VYBERTE SI REGION

Primátor: Automobilku stále považujeme za jednoho z hlavních partnerů

Mladá Boleslav /ROZHOVOR/ - Jaký je aktuálně vztah města ke společnosti Škoda Auto? Jaká je budoucnost michalovické skládky a centra průmyslového zpracování odpadu? Dojde letos k zavedení nového parkovacího systému? Na takové otázky nám odpovídal v bilančním rozhovoru primátor Mladé Boleslavi Raduan Nwelati. A došlo i na otázku jeho zdravotního stavu.

17.1.2016
SDÍLEJ:

Dana Křapková, maminka prvního letošního boleslavského miminka, a primátor Raduan NwelatiFoto: Deník / Šárka Charousková

S jakými pocity vstupujete do nového roku a s čím budete mít spojen v paměti rok 2015?

Žádný nadměrný význam pro mě rok 2015 v mé paměti mít nebude. Jsou roky, které jsou lepšími, a roky, které jsou malinko horší. Rok 2015 bude patřit k té druhé skupině.

Můžete jmenovat, co konkrétně vás v roce 2015 potěšilo a kde naopak spatřujete nejslabší místo loňského roku?

Nejvíce mne potěšilo dokončení a zahájení provozu krytého městského koupaliště. Vzhledem k velmi vysoké návštěvnosti, zhruba 175 tisíc návštěvníků za osm a půl měsíce, se ukazuje, že to byla významná událost i pro velkou část občanů tohoto města. Žádné výrazně slabé místo ve fungování města, které by mi utkvělo v paměti v roce 2015, nespatřuji.

V úterý byl zveřejněn návrh rozpočtu, o kterém se bude ještě jednat. Plán hlavních investic má ale jistě jasné obrysy. Do jakých projektů bude Mladá Boleslav letos investovat nejvíce?

V letošním rozpočtu je počítáno s investicemi ve výši více jak 219 milionů korun. Investice do školních zařízení jsou ve výši 48 milionů korun a dalších 46 milionů je vyčleněno na provoz těchto zařízení. Na investice do sportovišť a areálů pro volnočasové aktivity a areály sloužící pro seniory se počítá s 30 miliony korun, k tomu s dalšími 68 miliony korun na provoz těchto areálů a na podporu volnočasových aktivit a aktivit seniorů. Do veřejných prostranství budeme investovat 50 milionů, na údržbu komunikací, veřejných prostranství a zeleně dalších více než 120 milionů korun, 40 milionů korun je určených na projekty podporující činnosti společnosti Škoda Auto a na projekty zmírňující negativní dopady průmyslu zejména na dopravu a životní prostředí. Také je v rozpočtu nová položka, kterou jsme nazvali „podpora projektů pro malé a středně velké živnostníky a regionální rozvoj". Jde o 4,5 milionu korun. Máme naplánovanou i opravu mostu přes řeku Jizeru v Debři v celkové výši dvanáct milionů korun, deset milionů korun na plnicí stanice a nádrže pro požární vodu, pět milionů korun na projektové dokumentace v rámci příprav projektů pro dotační období, které končí v roce 2020, a zhruba 9,5 milionů korun na výkupy pozemků a další reprodukce majetku.

Jak se vyvíjí nový parkovací systém? Magistrát konstatoval, že jej nespustí dříve, než bude perfektní. Jak daleko je proces přípravy?

Na novém parkovacím systému, tedy na projektu Doprava v klidu, se neustále pracuje a doslova v těchto dnech finišujeme s přípravami. Projekt již byl projednán ve většině lokalit se zástupci společenství vlastníků jednotek a s bydlícími. Nový systém bude asi zaváděn, pokud vše půjde hladce, v průběhu letošních letních prázdnin. Hlavním cílem celého systému je zamezit ve volném parkování lidem, kteří nejsou občany našeho města. Tedy aby jednodušeji parkovali naši občané. Systém zavedeme však jen v případě, pokud s ním bude souhlasit drtivá většina občanů.

Vztahy se společností Škoda Auto nejsou v současnosti nejlepší. Setkal se s vedením města už nový předseda představenstva Meier? Bohdan Wojnar už potvrdil, že příspěvky městu budou ze strany automobilky kráceny. Nehodnotíte nyní s odstupem zvýšení daně z nemovitosti přece jen jako krok, který městu více vzal, než přinesl? Má město plán, jak suplovat finance poskytované dosud Škodovkou?

Pokud se ptáte na můj postoj a vztah ke společnosti Škoda Auto, tedy postoj celého vedení města, žádný vážný problém nevidím. I nadále společnost Škoda Auto považujeme za jednoho z nejdůležitějších partnerů, kterého si velice vážíme. Na jednu stranu sice zatěžuje město negativními dopady průmyslu, ať již dopravou nebo jinými obvyklými negativními dopady průmyslu, které jsou obdobné ve všech průmyslových městech na světě, na druhou stranu zajišťuje zaměstnanost a jiné velmi významné benefity celému regionu. Proto město tuto společnost bude, stejně jako to v minulosti dělalo vždy, všemi možnými cestami podporovat. Proto je například v rozpočtu letošního roku vyčleněna částka 40 milionů korun na projekty podporující automobilku. Na využití těchto prostředků budeme s vedením společnosti jednat.

