak zájem upadá.

Na jaké akce se mohou studenti v nejbližší době těšit?

Pro ubytované je připravena beseda s učitelem tance Jiřím Dohnalem na téma společenská etika a beseda s kosmetičkou o správném líčení a péči o pleť. Dále je v plánu ukázka tanců cheerleaders a velikonoční návštěva hornického domku s tématickým programem například malování vajec, pletení pomlázek a košíků. V domově pořádáme turnaj ve volejbale, stolním tenise a na závěr v červnu ukázky výcviku v kynologickém klubu.

Kateřina Chourová