VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Dobrovízi nechtějí o skladech Amazonu ani slyšet, dokud nebude obchvat

Dobrovíz - „Chceme obchvat a pak se teprve budeme ochotni domlouvat na dalších krocích," řekli na veřejném projednávání dobrovízského zastupitelstva občané nejen zastupitelům, ale i zástupcům developerské společnosti, která projekt velkoskladu zboží firmy Amazon u Dobrovíze nedaleko Kladenska připravila.

20.11.2013
SDÍLEJ:

DobrovízFoto: Archiv

Výsledkem je slovo starosty Martina Šafra, že do dvou týdnů bude v Dobrovízi vyhlášeno referendum, jehož výsledek by měl napovědět, za jakých podmínek jsou občané vznik skladu akceptovat.

Už nyní je téměř jisté, že v termínu, kdy by měl sklad začít fungovat, obchvat dokončen nebude. „Chceme dát garanci okruhu do smlouvy, tedy aby byl v provozu ve stejnou chvíli, kdy začne fungovat sklad," uvedl starosta.

Jenže to znamená, že by Amazon nemohl spustit provoz už v druhé polovině příštího roku, protože podle informací místních nejsou některé pozemky ještě ani prodány.

Názory občanů

Eva Nováková, která v Dobrovízi žije už mnoho let, je proti vzniku skladu. V obci se totiž nachází také několik památkářsky hodnotných domů, a tak podle ní nemá velkosklad v jejím okolí své místo.

„Takhle nám to předkládají jako hotovou věc. Jsou tu mladé rodiny s dětmi, které chtějí žít v hezkém prostředí. Třeba na Kladně je po hutích spousta už zdevastovaných pozemků, tam by to mohli využívat. Proč dávat další půdu na takovéhle věci?" ptá se obyvatelka.

Region navíc patří k těm, které mají jednu z nejnižších nezaměstnaností v republice. Lidé se tak i bojí přílivu dělníků například ze zahraničí. Jiní by proti vzniku skladu neprotestovali, ale jen v případě dobudování všech etap obchvatu.

„Dokud nebude ta dopravní obslužnost, tak je asi nesmysl tady něco podnikat," doplňuje mladý muž, který jednání také sledoval a další postup obce považuje za standardní.

Obyvatelé Dobrovíze se obávají nejen neúměrné zátěže nákladními auty, ale také i vysokého nárůstu osobní dopravy. Ve skladu by mělo v jedné směně pracovat přibližně 800 lidí, ve špičce, například před Vánoci, by jejich počet mohl i o několik stovek stoupnout.

Zaměstnanci by sice podle slov zástupce developerské společnosti Panattoni Europe Pavla Sovičky měli maximálně využívat sdílené či hromadné dopravy, ale Dobrovízští by rádi slyšeli záruku, že jejich obcí nebudou projíždět ani osobní, ani nákladní auta více než nyní.

Stavba okruhu, jenž by se měl napojovat na rychlostní komunikace R7 a R6, by měla být spuštěna ve chvíli, kdy budou uvolněny peníze z evropských dotací. Jenže to je také podmíněno politickou situací v zemi, a tak se může stát, že stavba okruhu nezačne ani příští rok.

Někteří přítomní také podotkli, že by veškeré náklady měl platit investor a tím by se zabránilo čekání na dotace. Okruh však také nebude řešit zvýšení dopravy na jmenovaných rychlostních komunikací.

Zabránit vjezdu nákladních automobilů, kterých by bylo v plánů společnosti šest desítek až stovka denně, by například měl strážník, který by na kraji obce hlídal. Účinnosti tohoto opatření však místní moc nevěřili. „Působíte na nás nedůvěryhodně," znělo z řad občanů.

Sousední obce plánují dát dohromady svá stanoviska

Starosta Kněževsi Stanislav Kettner spolu s ostatními zastupiteli stanovisko připravují, ale už teď je jisté, že peníze pro ně nebudou hrát hlavní roli. Zdejší obyvatelé jsou už nyní citliví na narůstající osobní dopravu. „Jsme otevřeni dohodě, ta ale musí být na úrovni. O projektu jsme se dozvěděli nepřímo. Naší prioritou je klidná obec, " podotkl starosta.

S výstavbou skladů prozatím nesouhlasí ani Hostouň. Starosta Antonín Jiras Deníku řekl, že zatím se zástupců obce pořádně nikdo neptal a také jim chybí konkrétní informace. Přivítal by také schůzku se zástupci kraje i Amazonu, k té ale zatím nedošlo. „Bojíme se hlavně zvýšení počtu osobních aut. A před těmi nás neochrání ani výstavba obchvatu," řekl starosta.

Zvýšení počtu osobních aut pozorují Hostouňští už nyní. „Jednou z našich podmínek je také řešení osobní dopravy a peněz pro úpravu zdejších komunikací," vysvětlil Antonín Jiras. Rozhodnutí zůstane na Dobrovízi, ale podle starosty bude hala blíže právě zástavbě v Hostouni. „Chceme s ostatními vesnicemi, které s Dobrovízí sousedí, společně formulovat naše požadavky," dodal Antonín Jiras.

Starostka Středokluk Jitka Holcmanová se k tomu, zda obec z pozice souseda Dobrovíze s výstavbou skladů souhlasí, nechtěla vyjádřit. „Mám až do večera moc práce," uvedla a zavěsila.

Nejen Dobrovízské ale zajímají podrobné informace, jak bude vedení obce dál postupovat. „Chceme lepší způsob informování, vše by se mělo objevit na webových stránkách, abychom se pak vyhnuli šíření anonymních letáků v obci," zaznělo také z úst místního občana.

Hejtman navrhuje přesun k Příbrami

Středočeský hejtman a bývalý příbramský starosta Josef Řihák by uvítal, kdyby distribuční centrum amerického internetového obchodu Amazon vzniklo u Příbrami. Zástupci investora při dřívějším jednání podle svých slov nabízel možnost vybudovat centrum na Příbramsku.

Hejtman zmínil snadnou dostupnost Prahy, existenci rychlostní komunikace na Příbram a hlavně zdůraznil, výhodu vzniku pracovních míst.

„Zaměstnat 2000 Příbramáků a lidí z okolí, když máme nejvyšší nezaměstnanost zhruba 8,6 procenta, by nám vytrhlo trn z paty," prohlásil Josef Řihák, který by prý byl ochoten v této záležitosti lobbovat u zástupců místních samospráv.

Firma ale podle něj dává přednost lokalitě, která leží blíž k mezinárodnímu letišti. Zatímco Dobrovíz leží přímo u pražského letiště, Příbram je od něj vzdálena asi 75 kilometrů.

Pokud by Dobrovízští v referendu záměr odmítli, musí to podle hejtmana vedení obce respektovat a k výstavbě nemůže dát svolení. „Je třeba, aby vedení radnice a ta firma vedly diskusi s občany," míní Řihák, podle nějž hejtmanství podporuje jakýkoliv projekt, který v kraji sníží nezaměstnanost.

Poukázal na to, že projektová dokumentace k obchvatu Dobrovíze se už připravuje, zaplatit by ji podle Řiháka měla firma. Stavba má být financována z evropských peněz.

Podobné případy

Aktuální kauzou je záměr rozšíření Letiště Vodochody. Tam se okolní obce poblíž Kralup nad Vltavou směrem na Odolenu Vodu obávají hlavně hluku způsobeného letadly. Emoce vzbuzují například i výstavby bioplynové stanice v Buštěhradu či Těhuli.

Autor: Sandra Bejšáková

20.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dětská skupina. Ilustrační foto.
14

Dvouleté děti nejsou do školek zralé. Potřebují individuální péči

Konvoj vozidel armády USA na dálnici D5 nedaleko Plzně.
AKTUALIZOVÁNO
10 32

Vojenský konvoj dnes opustí ČR. Před kasárnymi zasahovala policie

AUTOMIX.CZ

Zapomenuté české automobilky: Wikov nabízel luxus, zaujal i první "kapkou"

Tatru a Škodu zná v naší zemi každý. Jsou tu ale i další, méně známé automobilky, mezi které spadá například Wikov. Strojírenský podnik původně vyrábějící zemědělské stroje vdechnul život vozům, kterým se dnes přezdívá „československý Rolls-Royce".

Ministryně Valachová: Škola musí zveřejnit přijatého žáka s nejhorším výsledkem

Střední školy budou muset v rámci jednotných přijímacích zkoušek anonymně zveřejnit skóre přijatého žáka s nejhoršími výsledky testů. V pořadu Partie televize Prima to dnes řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Podle ní to bude ukazatel kvality dané školy pro rodiče a zájemce o studium. Jednotné přijímací zkoušky se letos plošně konají poprvé, a to na maturitní obory středních škol.

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

/ROZHOVOR/ V noci na neděli se mění čas ze zimního na letní. Kdo by si myslel, že všechny kostelní hodiny potřebují při změně času ručně seřídit, ten by se mýlil. Hodiny v klášterním kostele sv. Josefa v Obořišti má na starosti místní řemeslník a také zvoník Ladislav Leksa. Už zhruba sedm let na nich přesný čas řídí družice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies