Tak ve čtvrtek začínal scénář dvoudenního taktického cvičení Hráz 2014, které má odhalit, za jak dlouho hasiči osm set metrů dlouhé části hráze dokážou postavit.

Podle starosty města Ctirada Mikeše mobilní část mělnické hráze zatím nikdy celá nestála. Při velké vodě skoro přesně před rokem totiž ještě nebyla svou úlohu připravena.

U Labe zasahovali mělničtí profesionální hasiči spolu s dobrovolnými hasiči ze všech částí města, Blat, Chloumku, Mlazic a Vehlovic. Sedmdesáti chlapům, kteří měli před sebou perné dny, velel Martin Legner, řídící důstojník mělnického hasičského záchranného sboru.

Hráz stavěli na třech nejnižších místech ve městě, která by při povodni bez pevného valu i mobilního hrazení labská voda zaplavila. U vinařství Lobkowicz, v Rybářích u veslařského klubu a u pevného valu v přístavu v Mlazicích.

Hráz dlouhá přes tři čtvrtě kilometru

„Všechno děláme, jako by šlo o skutečné ohrožení," připomněl Martin Lagner, že hasiči po stavbě hráze u vody zůstanou. Celou noc i následující den, kdy je čeká zase rozebírání hráze. Ta je dlouhá přes tři čtvrtě kilometru a padne na ni pětatřicet palet plných materiálu.

K řece je vozily nákladní auta dvou firem, které podle smlouvy svou techniku při velké vodě poskytnou nejpozději do dvou hodin. Stejně jako nakladače nebo jeřáby, které musejí stavět sloupy, do nichž se pak upevní hradidla.

Sloupů je asi sto padesát. „Váží od tří set kilo až k tuně, holýma rukama se stavět nedají," vysvětlil Martin Legner. Než se ale začnou stavět sloupy, musejí už na ně být připravené zámky. Stačí se na procházce v Rybářích dívat pod nohy, jsou to kovové desky s otvory. Líbí se i zlodějům, kterým se sice nepovede je sebrat, ve snaze to dokázat ale strhnout šrouby, a pak by v nich sloupy nebyly bezpečné.

Dokonalé utažení celé mobilní hráze

Když jsou všechny záklopky na zámcích otevřené a čisté, je čas na sloupy. Každý z nich musí hezky sedět na svém místě, zatím je ale hasiči nechávají trochu povolené. Mezi ně pak totiž budou usazovat hradidla, hliníkové profily, které do sebe zapadají prostřednictvím bajonetových zámků.

Jejich spodní části, které jsou až dole na asfaltových a betonových plochách, jsou vyztužené speciální pěnou. Tu hasiči šrouby přitahují k terénu, aby utěsnili všechny nerovnosti. „Kdybychom sloupy utáhli hned, když jsou na svých místech, už bychom tam nedostali hrazení. Dokonale celou hráz utahujeme, až když už celá stojí," vysvětlil šéf hasičů Martin Legner.

Taktické cvičení mělo prověřit i protipovodňová vrata do mělnického přístavu, která po celý rok čekala na svou příležitost. Proto na místě zasahovali i potápěči z pražského hasičského záchranného sboru. „Musíme být připraveni, až budeme muset stavět hráz naostro," řekl starosta Ctirad Mikeš, podle kterého k tomu pravděpodobně dojde každý rok alespoň třikrát.

Rozhodující slovo má po poradě starosta

Čtvrteční i páteční trénink má nejen odhalit, jak dlouho všechno trvá a kolik je na to potřeba lidí, ale i náklady. Ve chvíli, kdy už se bude k Mělníku valit velká voda a hladina se bude blížit ke čtyřem metrům, musí padnout verdikt o stavbě hráze ze strany starosty. Ten k tomu ale bude potřebovat tým odborníků, aby se hráz nestavěla každou chvíli - a zbytečně.

„Jde o lidský faktor, hasiči jsou jen lidi a kdyby desetkrát stavěli hrát poctivě a povodeň nepřišla, mohlo by se stát, že pojedenácté nebudou šrouby dotažené tak pevně, aby hráz síle vody odolala, protože všichni věřili, že povodeň zase nebude," poznamenal mělnický starosta.