VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Srážce v novém superbu může zabránit spolujezdec

Mladá Boleslav - Přestože je mladoboleslavský zkušební polygon automobilky
 v Úhelnici přísně střežen a za normálních okolností se za závory dostanou pouze zaměstnanci společnosti, úterý bylo výjimkou. Na testovací dráze mohla bezpečnostní asistenční systémy vyzkoušet také média. Nechyběl ani Boleslavský deník.

22.9.2016
SDÍLEJ:

AUTO, které je kompletně vybavené technikou a specialisté ho používají na testování automatických nouzových brzdných systémů. Foto: Lucie Růžková

Na vývoji ještě větší bezpečnosti nových typů škodovek pracuje oddělení výzkumu dopravní bezpečnosti. Kromě toho, že specialisté pravidelně vyjíždí k nehodám na komunikacích a zkoumají a analyzují, za jakých okolností došlo ke střetu, snaží se v laboratořích také konkrétní situaci nasimulovat a výsledky poté používat při dalším vývoji vozů.

Jedním z kroků modernizace aut jsou pochopitelně i nezbytné crash testy, kde vozidla procházejí takzvaným saňovým testem. „Auto pojede padesátikilometrovou rychlostí a narazí do pevné překážky," ukazoval Petr Kraus, vedoucího bezpečnosti a zkoušek vozu, v crastestové laboratoři.

Simulovaná reálná nehoda

Jakmile zazní gong, blíží se karosérie Škody Octavia upevněná v ocelovém rámu. „Simulovali jsme skutečnou nehodu, kdy řidič vozidla přejel do protisměru, tam se srazil 
s pevnou překážkou, v našem případě se stojícím autobusem, který byl v odstavném pruhu. V havarovaném autě v tu chvíli seděl řidič a za ním spolujezdec," popsal reálnou situaci Petr Kraus.

Následky střetu byly vážné. Těžce se zranil především řidič. „Nám se zdálo, že náraz nebyl až tak vážný, aby řidiči způsobil těžká zranění. Simulací jsme zjistili, že spolujezdec nebyl připoutaný a těžká zranění řidiči způsobil právě on svou energií a silou, jenž vyvinul při prudkém zastavení," dodal vedoucího bezpečnosti a zkoušek vozu.

Nicméně, noční můrou pro spolujezdce bezesporu je dívat se na to, že se auto řítí tam, kam nemá, bez možnosti zasáhnout. Takový systém má ve své výbavě nová generace superbu. Jak vysvětlil Jáchym Frýdek, který má v automobilce na starosti kalibraci elektronického stabilizačního systému, jedná se 
o elektrickou parkovací brzdu, kterou může ovládat spolujezdec.

Elektrická parkovací brzda

„Stačí, když tlačítko nadzvihneme a držíme do doby, než auto samo zastaví. Tím, že se vyvine brzdný tlak současně na všechna čtyři kola a ve funkci zůstávají i asistenční systémy, můžeme vůz řídit správným směrem a nedostane se do smyku," popsal jeden ze školitelů.

Na vlastní kůži jsme otestovali stabilitu vozu při zatažení elektrické parkovací brzdy ve chvíli, kdy jsme ve stokilometrové rychlosti vjeli se superbem na mokrý povrch. Vůz v takových podmínkách dokázal zastavit po přibližně padesáti metrech.

Novináři mohli v akci vidět také asistenční systém Emergency Assist, který je
k dispozici pouze ve vozidlech s automatickou převodovkou. Účinným pomocníkem je ve chvíli, kdy se řidiči udělá nevolno, případně má tendenci ke kolapsu a je ve vozidle sám.

„Systém pozná, že řidič deset vteřin například netočil volantem a upozorní ho na reakci zvukovým signálem, jemně zakličkuje a když se nic neděje, rozsvítí varovná i brzdová světla a zastaví," dodal Robert Pěnička z vývoje asistenčních systémů.

Čtěte také: Slavná "stodvacítka" slaví 40 let, připomeňte si ji. I jak se vyráběla

Autor: Lucie Růžková

Místo události:
22.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Nikolas Bady u Okresního soudu v Ústí nad Labem.
6 9

Před lety brutálně znásilnil malého kluka. Nyní Bady u soudu odmítá násilí

Škoda 105 L.
AUTOMIX.CZ
22

Prodejce nabízí auta ze „socíku" v super stavu. Tahle Škoda najela jen 9000 km

Nástěnkový tendr. Slovenským exministrům hrozí trest jako za vraždu

V Bratislavě stanuli před soudem dva bývalí ministři pro podezření z korupce. Hrozí jim tresty jako za vraždu.

Druhá vlna EET: zavírají obchody i trafiky. Na trhy nepřišli žádní stánkaři

Dnes odstartovala druhá vlna EET, která se týká všech malých i velkých obchodníků, včetně stánkařů. Některým provozovnám dokázala pěkně zatopit. Mezi „obětmi" jsou obchody, trafiky nebo tradiční trhy v Domažlicích. Přinášíme vám příběhy z celé republiky

Koalice navrhla vyšší přídavky na děti. Populismus, reagovala opozice

Koalice ve Sněmovně je pro zvýšení přídavků rodinám s dětmi tak, jak se na tom dohodla v únoru. Celkově jim chce přidat čtyři miliardy korun. Zvýšení, které dnes předložil předseda poslanců ČSSD Roman Sklenák, počítá se zvýšením dětských přídavků i slevy na dani za první dítě. Opozice to označila za předvolební populismus, návrhy prý mohla vláda předložit dříve.

Rozbořil: Babiš ze mě udělal démona. Koštův konec byl plán

Bývalý hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil (ČSSD) se domnívá, že současné změny ve vedení regionu mají kořeny až u předloňské kauzy Vidkun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies