Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pozor na výhodné nabídky! Šmejdi dorazili i do Příbrami

Příbram - Pozor na podvodníky, kteří prostřednictvím telefonu lákají seniory na dárky. Vábení na výhodný obchod, uskutečněný při předváděcích nebo reklamních akcích, má podobný scénář, jenom je to hra se slovy.

18.2.2014
SDÍLEJ:

JE PONDĚLÍ, půl desáté. Ještě před chvílí nebyla v přednáškovém sále příbramského kulturního domu volná jediná židle. To do doby, než se „obchodníci“ rozhodli sbalit si osobní věci a utéct. Bez dárků. Dokonce tu nechali i kameru. Foto: Markéta Jankovská

Lidé už vzhledem k velké informovanosti o těchto nekalých praktikách nejsou tolik důvěřiví, přesto alespoň ze zvědavosti na akce přicházejí. 

Jedna taková akce se v pondělí konala v přednáškovém sále příbramského kulturního domu, opakovat se měla ještě v 15 hodin. Pozvánku přes mobil dostali ti, kteří v různých obchodních řetězcích používají slevové karty. Na základě nich se prý stali vylosovanými výherci dárků.

Příbramský deník byl u akce na základě podezření, že jde o podvodnou akci, podobnou té, která se před časem v regionu neobešla bez zásahu policie.

Před devátou hodinou přichází ke kulturnímu domu pan Karel. O věrohodnosti akce prý není přesvědčený. „Jsem připravený nepodepsat žádnou smlouvu, ale slibovali mi nářadí, a to by se mi hodilo, tak uvidíme," svěřil se muž.

V devět hodin, kdy má akce začít, se před přednáškovým sálem schází něco přes dvacet lidí. Všichni důchodového věku. Jen my svým věkem narušujeme klid pořadatelů. Jsou ostražití a nespouští nás z očí. Záhy otevírají dveře a nabádají zájemce, aby se seřadili jako manželé nebo přátelé vedle sebe. Prý si tak lépe zajistí místa vedle sebe.

Zavření dveří přes nosem

Když přichází řada na nás, zavírají dveře před nosem nám, i několika pozvaným lidem se slovy: „Pro vás už nemáme místa a nemůžeme vás nechat stát. Pojďte s námi ven k autu, my vám tam předáme porcelán a jiné dárky, a tím bude věc vyřízená," vede hlouček seniorů jeden z pořadatelů k červené dodávce na parkovišti před kinem.

Nasazuje si kapuci. Otevírá zadní dveře a rozdává seniorům slíbené krabice. Když zahlédne v našich rukách fotoaparát, bez rozloučení odbíhá zpět do přednáškového sálu a zakrývá si obličej. Zanechává za sebou rozčarované seniory, nevěřícně kroutící hlavou.

„Mně slíbili, že dostanu porcelánový servis, ať si přijedu. Jsem tady a nedostala jsem nic, zbytečně dneska projedu třicet kilometrů. Je to podvod jako hrom. Volali mi dvakrát. Představili se jako zástupci lékárny a potravin. Ale název si už nepamatuji," reaguje paní Jana, která přicestovala pro dárky z obce nedaleko Rožmitálu.

Jako by tohle nestačilo, pozornost si získává dění v přednáškovém dále. Vzhledem k přítomnosti novinářů se tři, čtyři „obchodníci" odmítají pozvaným lidem představit a začít s prezentací. Čekají, až se „vyčistí vzduch". Nevydrží a zhruba v půl desáté utíkají v kapucích po schodišti a mizí z budovy. Mizí i dodávka s dárky. V přednáškovém sále zůstávají lidé i s nerozdanými dárky a kamerou, zřejmě připravenou k natáčení akce.

Firma zatím nezaplatila pronájem

Že by nájemci někdy z akce utekli, to se podle vedoucí sálů Jiřího Popoviče, jenž přichází místnost i s opuštěnými věcmi zamknout, ještě nestalo. Firma, která si pronájem sálu objednala, ještě prý ani nezaplatila. „Ale volali mi, že pronájem uhradí. Kdyžtak jim pošleme fakturu," dodává Jiří Popovič.

Pronájem sálu si podle Jiřího Popoviče objednala jedna firma. Telefonní kontakt ale na ni nelze dohledat. (pozn.: redakce název firmy zná, ale nezveřejňuje ho z důvodu možného poškození firmy stejného nebo podobného názvu)

Několik oslovených seniorů se shodlo, že byli na akci zvaní mimo jiné jménem lékárenské sítě Dr. Max. Ta se proti tomu důrazně ohrazuje. Jen za uplynulý týden eviduje společnost takových případů pět. Postup je vždy prý téměř stejný.

Seniorům se telefonicky přihlásí neznámý člověk, aby je informoval, že při slosování klientských karet Dr. Max vyhráli hodnotnou cenu, kterou si mají přijít vyzvednout na určené místo. Ženám podvodníci často slibují sady nádobí, mužům soupravy nářadí - vždy za několik tisíc korun.

„Takové soutěže vůbec nepořádáme, tímto způsobem se svými klienty nejednáme, s akcemi tohoto druhu nemáme vůbec nic společného," říká mluvčí lékárenské sítě Michal Petrov. Ten také vylučuje, že by telefonní čísla, na která podvodníci seniorům volají, mohla uniknout z klientské databáze Dr. Max.

V lékárnách vyvěšená varování

Svým obětem podvodníci telefonují na linky, které nemá Česká lékárna vůbec k dispozici. Varování si budou moci pacienti přečíst asi ve stovce výše jmenovaných lékáren. Společnost Česká lékárna, pod níž Dr. Max spadá, zvažuje v celé záležitosti podniknout právní kroky.

Že šlo o nelegální akci, potvrdila v pondělí Česká obchodní inspekce, kde musí být akce nahlášená nejméně deset dní dopředu, včetně podrobností, jakým způsobem firmy zákazníky lákají, co jim slibují. Přísnější podmínky vymezuje zákon od letošního ledna.

„Nepodařilo se nám akci dohledat. I kdyby ji někdo nahlásil pod jiným jménem, termín ani místo konání v evidenci nemáme. Pokud někdo takovou akci neohlásí, hrozí mu pokuta až do 5 milionů korun," sdělil Příbramskému deníku mluvčí České obchodní inspekce Jan Rotbauer.

„Obchodníci" se v pondělí do kulturního domu nevrátili pro své věci ani odpoledne, kde se na 15. hodinu dostavila další dvacítka seniorů. Přivítaly je zamčené dveře přednáškového sálu a také vedoucí sálů Jiří Popovič, jenž seniorům musel situaci vysvětlit.

Autor: Markéta Lišková

18.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Tomáš Procházka
9

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Ilustrační foto.
5

Dálnice se opravují podle plánu. Ale šnečím tempem

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

DOTYK.CZ

Před 79 lety vláda vyhlásila mobilizaci. Lid absolutně pevný, chválil Beneš

Přesně ve 22.20 byla rozhlasem vyhlášena všeobecná mobilizace Československé republiky. Onoho 23. září 1938 bylo řádně horko nejen za hranicemi, kde chřestil zbraněmi Hitler, ale i uvnitř vlasti, v Sudetech. Dobrá polovina sudeťáků mobilizace neuposlechla. A do osudného Mnichovského diktátu zbýval pouhý týden.

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Soud se zastal „zakleknuté firmy“. Bude Česko platit milionové odškodné?

Daňoví poplatníci by se v blízké budoucnosti mohli „prohnout“ a nechtěně zaplatit stovky milionů korun jako odškodné soukromé firmě za přílišnou horlivost úředníků a celníků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení