VYBERTE SI REGION

Unikátní výstava v podzemí mapuje atomový program

Brdy - Dříve nejpřísněji utajované vojenské objekty v zemi se v sobotu otevřely veřejnosti. Po více jak roce náročných příprav se podařilo Nadaci Železné opony dokončit unikátní Atom muzeum Javor 51 v areálu bývalých sovětských kasáren ve Vojenském újezdu Brdy na pomezí Příbramska a Plzeňska.

19.8.2013
SDÍLEJ:
Fotogalerie
21 fotografií
Armádní generál v záloze Jiří Šedivý (s kamerou) s Václavem Vítovcem.

Armádní generál v záloze Jiří Šedivý (s kamerou) s Václavem Vítovcem.Foto: Karel Hutr

Muzeum vzniklo v jednom z podzemních krytů, které využíval bývalá ruská vojska. Dva kryty sloužily jako skladiště jaderných hlavic a Nadaci Železné opony v čele s Václavem Vítovcem prostory nezištně pronajalo ministerstvo obrany.

Zájem lidí o muzeum byl obrovský. Při silnici z obce Míšov až k vstupní bráně do areálu bývalých kasáren parkovala řada aut v délce téměř jeden kilometr. Před muzeem postávaly stovky návštěvníků, kteří čekaly až se na ně dostane řada a sestoupí do tajemného podzemí.

V době, kdy světem zuřila studená válka a mocnosti USA se Sovětským svazem se předháněly ve zbrojení, bylo tohle místo nejutajovanějším a nejstřeženějším v celém Československu. Dovnitř se jen tak někdo nedostal a to ani nejvyšší šarže sovětských vojáků ze sousedících kasáren. Bunkry mají doposud zachované některé vnitřní zařízení, které udržovalo v provozu tyto sklady.

Místo má už samo o sobě neopakovatelnou atmosféru a to je potřeba ještě připomenout zcela nedávnou událost. Asi dva kilometry odsud dovnitř brdských lesů je známá kóta 718, kde měla stát americká základna s radarem jako součást protiraketové obrany.

Muzeum, tedy jeden z podzemních krytů obsahuje hlavní manipulační halu se čtyřmi 6,5 tuny těžkými vraty, dvěma jeřáby a další technikou včetně artefaktů, které tu jsou vystaveny.

Z haly pak hlavice putovaly do čtyř samostatných kójí pro dvacet kontejnerů pro jaderné hlavice. I když se po odsunu sovětských vojsk provádělo měření radioaktivity, nebylo nic naměřeno. Nedá se tedy říct, že tu hlavice byly, ale ani se nedá tvrdit opak.

Pamětníci tvrdí, jak slýchávaly po nocích, jak jezdí těžká technika kolem, to je neodiskutovatelný fakt, ale zda vozila hlavice, lze jen spekulovat. Podobně jako někteří říkají, že tu hlavice byly, ale jen několikrát a na krátkou dobu, když se vždy vyhrotila situace ve světě.

V tomto prostoru se návštěvník seznámí na zavěšených panelech se sovětským vojenským jaderným programem, v další nahlédne do historie amerického jaderného programu a vedle zase pozná mírové využití jádra v jaderných elektrárnách Temelín, ve světě a připomene si černobylskou tragédii.

Naproti kójím je technické zázemí krytu, kde je vodní hospodářství, filtrace vzduchu a další nezbytné technologie, které vojákům zaručovaly přežití.

Vstupné do muzea je 100 korun, důchodci zaplatí polovinu a děti do 15 let mají vstup zdarma. Kdo chce fotografovat, zaplatí 100 korun a za 500 korun je umožněno natočení videozáznamu.

Areál je možné navštívit vždy v sobotu do 1. října. Zajištěny budou dvě prohlídky s průvodcem, vždy v 11.00 a 15.00 hodin, a to pro skupiny maximálně 25 osob. Zájemci se navíc musí předem zaregistrovat na webových stránkách muzea www.atommuzeum.cz , atommuzeum@hotelvedvore.cz nebo na telefonních číslech 605 292 461, 777 828 112.

Autor: Karel Hutr

19.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nový šéf hradního protokolu: Návštěvu Bílého domu už začínáme chystat

ROZHOVOR – Miroslav Sklenář nahradí ve funkci vrchního protokoláře Jindřicha Forejta. Deníku při té příležitosti poskytl rozhovor. Hovoří v něm o svém vztahu k prezidentu Miloši Zemanovi i o plánované návštěvě USA. Rezignace Forejta ho prý nepřekvapila.  

Zmlátil dvě ženy. Zdržely jej ve prý ve frontě u pokladny

Pardubice - Z výtržnictví obvinila pardubická policie 47letého muže, který měl zmlátit dvě ženy. Jednu vážně zranil.

Bugatti už prodalo 220 nových Chironů. Kupci na auto mohou čekat i tři roky

Od představení modelu Chiron v březnu letošního roku už automobilka Bugatti našla kupce pro 220 exemplářů tohoto nástupce legendárního Veyronu. Z auta se však zatím raduje jediný zákazník, všichni ostatní ještě musejí čekat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies