VYBERTE SI REGION

Souprava RegioPanter uháněla maximální rychlostí traťovou rychlostí

Benešovsko - Dosud nevídaný experiment vyšel. Zvláštní vlak vedený elektrickou jednotkou řady 651 RegioPanter jedoucí z Heřmaniček za osobním vlakem do Benešova ho na nové části dokončeného železničního koridoru v maximální rychlosti 160 km/h před Bystřicí předjel.

14.6.2013
SDÍLEJ:

RegioPanter ladně svištěl po koridoru 160 km/h.Foto: Deník/ Ladislav Jerie

Dvousystémová elektrická souprava své možnosti, zrychlení a komfort, který už znají cestující ve dvoupodlažních CityElefantech směrem na Prahu, předvedla ve čtvrtek 13. června při slavnostním zakončení stavby koridoru mezi Benešovem a Voticemi.

Modrobílý vlak z Prahy do Heřmaniček a zpět se plavně vynořil z oblouku u zemědělské školy v 9.46 hodin a po podjetí silničního mostu na pražském záhlaví benešovského nádraží tiše zastavil u třetího nástupiště.

Akustické znamení upozornilo na nadcházející otevření dvoukřídlých dveří, do nichž se z nástupní hrany vchází přímo, bez nutnosti lézt do schůdků. Ve stanicích a zastávkách bez nástupiště se pro jednodušší vystupování a nastupování automaticky vysouvají pomocné schůdky. Klimatizovaný prostor ve dvoudílné jednotce nabízí místa k sedění pro 147 lidí a prostor pro invalidní vozík i kočárky, které lze do vlaku naložit s pomocí hydraulické plošiny. Klimatizované je i stanoviště strojvedoucího.

Pozvaní hosté slavnostní jízdy už nastoupili, na návěstidle svítila zelená. Čekalo se na čas. V 9.50 hodin se po zaznění zvukového upozornění zavírají všechny dosud otevřené dveře a strojvedoucí soupravu rozjíždí. Sloupy elektrického vedení se míhají stále rychleji a vlak opouští nádraží po 1. traťové koleji už 100 kilometrovou rychlostí směrem k Bystřici.

Hlas ve vlakovém rozhlasu nastiňuje program zvláštní jízdy a komentuje jednotlivé části právě dokončené stavby. Náhle jako by někdo cvakl vypínačem a kabina strojvedoucího pozhasíná.

Souprava se blíží na horizontu k neutrálnímu trolejovému poli, které odděluje trakční vedení stejnosměrné napájecí soustavy 3000 Voltů, která zajišťovala vlaku elektrickou energie na celé trase od Prahy, a střídavou trakční soustavu 25 kV 50 Hz, které napájí elektrické lokomotivy od bývalého hradla Jírovice až k rakouským hranicím.

Zatím jen 120

Na rychlostníku vpravo od kolejí před Bystřicí a posléze na červeném displeji na palubní desce se objevuje 120. „A za obloukem za bystřickou zastávkou budeme moct 160," polohlasně instruuje strojvedoucího RegioPantera pilot, což je odborný název pro zkušeného strojvedoucího obeznámeného s traťovými poměry mezi Benešovem a Heřmaničkami.

Před modrobílou soupravou se za levým obloukem trať napřimuje a předjížděná auta na souběžné hlavní silnici I/3 jedoucí také směrem na jih zůstávají v pozadí. Jízdu doprovází až nezvyklé ticho, narušené jen tlumeným vrněním elektrovýzbroje a vzduchotechniky na střeše vozidlové skříně. Dvoudílná souprava se jen neznatelně pohupuje a krajina kolem se rychle mění.

O zlomky decibelů se zvedá vnitřní hluk ve velkoobjemovém prostoru pro cestující při vjezdu do prvního ze série pěti tunelů, které RegioPanter absolvuje. Díky přetlakové ventilaci nezaznamenává vestibulární aparát ve vnitřních uších žádnou nepříjemnou tlakovou změnu.

Je to tam!

Souprava zvláštního vlaku prosvištěla kolem nástupiště tomické zastávky a někdo z osob namačkaných v kabině strojvedoucího suše konstatoval: „Je to tam!" Rychloměr ukazoval 160 km/h, což je maximální povolená rychlost pro vlaky se sestavené z vozidel s naklápěcími skříněmi, které změnou těžiště do středu pomyslného pojížděného polokruhu umožňují rychlejší projíždění oblouků.

RegioPanter sledovaný z okolí dráhy četnými zvědavci, kteří se o zvláštní jízdě rychlé soupravy dozvěděli, mezitím vlétl do setmělého Zahradnického tunelu osvětleného jen servisními světly.

Sotva postřehnutelný zvukový ráz doprovází mihnutí protijedoucí klasické rychlíkové soupravy tažené „Esem", což je nádražácké slangové pojmenování dvousystémové elektrické lokomotivy řady 363 s maximální rychlostí 120 km/h, které měla před změnou označování lokomotiv před inventárním číslem písmena ES. Ta vyjadřovala způsobilost jízdy pod trolejí ve stejnosměrné i střídavé proudové soustavě.

Klasické soupravy mohou „jen" 150 km/h. V současné době na trati Praha - Tábor stejně vlaky tahají zmíněná „Esa", nebo jejich vylepšené verze 362, jež má upravený výkon, aby mohla dosáhnout rychlosti 140 km/h.

„A na zpáteční cestu máme domluvené předjíždění osobního vlaku při souběžné jízdě proti správnému směru po první traťové koleji. To bude někde mezi Tomicemi a Bystřicí," poznamenal Roman Bareš, přednosta osobní železniční stanice Benešov, který při čtvrteční „zrychlené" jízdě zastupoval Krajské centrum osobní dopravy Českých drah. Ale to už strojvedoucí začíná brzdit. Nejdříve elektricky, při níž se díky rekuperaci část elektrické energie vyrobené elektromotory vrací do troleje.

Vlak se vynořil z tunelu a po přejetí na druhou staniční kolej míří k prvnímu nástupišti stanice Olbramovice, kde se uskutečnil slavností ceremoniál k zakončení stavby VoBen na trati 220 Praha - Benešov - České Budějovice, což si cestující přečtou na plaketě umístěné na výtahové šachtě.

„Po dokončení celého koridoru by tak měla trvat například cesta z Prahy do Tábora pouhých 63 minut. Až do Českých Budějovic se cestující z Prahy dostane za 92 minut," řekl Petr Šlegr, náměstek pro modernizaci dráhy Správy železniční dopravní cesty. „Na západě je rychlost 160 km/h pro konkurenceschopnou regionální dopravu běžná," dodal.

Z olbramovického nádraží od prvního nástupiště ve čtvrtek v 10.40 hodin vyráží RegioPanter do stoupání k České Sibiři dále k jihu. Tentokrát jede do Olbramovického tunelu nadále po 2. koleji, tedy vlevo, proti správnému směru. Mezi portály tunelů jsou stopy po řádění průtrže, která v neděli 2. června ráno do zářezu strhla část zeminy, do níž najel osobní vlak.

Souprava už projíždí Voticemi, které jsou provozně součástí olbramovické železniční stanice, o poznání pomaleji, neboť u Nazdic končí zmodernizované kolejiště a dál k Heřmaničkám pokračuje pouze původní jednokolejka s traťovou rychlostí nejdříve 100 km/h, jež klesá v obloucích před cílem cesty až na téměř polovinu.

Předtím ale RegioPanter brzdí u někdejšího hradla Arnoštovice před krátkou pomalou jízdou 50 km/h. Že je vlak na staré trati, je znát. Podlaha vozu se pohupuje, byť má drážní vozidlo vzduchové vypružení, o něco razantněji. Zašumí vysílačka a ze sluchátka je rozeznatelný ženský hlas. „V Heřmaničkách máme povytáhnout až ke konci peronu, abychom uvolnili přechod pro lidi. Bude tam křižování," tlumočil přání mladé výpravčí technický doprovod soupravy.

RegioPanter se pomalu sune kolem prastaré nádraží budovy, která do tří až čtyř let ztratí svůj původní účel. Železniční trať přes Českou Sibiři povede jinudy a Heřmaničkám zbude jen vlaková zastávka na náspu koridoru. Několik minut za RegioPanterem přijíždí do Heřmaniček od Votic motorová Regionova na vlaku Os 8271. A čeká se na protijedoucí osobní vlak od Tábora, jehož zvláštní souprava při zpáteční jízdě do Benešova začne stíhat, aby ho ve finále předjela.

Těsně před 11. hodinou se v oblouku zjevují typická čelní okna „Brejlovce", motorové lokomotivy, za níž jsou přivěšené dva vagóny Os 8268. Když se osobní vlaky rozjedou do svých směrů, nachystal se k odjezdu i RegioPanter. Půvabná výpravčí, kterou zachytil objektiv nejednoho fotoaparátu i kamery osazenstva soupravy, mu dovolila odjezd směr Votice.

Zprvu rozvážně se vracela souprava zvláštního vlaku z kopce k Voticím. Při vjezdu 1. kolej na zmodernizovanou část tratě u Nazdic strojvedoucí dokonce téměř zastavil, aby vzápětí při jízdě proti správnému směru předvedl rozjezd na plný výkon všech elektromotorů a tím i zrychlení, které je dvou vozová elektrická souprava schopná dosáhnout.

Kolem votických nástupišť jede vlak stovkou a před portálem přibližujícího se tunelu už atakuje 150 km/h. Z něho vystřelí maximální rychlostí, prolétne olbramovickou rouru a vzdušný vír zvedá veškerý prach a odpadky kolem kolejí. V rychlém sledu následují Zahradnický a oba Tomické tunely.

RegioPanter má v dohledu osobní vlak Os 8268, aby ho u mostu silnice z Bystřice na Nesvačily těsně před pravým obloukem a snížením rychlosti na 140 km/h, posléze na 120 km/h, dohnal a předjel.

Tři dvoudílné RegioPanter by byly schopné nahradit současné vlakové soupravy mezi Benešovem a Táborem i zkrátit jízdní dobu o 20 minut. Cena jednoho RegioPantera se pohybuje přes 110 milionů korun.

Autor: Ladislav Jerie

14.6.2013
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies