„Systém nefungoval zhruba od půl osmé do půl jedenácté,“ potvrdila vedoucí správního oddělení Květa Mrázová. 

V čekárně v té době marně čekalo dvacet lidí. „Na výpadek jsme je upozornili a zároveň jsme jim nabídli náhradní termín, kdy si své záležitosti mohou vyřídit. Kdo nemohl čekat na opětovné zprovoznění systému, se přeobjednal na tento čtvrtek nebo pátek,“ doplnila vedoucí správního odboru.

Problém se týkal také oddělení cestovních dokladů, tam se však lidé dočkali o něco dříve Podle mluvčího ministerstva vnitra Vladimíra Řepky bylo na vině výpadku právě přestupné datum 29. února, 
s nímž systém nepočítal. „Na odstranění neplánovaného výpadku naši technici od rána pracovali,“ prohlásil Řepka 
a dodal, že systém se podařilo zprovoznit v dopoledních hodinách.

Vydávání nových občanských průkazů provázely problémy už při jejich zavedení na začátku letošního roku.

Úředníci na oddělení osobních dokladů ve všech třech největších městech Mělnicka zaznamenali během letošního prvního úředního dne několik výpadků systému.

Na ministerstvu vnitra se totiž podle vedoucí kralupského správního odboru Dagmar Volfové sešlo během jediného dopoledne sedm tisíc žádostí o nové občanky. Systém tak na několik desítek minut zkolaboval.

Vydávání dokladů se zastavilo také v Benešově

I tak jednoduchá věc, jako je přestupný rok a s ním v kalendáři zařazené datum 29. února, může odhalit  slabiny počítačového věku. Úřady odkázané na výpočetní techniku kvůli výpadku systému z počátku směny neobsluhovali své klienty. Ti, co si přišli na úřady kvůli změnám občanských průkazů a pasů měli na výběr. Buď přijdou jindy, nebo počkají.

Mluvčí ministerstva vnitra Vladimír Řepka absurdní situaci vzniklou „výjimečným datem“ potvrdil: „Na vině bylo přestupné datum v kalendáři,“ sdělil s tím, že potíže dokázali technici zvládnout a už pět minut před desátou se stroje úředníků znovu rozeběhly.

Systém rozhodila vlastně maličkost. Při vyhledávání fotografií a podpisů program hledal jen data stará nejvýše jeden „ROK“ a použil při tom včerejší datum. Jenže loni žádného 29. února nebylo a na to inteligence stroje prostě nestačila. Systém pak problém vyřešil nejjednodušším způsobem - nahlásil chybu.

Potíže dokázali technici odstranit díky zadání jiného parametru vyhledávání. Místo „ROK“ použili „365 dnů.“ 

Úřady kvůli výpadku nemohly vydávat ani přijímat žádosti o občanské průkazy a pasy. Obdobné problémy s výjimkou systému cestovních pasů pociťovali i úředníci a žadatelé o doklady z Benešovska. „U nás to vypadalo stejně, jako jinde,“ potvrdila Květoslava Říhová, vedoucí Odboru správních věcí Městského úřadu Benešov. „Systém začal znovu pracovat kolem desáté hodiny, i když výpadek byl avizován až do poledne,“ uvedla Říhová.

„Obslouženi kvůli potížím nebyli jen čtyři lidé a ti byli objednáni přes službu rezervace,“ řekla vedoucí odboru správních věcí s tím, že ostatním úředníci situaci přímo v hale vysvětlili a domluvili se s nimi na přeobjednání.

Od Nového roku do 24. února podali lidé v Benešově 989 žádostí o e-občanský průkaz a dalších 460 požádalo o vydání e-cestovního dokladu. Ve stejné době úředníci vydali celkem tisíc občanských průkazů a 360 pasů těm, kteří o jejich vydání požádali už dříve. 

„Čísla jak podání žádostí a převzetí dokladu je nutné sečíst, protože oba tyto úkony vyžadují přítomnost občana na úřadě,“ připomněla Květoslava Říhová s tím, že jich bylo úctyhodných 2 809.

K podání žádosti o e-OP a e-CD slouží v Benešově tři fotokabinky. Ani to ale nestačí a v úřední dny, především v pondělí středu, se na úřadě tvoří velké fronty. Proto je lepší využít možnosti rezervace, tedy objednání se na konkrétní den a hodinu. 

Služba je plně využívána a návod, jak na to, lze jednoduše najít na webu úřadu. Novým úředním dnem je od března také úterý od 8 do 14 hodin a pracovní tým v Benešově posílí  navíc i další úředník.