Co konkrétně si máme představit pod podporou automobilky?

Pokud bych měl uvést nějaké příklady, kde vidíme možnost tyto finance využít, je to třeba výstavba záchytných parkovišť pro zaměstnance Škoda Auto, kteří do zaměstnání dojíždějí z okolních měst a obcí. Další možností je zainvestování napojení budoucího parkovacího domu automobilky u 6. brány na Severovýchodní tangentu a úprava napojení tohoto parkovacího domu na Dukelskou ulici tak, abychom řešili dopravní situaci v této oblasti. Možných projektů, které určitě budou ve prospěch společnosti Škoda Auto i občanů tohoto města, je řada. I v minulosti město velmi výrazně podporovalo projekty automobilky například přemostění Jizery u Česany, kde jsme upravovali projekt a zvedali výšku mostu tak, aby se pod mostem mohly dopravně propojit pozemky automobilky. Náklady na realizaci této úpravy mostu byly zhruba 30 milionů korun. Dalším příkladem spolupráce je spolufinancování přípravy území pro výstavbu vysokoškolského areálu Na Karmeli. Tady náklady města dosahovaly cca 150 milionů korun. Proto věřím, že vztahy města a společnosti budou i nadále dobré, a to i vzhledem k tomu, že v rozpočtu počítáme, že téměř celou částku, kterou získáme od Škoda Auto navýšením daně z nemovitosti, budeme investovat do projektů ve prospěch automobilky. A mimochodem tyto investice nebudeme podmiňovat žádným příspěvkem Škody Auto. Tato položka bude v rozpočtu města pravidelně i v letech příštích. Není to tedy jednorázové a jen pro letošní rok.

Přestože jednatel Compagu nás při posledním dotazování ubezpečil, že kapacita michalovické skládky je dostatečná a nehrozí její naplnění, dříve se rok 2016 uváděl jako nejzazší pro její uzavření. Jak se městu daří řešit problematiku nakládání s odpady? Má už město záložní plán? A lze říci jakoukoliv podrobnost k plánu vytvořit menší centrum na zpracování komunálního odpadu? Z vedení města zatím nebyl nikdo schopen projekt jakkoliv přiblížit. Můžete to udělat vy?

To, že nebyl původní projekt realizován z důvodu nedodržení smluvních podmínek ze strany společnosti, která vyhrála soutěž na výstavbu původního centra, nám velmi výrazně zkomplikovalo situaci. A společnosti Compag generovalo ztrátu za zmařenou investici. Tu Compag po dodavateli vymáhá soudně. Situaci likvidace komunálního odpadu města intenzivně řešíme jak my, tak z poloviny městská společnost Compag. Zatím jsme přistoupili k částečnému prodloužení životnosti skládky v Michalovicích na tuto skládku ukládáme výhradně komunální odpad z Mladé Boleslavi. Jinými slovy, společnost Compag na skládku ukládá méně odpadu, a tím se prodlužuje její životnost zhruba do konce roku 2017. To bylo první opatření pro řešení vzniklé situace. Dalším opatřením je realizace upraveného projektu průmyslového centra na zpracování komunálního odpadu, které by mělo být dokončeno do poloviny příštího roku a které bude financováno společností Compag, v níž má město 49 procent podílu. Nový, nebo tedy upravený projekt, bude „ochuzen" o peletovací lisovací linku, a to je prakticky jediná výrazná změna. Ostatní změny jsou dílčí a částečné. Ochuzení projektu o lisovací linku bude znamenat, že výsledný produkt zpracování nebude sloužit jako topné palivo v elektrárnách či cementárnách, nic to však nemění na tom, že komunální odpad bude maximálně tříděn, bude využita jeho biologická složka na výrobu plynu, elektřiny a tepla, a že množství zbytkové části, kterou bude potřeba likvidovat buď uložením na skládku nebezpečných odpadů, nebo ve spalovně, například v Liberci nebo v Praze, bude minimální a obdobná jako v původním projektu.

V poslední době bývá lóže v Městském divadle, v níž jste sedával, prázdná nebo obsazená někým jiným. Zanevřel jste na divadlo?

Ne, v žádném případě jsem na divadlo v Mladé Boleslavi nezanevřel, ba naopak. Jsem na naše divadlo velmi hrdý. Důvodem je jen časová zaneprázdněnost, což mě mrzí.

Letos se uskuteční krajské volby. Budete kandidovat do zastupitelstva kraje?

Ještě nevím. Co však vím, je, že prioritou pro mě vždy bude město Mladá Boleslav a jeho zdokonalování a další rozvoj.

V průběhu minulého roku se hodně hovořilo o vašem zdravotním stavu. Chcete-li tuto otázku okomentovat, budeme rádi, nechcete-li, budeme ctít vaše soukromí.

Omlouvám se, ale považuji to za soukromou věc, kterou nechci komentovat. Snad jen krátce: léčba zabrala a doufám, že to tak zůstane. Možná bych ještě rád přál podobný výsledek všem, kteří se léčí s obdobnými problémy například mistru Karlu Gottovi. Uzdravení bych ale popřál všem nemocným, ať se léčí s čímkoli. Ono to zdraví je opravdu to nejcennější, co máme, a člověk si to uvědomí, až když ho nějaká vážná choroba zasáhne.

Autor: Martin Weiss

17.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies