Před pár dny nám skončil letošní školní rok. Bude se v tom příštím, myslím od září, něco měnit?

Trochu ano, ale není to nic zásadního. Chystáme změny v pracovním vyučování. Rozhodli jsme se, že se pustíme do úpravy okrasné zahrady v rámci pracovního vyučování. Na druhém stupni mají děti šest hodit tohoto předmětu, což můžeme smysluplně využít k obnově okolí.

Máte konkrétní představy, jak byste zahradu chtěli vylepšit?

Velkým přáním je, kdybychom sehnali někoho, kdo by nám zrekonstruoval školní hřiště. V tuto chvíli máme už nádherně zpracovaný projekt, ale bohužel nám na koncovou realizaci chybí finanční prostředky.

Takže je to takový váš sen…

Přesně tak a v podstatě úkol pro všechny. Věříme, že se nám to podaří, otázkou je ale kdy. Nyní se nám podařilo sehnat peníze na nový interaktivní stůl. To je úplná novinka, kterou asi nemá každá škola. Přes letní prázdniny ho nainstalujeme do jedné ze tříd na prvním stupni. Využívat ho ale budou moci pochopitelně všichni žáci.

Nejvíce asi bude sloužit kantorům k modernějšímu vyučování, že?

Myslím, že ano. Novinku vítají a prý si přes prázdniny budou připravovat materiály v elektronické podobě.

To je příjemná věc, která vás čeká o prázdninách. Vrhnete se ale také třeba do údržby na školy, na kterou není přes školní rok časový prostor?

Určitě, nějakou práci už máme naplánovanou. Například ve třídách se dělá generální úklid, ale to není nic zvláštního. Myslím, že to se děje na všech školách. Neminou nás ani drobné stavební práce. Na toaletách budeme instalovat schránky na toaletní papír, abychom to u nás měli zase krásnější.

Žádná dlouhodobá rekonstrukce vás tedy nečeká.

Dá se říct, že ne. Předělávat budeme jen druhou učebnu informatiky, protože v současné době ji máme v nevyhovujících prostorách. Uvolnila se nám ale jedna třída, tak toho chceme hned využít. S ničím velkým ale zatím nepočítáme, protože na to nemáme dostatečné prostředky. Je ale možné, že se to během prázdnin najednou změní. Pokud bychom zjistili, že jsme získali dodatečně finanční prostředky od zřizovatele, kterým je Středočeský kraj, pak by se samozřejmě malovalo a zahájili bychom částečnou rekonstrukci ředitelny.

Když se podíváme na dětský domov, jaký tam bude prázdninový provoz?

Od začátku zde funguje nepřetržitá služba, kdyby bylo něco potřeba, tak jsou tety k dispozici. Děti, které u nás bydlí, se některé na prázdniny stěhují domů k rodičům či příbuzným. Je ale možné, aby jely na tábor. Letos jedou hned na dva. První je v Rakousích na Turnovsku, druhý je v Nedamově u České Lípy.

Bylo potřeba děti na tábor nějak připravit? Určitě to stálo nemalý peníz.

Určitě, bez potřebného vybavení nemohou odjet. Dokoupili jsme jim nejen oblečení, ale třeba i cestovní tašky , spacáky i polštáře. Zkrátka v tomto okamžiku mají vše, aby si tábor bez starostí užily. Mezi oběma tábory jsou dva volné týdny, aby se dětem stihlo přeprat oblečení. Některé navštíví i své rodiny.

Jak vás tak poslouchám, soudím, že teď máte v domově děti, o něž se rodiče starají, kdykoliv mohou? Nebo je to jen můj pocit?

V současné době máme v domově devatenáct dětí. Dvě z nich se na celé prázdniny přestěhují k rodině, nejedou ani na tábor. Ale to je světlá výjimka. Je ale pravda, že máme čtyři děti, které do rodin jezdí výjimečně. Dvouměsíční volno budou tedy trávit tady, a tak se alespoň odreagují na táborech.

Kromě toho pro ně asi dokážete vymyslet program, že? A navíc, pokud bude teplo, mohou den strávit i na koupališti.

Určitě, od magistrátu jsme pro větší děti získali permanentky do venkovního bazénu, za což jsme moc rádi a moc jsme za to děkovali.

Mohou si takové věci koupit třeba z kapesného, které dostávají?

Ano, lze to, ale pokud by tam chodily častěji, už by to pro ně bylo finančně náročné. Navíc, zdarma může jít i doprovod s tím, že za malé děti zaplatíme levnější vstupné.

VÍTÁNÍ JARA byla další část programu, kterému se ve škole věnovali. Co myslíte, přivolali jaro?Řekněte mi, je složité zabavit děti, které o prázdninách nejedou za rodiči? Přece jim člověk musí věnovat čas, aby jim nebylo líto, že ostatní prostory domova opustí.

Složité to není. Ty děti, které za rodinami jezdí málo, už jsou na to zvyklé, a v podstatě jim to přijde i přirozené. Je pravda, že o prázdninách funguje v domově volnější režim a podle toho vypadá i program. Tety si s nimi plánují i celodenní výlety a snaží se s nimi trávit dny tak, aby děti nebyly jen na pokoji ve vile, ale aby zažily i dobrodružství.

Týká se to mladších, nebo spíše starších dětí?

Poměrně často se nám stává, že tu zůstávají menší děti, takže ty se zabavit musí. O letošní prázdniny ale strach nemám. Už jsem zaslechla, že by jely do Liberce a do Jinolic.

Jak vlastně funguje dětský domov? Které děti se tam dostanou?

Umisťují se tam zpravidla děti, které mají nařízenou ústavní nebo ochrannou výchovu, a tety plní roli rodičů. I s vedoucím vychovatelem je tam celkem deset tet, které se střídají na krátkých a dlouhých službách. Každá z nich má pak na starosti „své" například tři děti. Spolupráce mezi školou a domovem funguje, avšak důležité je říct, že domov má svůj vnitřní řád i vzdělávací program.

Je třeba pravidlem, že děti, které bydlí v domově, musí docházet i na vaši základní školu?

Vůbec ne. Naši školu mohou navštěvovat je žác i s lehkým nebo středně těžkým mentálním postižením. Pokud je do domova umístěné nové dítě, pak se vedoucí vychovatel musí vydat do blízké školy. Většinou oslovujeme 5. ZŠ nebo 6. ZŠ, aby to k nám bylo co nejblíže. Tety se jim samozřejmě snaží dát takovou péči, která by jim za normálních okolností chyběla doma. Kromě povinností mají i zábavu a kulturní vyžití. Například chodí na pravidelná středeční divadelní představení, na sportovní utkání a podobně.

Když jsem byla nedávno na prohlídce domova, všimla jsem si, že děti mají k dispozici nejen své pokoje, ale také společenskou místnost. Nevšimla jsem si ale kuchyně. Jak to máte zařízené s kuchyní?

Stavebně není možné, aby tam kuchyně byla, a tak se děti stravují ve školní jídelně. Zde je kuchyň moderně zrekonstruovaná a paní kuchařky mají i víkendové směny.

A pokud je třeba o víkendu méně dětí? To se přece nemůže vyplatit, aby běžela kuchyně?

Přesně tak, i na to jsme mysleli. V tom případě vaří teta v malé kuchyňce, která je ve vile. Na plnou kapacitu ale nestačí. Přes rok ale normálně funguje. Peče se v ní například vánoční cukroví.

PRAVIDELNOU AKCÍ je také karneval. Skupina, kterou vidíte na fotografii, se převlékla za opice. Co říkáte, slušelo jim to, že?Když jsme naťukly ty víkendy. Berou si na sobotu a neděli rodiče děti, nebo tu školáci zůstávají?

Máme tři nebo čtyři děti, které jezdí pravidelně. Pokud ale rodina nefunguje, což máme zase informace od sociální správy, pak dítě odjet nemůže. Máme ale i děti, které třeba jedou jen jednou za měsíc, protože rodiče si jejich návštěvu nemohou z finančních důvodů prostě častěji dovolit.

Vy, jako domov, můžete kontrolovat, jak to je v té konkrétní rodině, nebo to je v kompetenci odboru sociální péče?

Vůbec ne. Povolenky vystavují sociální pracovnice. Pokud ta nám napíše, že souhlasí, aby konkrétní dítě bylo vydáno rodičům na dobu od do, tak my předáme děti rodičům.

A s rodiči třeba komunikujete?

Určitě. Tím, že až na dvě děti, všechny pochází z okolí Mladé Boleslavi, tak se kolikrát stává, že rodiče přijdou na návštěvu i během týdne.

Pokud se nepletu, jako ředitelka působíte od letošního února, do té doby jste byla jako zástupce ředitele, od loňského listopadu pak pověřenou osobou, která za provoz organizace zodpovídala. Pozorujete, že se domov mění k lepšímu? Že se stává modernějším a podobně?

Můj pocit je, že konečně začíná být o domově slyšet a že začíná být více vidět. Kromě toho jsem ráda, že se starší děti zapojily do spousty projektů, které je připraví pro budoucí fungování.

Čeho se ty projekty týkají?

Jde vlastně o pobyty, kde se učí, co dělat, když… například jak si založit účet, jak zaplatit složenku, co když se dostanu do nemocnice a další podobné otázky. V současné době jsou do projektů zapojení dva naši svěřenci.

Jaké vzdělání vlastně musí mít člověk, který se stará o děti v domově nebo s nimi případně pracuje ve škole?

U nás, protože zde máme děti s ústavní nebo ochrannou výchovou, musí mít všichni pedagogické vzdělání a speciální pedagogiku. Kdysi stačilo střední pedagogické vzdělání, dneska už jsou požadavky náročnější. Podle zákona musí mít bakalářské, případně magisterské vzdělání, obor vychovatel, zmíněnou speciální pedagogiku a vyšetření o psychické způsobilosti. Pedagogové ve škole musí splňovat odbornou kvalifikaci dle zákona, tedy magisterské pedagogické vzdělání a speciální pedagogiku.