Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Dobrovízi nechtějí o skladech Amazonu ani slyšet, dokud nebude obchvat

Dobrovíz - „Chceme obchvat a pak se teprve budeme ochotni domlouvat na dalších krocích," řekli na veřejném projednávání dobrovízského zastupitelstva občané nejen zastupitelům, ale i zástupcům developerské společnosti, která projekt velkoskladu zboží firmy Amazon u Dobrovíze nedaleko Kladenska připravila.

20.11.2013
SDÍLEJ:

DobrovízFoto: Archiv

Výsledkem je slovo starosty Martina Šafra, že do dvou týdnů bude v Dobrovízi vyhlášeno referendum, jehož výsledek by měl napovědět, za jakých podmínek jsou občané vznik skladu akceptovat.

Už nyní je téměř jisté, že v termínu, kdy by měl sklad začít fungovat, obchvat dokončen nebude. „Chceme dát garanci okruhu do smlouvy, tedy aby byl v provozu ve stejnou chvíli, kdy začne fungovat sklad," uvedl starosta.

Jenže to znamená, že by Amazon nemohl spustit provoz už v druhé polovině příštího roku, protože podle informací místních nejsou některé pozemky ještě ani prodány.

Názory občanů

Eva Nováková, která v Dobrovízi žije už mnoho let, je proti vzniku skladu. V obci se totiž nachází také několik památkářsky hodnotných domů, a tak podle ní nemá velkosklad v jejím okolí své místo.

„Takhle nám to předkládají jako hotovou věc. Jsou tu mladé rodiny s dětmi, které chtějí žít v hezkém prostředí. Třeba na Kladně je po hutích spousta už zdevastovaných pozemků, tam by to mohli využívat. Proč dávat další půdu na takovéhle věci?" ptá se obyvatelka.

Region navíc patří k těm, které mají jednu z nejnižších nezaměstnaností v republice. Lidé se tak i bojí přílivu dělníků například ze zahraničí. Jiní by proti vzniku skladu neprotestovali, ale jen v případě dobudování všech etap obchvatu.

„Dokud nebude ta dopravní obslužnost, tak je asi nesmysl tady něco podnikat," doplňuje mladý muž, který jednání také sledoval a další postup obce považuje za standardní.

Obyvatelé Dobrovíze se obávají nejen neúměrné zátěže nákladními auty, ale také i vysokého nárůstu osobní dopravy. Ve skladu by mělo v jedné směně pracovat přibližně 800 lidí, ve špičce, například před Vánoci, by jejich počet mohl i o několik stovek stoupnout.

Zaměstnanci by sice podle slov zástupce developerské společnosti Panattoni Europe Pavla Sovičky měli maximálně využívat sdílené či hromadné dopravy, ale Dobrovízští by rádi slyšeli záruku, že jejich obcí nebudou projíždět ani osobní, ani nákladní auta více než nyní.

Stavba okruhu, jenž by se měl napojovat na rychlostní komunikace R7 a R6, by měla být spuštěna ve chvíli, kdy budou uvolněny peníze z evropských dotací. Jenže to je také podmíněno politickou situací v zemi, a tak se může stát, že stavba okruhu nezačne ani příští rok.

Někteří přítomní také podotkli, že by veškeré náklady měl platit investor a tím by se zabránilo čekání na dotace. Okruh však také nebude řešit zvýšení dopravy na jmenovaných rychlostních komunikací.

Zabránit vjezdu nákladních automobilů, kterých by bylo v plánů společnosti šest desítek až stovka denně, by například měl strážník, který by na kraji obce hlídal. Účinnosti tohoto opatření však místní moc nevěřili. „Působíte na nás nedůvěryhodně," znělo z řad občanů.

Sousední obce plánují dát dohromady svá stanoviska

Starosta Kněževsi Stanislav Kettner spolu s ostatními zastupiteli stanovisko připravují, ale už teď je jisté, že peníze pro ně nebudou hrát hlavní roli. Zdejší obyvatelé jsou už nyní citliví na narůstající osobní dopravu. „Jsme otevřeni dohodě, ta ale musí být na úrovni. O projektu jsme se dozvěděli nepřímo. Naší prioritou je klidná obec, " podotkl starosta.

S výstavbou skladů prozatím nesouhlasí ani Hostouň. Starosta Antonín Jiras Deníku řekl, že zatím se zástupců obce pořádně nikdo neptal a také jim chybí konkrétní informace. Přivítal by také schůzku se zástupci kraje i Amazonu, k té ale zatím nedošlo. „Bojíme se hlavně zvýšení počtu osobních aut. A před těmi nás neochrání ani výstavba obchvatu," řekl starosta.

Zvýšení počtu osobních aut pozorují Hostouňští už nyní. „Jednou z našich podmínek je také řešení osobní dopravy a peněz pro úpravu zdejších komunikací," vysvětlil Antonín Jiras. Rozhodnutí zůstane na Dobrovízi, ale podle starosty bude hala blíže právě zástavbě v Hostouni. „Chceme s ostatními vesnicemi, které s Dobrovízí sousedí, společně formulovat naše požadavky," dodal Antonín Jiras.

Starostka Středokluk Jitka Holcmanová se k tomu, zda obec z pozice souseda Dobrovíze s výstavbou skladů souhlasí, nechtěla vyjádřit. „Mám až do večera moc práce," uvedla a zavěsila.

Nejen Dobrovízské ale zajímají podrobné informace, jak bude vedení obce dál postupovat. „Chceme lepší způsob informování, vše by se mělo objevit na webových stránkách, abychom se pak vyhnuli šíření anonymních letáků v obci," zaznělo také z úst místního občana.

Hejtman navrhuje přesun k Příbrami

Středočeský hejtman a bývalý příbramský starosta Josef Řihák by uvítal, kdyby distribuční centrum amerického internetového obchodu Amazon vzniklo u Příbrami. Zástupci investora při dřívějším jednání podle svých slov nabízel možnost vybudovat centrum na Příbramsku.

Hejtman zmínil snadnou dostupnost Prahy, existenci rychlostní komunikace na Příbram a hlavně zdůraznil, výhodu vzniku pracovních míst.

„Zaměstnat 2000 Příbramáků a lidí z okolí, když máme nejvyšší nezaměstnanost zhruba 8,6 procenta, by nám vytrhlo trn z paty," prohlásil Josef Řihák, který by prý byl ochoten v této záležitosti lobbovat u zástupců místních samospráv.

Firma ale podle něj dává přednost lokalitě, která leží blíž k mezinárodnímu letišti. Zatímco Dobrovíz leží přímo u pražského letiště, Příbram je od něj vzdálena asi 75 kilometrů.

Pokud by Dobrovízští v referendu záměr odmítli, musí to podle hejtmana vedení obce respektovat a k výstavbě nemůže dát svolení. „Je třeba, aby vedení radnice a ta firma vedly diskusi s občany," míní Řihák, podle nějž hejtmanství podporuje jakýkoliv projekt, který v kraji sníží nezaměstnanost.

Poukázal na to, že projektová dokumentace k obchvatu Dobrovíze se už připravuje, zaplatit by ji podle Řiháka měla firma. Stavba má být financována z evropských peněz.

Podobné případy

Aktuální kauzou je záměr rozšíření Letiště Vodochody. Tam se okolní obce poblíž Kralup nad Vltavou směrem na Odolenu Vodu obávají hlavně hluku způsobeného letadly. Emoce vzbuzují například i výstavby bioplynové stanice v Buštěhradu či Těhuli.

Autor: Sandra Bejšáková

20.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kim Čong-un a Donald Trump
3 11

USA popřely, že by vyhlásily KLDR válku. Jde o absurdní tvrzení, reagovaly

Místopředseda klubu ANO Radek Vondráček
4

ANO je premiant Rekonstrukce státu

DOTYK.CZ

Levi Strauss: modrá je dobrá, hlásil jeho vynález

Löb Strauss naplňoval stereotypy o židech. Byl podnikavý, v byznysu mazaný a nadevše dbal o svou značku. Německo-židovský imigrant, který v roce 1853 v San Francisku rozjel výrobu džín, skonal před 115 lety. Proč se džínám říká „džíny“? Proč je denim „denim“, a jak se Strauss k nesmrtelné džínovině dostal? Jednu z odpovědí podá i omyl jisté textilky v moravském Bruntále.  

Kominíků je dost. Pozor však na nájezdníky

/ROZHOVOR/ Lidé často ve víru letních radovánek zapomínají, že si do zimy musejí nechat vyčistit komín. Co mají dělat v případě, že se sazí chtějí zbavit až na poslední chvíli před začátkem topné sezony? Kde muže v černém najít, poradil kominický prezident Jaroslav Schön.

Polovina Čechů si pěstuje své plodiny. Vede Vysočina

/ANKETA/ Moderní doba Čechy nepřipravila o chuť pěstovat si vlastní plodiny. Jejich pěstování se věnují tři pětiny z nich. Vyplývá to z průzkumu, který vypracovala společnost Ipsos. Oslovila osm stovek respondentů.

Rybníků v zemi přibývá. Krčína ale překonáme stěží

/INFOGRAFIKA/ Vodní plochy v Česku se za poslední dvě desítky let rozrostly o 6,5 tisíce hektarů. Stát podporuje stavbu dalších nádrží, chce tak bojovat se suchem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení