VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Při jízdě do kopce z Knovíze do Olšan rychlost nerozhoduje

Knovíz - Řev motorů, obláčky kouře, víně benzinu a občasné přátelské roztlačení. Takový byl už šestadvacátý závod veteránů v jízdě do kopce Knovíz - Olšany na Kladensku. A bylo se na co dívat.

30.6.2014
SDÍLEJ:

Závody v jízdě do kopce z Knovíze do Olšan se konaly už po 26.Foto: Foto: Deník/Daniela Řečínská

Na start se letos dvakrát postavilo celkem 118 řidičů nejen motorek či automobilů, ale také velorexů, motocyklů se sajdkárou či dokonce tři formule.

Zvláštností těchto závodů do kopce je fakt, že rychlost vozidla není rozhodující. Závodníci se na start 3200 metrů dlouhého kopce postaví dvakrát. Vítězem v dané kategorii je pak ten, jenž má nejmenší rozdíl mezi oběma zajetými časy.

„V pravidlech máme, že jezdec smí jet do padesáti kilometrů v hodině. Když někdo první jízdu zvládne například na dvě minuty, druhou musí zajet také za dvě minuty. Pokud je časový rozdíl v jedné kategorii stejný, vyhrává šofér staršího vozu," vysvětlil hlavní pořadatel Václav Bečvář z Orion klubu Slaný.

Nejstaršími kusy k obdivování byl z automobilů Chevrolet z roku 1916 a z motocyklů Rudge vyrobený v roce 1924.

Původní délka trati

Závodní trať je stejně dlouhá, jako byla v roce 1924. „Start jsme sice posouvali, ale další změny, například posunutí kapličky kvůli dálnici, vrátily trati původní délku. V roce 1989 jízdy startovala slavná česká automobilová závodnice Eliška Junková," poznamenal zajímavost Václav Bečvář.

Vzhledem k datu výroby některých vozidel není nic výjimečného, když závodník nedojede. „To se stává. Někomu vynechá válec nebo nejde benzin. Bereme to všichni sportovně. Pro všechny případu tu máme hasiče i sanitku," dodal pořadatel.

Všechny stroje jsou rozděleny do deseti kategorií podle kubatur. „Rozdali jsme celkem třicet pohárů. Putovní pohár ředitele závodu letos získal pan Vágner z Prahy, který se účastnil všech 26 ročníků," sdělil výsledky Václav Bečvář.

Motorka se sajdkárou BSA

Sám hlavní pořadatel vlastní velkou vzácnost, na které v sobotu dvakrát dojel z Knovíze do Olšan. Jedná se o motorku se sajdkárou značky BSA, kterou si Václav Bečvář před čtyřmi roky přivezl z Velké Británie. Motorka je speciálně upravena, jelikož řidič klečí a spolujezdec leží.

„Jezdíme na ní se synem. Zúčastňujeme se různých závodů. V srpnu pojedeme například na akci, která se koná u Rakovníka. Vyjet s tím normálně na silnici nemohu, jelikož nemá poznávací značky," popsal nezvyklý stroj jeho majitel.

Petr Suchopárek ze Slaného vlastní 22 veteránů

Závody v jízdě do kopce z Knovíze do Olšan se konaly už po 26.Mezi 118 zúčastněnými byli také Petr Suchopárek ze Slaného se svým šestiletým synem Václavem. Startovali pod číslem šedesát. Do Knovíze jezdí na závody pravidelně. „Je to taková povinnost, když to máme hned vedle. Musíme reprezentovat," usmál se čtyřicetiletý Slaňák.

Do Knovíze letos přijel Pragou Alfou z roku 1925. Minulý rok zde byl starým otevřeným autobusem z roku 1929. Petr Suchopárek vlastní celkem dvaadvacet veteránů. „Nedají se přepočítat na peníze. Člověk k tomu musí mít vztah. Není to koníček, ale pořádný kůň."

Zatím co ostatní majitelé starých aut nechávají své vozy opravit, nalakovat a vyleštit, Petr Suchopárek má na rekonstrukce opačný názor. „Každá renovace je špatná. Nikdo to už nedá dohromady tak, jak by to mělo být. Každý to vidí jinak. Někdo si třeba myslí o mě, že jezdím v popelnici, ale nechápe, že původní věci renovací ztrácí své kouzlo," vysvětlil.

Původně chtěl Petr Suchopárek posbírat všechny Pragovky, ovšem zjistil, že je to nesmysl. „Bylo toho vyrobeno tolik. Dělali i lokomotivy, nákladní auta či traktory. Řekl jsem si, že udělám sérii Praga Alfa. Zatím jich mám dvanáct, chybí mi první z roku 1913 a poslední," uzavřel.

Autor: Daniela Řečínská

Místo události:
30.6.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dálnice D8, ministr dopravy Ťok, premiér Sobotka
3 20

Buďte trpěliví, prosí řidiče Ťok

Petici, kterou sepsal  před dvěma týdny  Jiří Míka z Berouna,  už podepsaly tisíce lidí.
20

Počet odpůrců protikuřáckého zákona roste

Římu došla trpělivost, za koupání ve fontáně pokuta až 12 tisíc. A v Česku?

/VIDEO/ Léto je v plném proudu. Lidé se chystají na dovolené a i počasí napříč Evropou výletníkům přeje. V Paříži dokonce kvůli tropickým teplotám vyhlásili nouzový stav. Turisté tak při vysokých teplotách hledají útočiště především v útrobách památek či u fontán. Jenže takové osvěžení může nakonec přijít pěkně draho.

Aktivista Franc: Bez tlaku občanské společnosti by protikorupční zákony nebyly

/ROZHOVOR/ Iniciativa Rekonstrukce státu bude už brzy bilancovat své více než čtyřleté snažení. Jejím cílem bylo lobbovat za zákony, které mají největší protikorupční potenciál. Deník o nich hovořil s jednou z nejvýraznějších tváří iniciativy Pavlem Francem.

KLDR nařídila popravit někdejší jihokorejskou prezidentku

Zosnovali spiknutí s cílem zabít severokorejského vůdce Kim Čong-una. Takový důvod uvedla Severní Korea k vydání příkazu „popravy" bývalé jihokorejské prezidentky Pak Kun-hje a šéfa špionů Jižní Koreje I Pjong-hoa. Pchjongjang proto žádá Soul, aby mu oba obviněné vydal.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies