VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Při jízdě do kopce z Knovíze do Olšan rychlost nerozhoduje

Knovíz - Řev motorů, obláčky kouře, víně benzinu a občasné přátelské roztlačení. Takový byl už šestadvacátý závod veteránů v jízdě do kopce Knovíz - Olšany na Kladensku. A bylo se na co dívat.

30.6.2014
SDÍLEJ:
Fotogalerie
67 fotografií

Závody v jízdě do kopce z Knovíze do Olšan se konaly už po 26.Foto: Foto: Deník/Daniela Řečínská

Na start se letos dvakrát postavilo celkem 118 řidičů nejen motorek či automobilů, ale také velorexů, motocyklů se sajdkárou či dokonce tři formule.

Zvláštností těchto závodů do kopce je fakt, že rychlost vozidla není rozhodující. Závodníci se na start 3200 metrů dlouhého kopce postaví dvakrát. Vítězem v dané kategorii je pak ten, jenž má nejmenší rozdíl mezi oběma zajetými časy.

„V pravidlech máme, že jezdec smí jet do padesáti kilometrů v hodině. Když někdo první jízdu zvládne například na dvě minuty, druhou musí zajet také za dvě minuty. Pokud je časový rozdíl v jedné kategorii stejný, vyhrává šofér staršího vozu," vysvětlil hlavní pořadatel Václav Bečvář z Orion klubu Slaný.

Nejstaršími kusy k obdivování byl z automobilů Chevrolet z roku 1916 a z motocyklů Rudge vyrobený v roce 1924.

Původní délka trati

Závodní trať je stejně dlouhá, jako byla v roce 1924. „Start jsme sice posouvali, ale další změny, například posunutí kapličky kvůli dálnici, vrátily trati původní délku. V roce 1989 jízdy startovala slavná česká automobilová závodnice Eliška Junková," poznamenal zajímavost Václav Bečvář.

Vzhledem k datu výroby některých vozidel není nic výjimečného, když závodník nedojede. „To se stává. Někomu vynechá válec nebo nejde benzin. Bereme to všichni sportovně. Pro všechny případu tu máme hasiče i sanitku," dodal pořadatel.

Všechny stroje jsou rozděleny do deseti kategorií podle kubatur. „Rozdali jsme celkem třicet pohárů. Putovní pohár ředitele závodu letos získal pan Vágner z Prahy, který se účastnil všech 26 ročníků," sdělil výsledky Václav Bečvář.

Motorka se sajdkárou BSA

Sám hlavní pořadatel vlastní velkou vzácnost, na které v sobotu dvakrát dojel z Knovíze do Olšan. Jedná se o motorku se sajdkárou značky BSA, kterou si Václav Bečvář před čtyřmi roky přivezl z Velké Británie. Motorka je speciálně upravena, jelikož řidič klečí a spolujezdec leží.

„Jezdíme na ní se synem. Zúčastňujeme se různých závodů. V srpnu pojedeme například na akci, která se koná u Rakovníka. Vyjet s tím normálně na silnici nemohu, jelikož nemá poznávací značky," popsal nezvyklý stroj jeho majitel.

Petr Suchopárek ze Slaného vlastní 22 veteránů

Závody v jízdě do kopce z Knovíze do Olšan se konaly už po 26.Mezi 118 zúčastněnými byli také Petr Suchopárek ze Slaného se svým šestiletým synem Václavem. Startovali pod číslem šedesát. Do Knovíze jezdí na závody pravidelně. „Je to taková povinnost, když to máme hned vedle. Musíme reprezentovat," usmál se čtyřicetiletý Slaňák.

Do Knovíze letos přijel Pragou Alfou z roku 1925. Minulý rok zde byl starým otevřeným autobusem z roku 1929. Petr Suchopárek vlastní celkem dvaadvacet veteránů. „Nedají se přepočítat na peníze. Člověk k tomu musí mít vztah. Není to koníček, ale pořádný kůň."

Zatím co ostatní majitelé starých aut nechávají své vozy opravit, nalakovat a vyleštit, Petr Suchopárek má na rekonstrukce opačný názor. „Každá renovace je špatná. Nikdo to už nedá dohromady tak, jak by to mělo být. Každý to vidí jinak. Někdo si třeba myslí o mě, že jezdím v popelnici, ale nechápe, že původní věci renovací ztrácí své kouzlo," vysvětlil.

Původně chtěl Petr Suchopárek posbírat všechny Pragovky, ovšem zjistil, že je to nesmysl. „Bylo toho vyrobeno tolik. Dělali i lokomotivy, nákladní auta či traktory. Řekl jsem si, že udělám sérii Praga Alfa. Zatím jich mám dvanáct, chybí mi první z roku 1913 a poslední," uzavřel.

Autor: Daniela Řečínská

Místo události:
30.6.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čech odsouzený v Súdánu se vrátil do vlasti, přivezl ho Zaorálek
2 4

Zpátky doma. Čech Petr Jašek byl propuštěn ze súdánského vězení

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
10

Udílení filmových cen Oscar sledujeme on-line

Bouřlivák Johnny Cash přežil bitku s pštrosem i požár národního parku

/VIDEO, FOTOGALERIE/ - Přízvisko legenda si dnes vysloužil kdekdo. Ovšem Johnny Cash jí doopravdy byl. Napsal přes 1500 písní a v žebříčku Billboardu mu figuruje zhruba obdobný počet hitů jako Ro-lling Stones. Muž v černém vypil tisíce lahví alkoholu, vyzkoušel všechny drogy, zapálil národní park, napadl ho pštros a celý život ho strašila předčasná smrt jeho bratra. V neděli by oslavil 85. narozeniny.

Šéfové stran: ANO směřuje k vůdcovskému řízení

Hnutí ANO dnešní změnou stanov, která posiluje pravomoci předsedy, míří k vůdcovskému či autoritářskému řízení hnutí. Shodují se šéfové sněmovních stran. Podobné změny ve svých stranách vylučují, demokratické strany podle nich mají být postaveny na rozhodování kolektivních orgánů.

Extrémní dávka jedu. Kim Čong-nama zabila za 20 minut

Bratr severokorejského prezidenta Kim Čong-nam zemřel během 15 až 20 minut od chvíle, co byl 13. února na letišti v Kuala Lumpuru otráven. Paralyzoval ho silný neurotoxin, jak vyplývá z výsledků pitvy, které včera zveřejnil malajsijský ministr zdravotnictví. Krátce předtím úřady oznámily, že letiště v Kuala Lumpuru je zcela bezpečné, bez jakýchkoli stop po jedu.

HMD Global po 17 letech vzkřísila legendární Nokii 3310

Finská společnost HMD Global, která vyrábí telefony značky Nokia, uvede ve druhém čtvrtletí na trh pokračovatele legendárního tlačítkového modelu 3310. Telefon bez operačního systému přichází na trh téměř 17 let po svém předchůdci a má stát 49 eur, tedy asi 1350 korun. HMD to dnes oznámila před zahájením veletrhu MWC v Barceloně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies