VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Srážce v novém superbu může zabránit spolujezdec

Mladá Boleslav - Přestože je mladoboleslavský zkušební polygon automobilky
 v Úhelnici přísně střežen a za normálních okolností se za závory dostanou pouze zaměstnanci společnosti, úterý bylo výjimkou. Na testovací dráze mohla bezpečnostní asistenční systémy vyzkoušet také média. Nechyběl ani Boleslavský deník.

22.9.2016
SDÍLEJ:

AUTO, které je kompletně vybavené technikou a specialisté ho používají na testování automatických nouzových brzdných systémů. Foto: Lucie Růžková

Na vývoji ještě větší bezpečnosti nových typů škodovek pracuje oddělení výzkumu dopravní bezpečnosti. Kromě toho, že specialisté pravidelně vyjíždí k nehodám na komunikacích a zkoumají a analyzují, za jakých okolností došlo ke střetu, snaží se v laboratořích také konkrétní situaci nasimulovat a výsledky poté používat při dalším vývoji vozů.

Jedním z kroků modernizace aut jsou pochopitelně i nezbytné crash testy, kde vozidla procházejí takzvaným saňovým testem. „Auto pojede padesátikilometrovou rychlostí a narazí do pevné překážky," ukazoval Petr Kraus, vedoucího bezpečnosti a zkoušek vozu, v crastestové laboratoři.

Simulovaná reálná nehoda

Jakmile zazní gong, blíží se karosérie Škody Octavia upevněná v ocelovém rámu. „Simulovali jsme skutečnou nehodu, kdy řidič vozidla přejel do protisměru, tam se srazil 
s pevnou překážkou, v našem případě se stojícím autobusem, který byl v odstavném pruhu. V havarovaném autě v tu chvíli seděl řidič a za ním spolujezdec," popsal reálnou situaci Petr Kraus.

Následky střetu byly vážné. Těžce se zranil především řidič. „Nám se zdálo, že náraz nebyl až tak vážný, aby řidiči způsobil těžká zranění. Simulací jsme zjistili, že spolujezdec nebyl připoutaný a těžká zranění řidiči způsobil právě on svou energií a silou, jenž vyvinul při prudkém zastavení," dodal vedoucího bezpečnosti a zkoušek vozu.

Nicméně, noční můrou pro spolujezdce bezesporu je dívat se na to, že se auto řítí tam, kam nemá, bez možnosti zasáhnout. Takový systém má ve své výbavě nová generace superbu. Jak vysvětlil Jáchym Frýdek, který má v automobilce na starosti kalibraci elektronického stabilizačního systému, jedná se 
o elektrickou parkovací brzdu, kterou může ovládat spolujezdec.

Elektrická parkovací brzda

„Stačí, když tlačítko nadzvihneme a držíme do doby, než auto samo zastaví. Tím, že se vyvine brzdný tlak současně na všechna čtyři kola a ve funkci zůstávají i asistenční systémy, můžeme vůz řídit správným směrem a nedostane se do smyku," popsal jeden ze školitelů.

Na vlastní kůži jsme otestovali stabilitu vozu při zatažení elektrické parkovací brzdy ve chvíli, kdy jsme ve stokilometrové rychlosti vjeli se superbem na mokrý povrch. Vůz v takových podmínkách dokázal zastavit po přibližně padesáti metrech.

Novináři mohli v akci vidět také asistenční systém Emergency Assist, který je
k dispozici pouze ve vozidlech s automatickou převodovkou. Účinným pomocníkem je ve chvíli, kdy se řidiči udělá nevolno, případně má tendenci ke kolapsu a je ve vozidle sám.

„Systém pozná, že řidič deset vteřin například netočil volantem a upozorní ho na reakci zvukovým signálem, jemně zakličkuje a když se nic neděje, rozsvítí varovná i brzdová světla a zastaví," dodal Robert Pěnička z vývoje asistenčních systémů.

Čtěte také: Slavná "stodvacítka" slaví 40 let, připomeňte si ji. I jak se vyráběla

Autor: Lucie Růžková

Místo události:
22.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Zdeňka Procházková.
4 6

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Ilustrační foto.
8

Účet koaličních náletů na Islámský stát: za tři roky zemřelo už 352 civilistů

Hokejisté padli s Ruskem po nájezdech. Přesto budějovický turnaj ovládli

Ve svém závěrečném vystoupení na Carlson Hockey Games prohráli hokejisté České republiky bez svých největších hvězd s Ruskem 3:4 po samostatných nájezdech, i tak potvrdili prvenství v turnaji.

AKTUALIZOVÁNO

Finanční zpráva prověřuje v Agrofertu nezdaněné Babišovy dluhopisy

Specializovaný finanční úřad si vyžádal od společnosti Agrofert podklady k veškerým dluhopisům, které firma vydala, řekl mluvčí podniku Karel Hanzelka. Prověřuje tak i dluhopisy, které od firmy koupil ministr financí Andrej Babiš (ANO).

Ukrajina zahájila stavbu obří hráze. Na Krym dál nepoteče voda

Úřady Chersonské oblasti na Ukrajině zahájily stavbu velké hráze, která by měla uzavřít přítok vody z Donu dál do Severokrymského kanálu a dál na Krym, který byl po volbách v roce 2014 připojen k Rusku. Kvůli okupaci této oblasti byly proti Rusku zavedeny ekonomické sankce.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Herbicidní látka glyfosát, která se používá například na hubení plevele, není rakovinotvorná a zemědělci ji mohou dál používat. Definitivně to potvrdila Evropská agentura pro chemické látky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies