VYBERTE SI REGION

Srážce v novém superbu může zabránit spolujezdec

Mladá Boleslav - Přestože je mladoboleslavský zkušební polygon automobilky
 v Úhelnici přísně střežen a za normálních okolností se za závory dostanou pouze zaměstnanci společnosti, úterý bylo výjimkou. Na testovací dráze mohla bezpečnostní asistenční systémy vyzkoušet také média. Nechyběl ani Boleslavský deník.

22.9.2016
SDÍLEJ:

AUTO, které je kompletně vybavené technikou a specialisté ho používají na testování automatických nouzových brzdných systémů. Foto: Lucie Růžková

Na vývoji ještě větší bezpečnosti nových typů škodovek pracuje oddělení výzkumu dopravní bezpečnosti. Kromě toho, že specialisté pravidelně vyjíždí k nehodám na komunikacích a zkoumají a analyzují, za jakých okolností došlo ke střetu, snaží se v laboratořích také konkrétní situaci nasimulovat a výsledky poté používat při dalším vývoji vozů.

Jedním z kroků modernizace aut jsou pochopitelně i nezbytné crash testy, kde vozidla procházejí takzvaným saňovým testem. „Auto pojede padesátikilometrovou rychlostí a narazí do pevné překážky," ukazoval Petr Kraus, vedoucího bezpečnosti a zkoušek vozu, v crastestové laboratoři.

Simulovaná reálná nehoda

Jakmile zazní gong, blíží se karosérie Škody Octavia upevněná v ocelovém rámu. „Simulovali jsme skutečnou nehodu, kdy řidič vozidla přejel do protisměru, tam se srazil 
s pevnou překážkou, v našem případě se stojícím autobusem, který byl v odstavném pruhu. V havarovaném autě v tu chvíli seděl řidič a za ním spolujezdec," popsal reálnou situaci Petr Kraus.

Následky střetu byly vážné. Těžce se zranil především řidič. „Nám se zdálo, že náraz nebyl až tak vážný, aby řidiči způsobil těžká zranění. Simulací jsme zjistili, že spolujezdec nebyl připoutaný a těžká zranění řidiči způsobil právě on svou energií a silou, jenž vyvinul při prudkém zastavení," dodal vedoucího bezpečnosti a zkoušek vozu.

Nicméně, noční můrou pro spolujezdce bezesporu je dívat se na to, že se auto řítí tam, kam nemá, bez možnosti zasáhnout. Takový systém má ve své výbavě nová generace superbu. Jak vysvětlil Jáchym Frýdek, který má v automobilce na starosti kalibraci elektronického stabilizačního systému, jedná se 
o elektrickou parkovací brzdu, kterou může ovládat spolujezdec.

Elektrická parkovací brzda

„Stačí, když tlačítko nadzvihneme a držíme do doby, než auto samo zastaví. Tím, že se vyvine brzdný tlak současně na všechna čtyři kola a ve funkci zůstávají i asistenční systémy, můžeme vůz řídit správným směrem a nedostane se do smyku," popsal jeden ze školitelů.

Na vlastní kůži jsme otestovali stabilitu vozu při zatažení elektrické parkovací brzdy ve chvíli, kdy jsme ve stokilometrové rychlosti vjeli se superbem na mokrý povrch. Vůz v takových podmínkách dokázal zastavit po přibližně padesáti metrech.

Novináři mohli v akci vidět také asistenční systém Emergency Assist, který je
k dispozici pouze ve vozidlech s automatickou převodovkou. Účinným pomocníkem je ve chvíli, kdy se řidiči udělá nevolno, případně má tendenci ke kolapsu a je ve vozidle sám.

„Systém pozná, že řidič deset vteřin například netočil volantem a upozorní ho na reakci zvukovým signálem, jemně zakličkuje a když se nic neděje, rozsvítí varovná i brzdová světla a zastaví," dodal Robert Pěnička z vývoje asistenčních systémů.

Čtěte také: Slavná "stodvacítka" slaví 40 let, připomeňte si ji. I jak se vyráběla

Autor: Lucie Růžková

Místo události:
22.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
4 21

Pátrání po pohřešované Míše o víkendu nabírá na intenzitě. Tým se rozšířil

Ilustrační foto.
8

Domácích zabijaček prasat ubývá

Motoristům se má ulevit při registru aut na úřadech. Emise budou v systému

Teplicko Je to dobrá zpráva pro všechny majitele aut. Motoristé už by totiž v budoucnu nemuseli chodit vyřizovat změny v registru vozidel pouze na úřady podle svého bydliště. Registrovat vozidlo by mohli na všech úřadech obcí s rozšířenou působností. „Novelu zákona schválili poslanci a poslali ji do Senátu. Ještě ji bude muset podepsat prezident. Zhruba za čtvrt roku by mohla začít platit," říká Michal Cuc, předseda Profesní komory STK a vedoucí STK Ivesur v Dubí a v Litoměřicích.

Před rokem zemřel europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf

Europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf, který zemřel náhle před rokem, 22. ledna 2016, byl výrazným komunistickým politikem posledních 25 let. Nejprve zasedal ve Federálním shromáždění, poté byl poslancem Sněmovny a od roku 2004 vykonával mandát v Evropském parlamentu. Ransdorf byl znám svým intelektuálním rozhledem, který oceňovali i jeho političtí oponenti. Dožil se 62 let.

Udělal si fajn selfie. Ostatní mysleli, že je sebevrah

Ústí nad Labem – „Je tam sebevrah," ukazovali kolemjdoucí na oblouk Benešova mostu. Na místě svítily majáčky policie a hasičů, byla sobota asi osm hodin večer, provoz na mostě byl uzavřen policií a vypnuto trakční vedení trolejbusů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies