Do konce června, kdy byl nejzazší termín, museli podle nové právní úpravy uživatelé aut své vozy zaregistrovat a ukončit tím takzvaný polopřevod, v němž se automobily nacházely po prodeji od předešlého majitele. Právě vzhledem k termínu, do jehož vypršení museli na sebe řidiči auta převést, přišlo na odbory dopravy více klientů. A nervozita stoupala. V Benešově kvůli tomu úřad dokonce otevřel přepážky i mimo klasické úřední dny, v úterý 30. června.

Šedesát dnů na vyřízení žádosti

„Kolik automobilů oficiální terminologií zaniklo, nemůžeme říci, protože jsme nabrali řadu žádostí a ty se budou postupně zpracovávat," vysvětlil Pavel Vohralík, vedoucí Odboru dopravy Městského úřadu Benešov. „Máme na to šedesát dnů. Dokud tuhle záležitost nevyřídíme, žádná přesná čísla znát nebudeme," připomněl šéf odboru.

Řidiči, o nichž Pavel Vohralík hovoří v souvislosti s jejich nabranými žádostmi o zaregistrování vozidla, splnili zákonnou povinnost. Svou žádost totiž podali do 30. června. Tenhle stav platí ve všech třech úřadech obcí s rozšířenou působností Benešovska.

Problém počítání aut spočívá ještě v tom, že na jednom úřadě může být auto registrováno v takzvané odhlášce, ale teprve v době, kdy ho řidič přihlásí, třeba i na jiném úřadě, systém vyhodnotí transakci jako ukončenou a zapíše stav do statistického údaje.

Pavel Vohralík, vedoucí Odboru dopravy Městského úřadu Benešov předpokládá, že všechny převody a tím i definitivní početní údaje, nejen za Benešovsko, budou známé až někdy v září. Už nyní ale zkušený úředník míní, že přímo v Benešově nestihly auto zaregistrovat tisíce řidičů. „Bude to něco mezi třemi až čtyřmi tisíci," odhaduje Pavel Vohralík.

Místo vrásek široký úsměv

Nutnost registrace aut přinesla ale dokonce i jeden paradox. A některým řidičům místo vrásek dokonce i široký úsměv. To platí o těch motoristech, kteří už své vozidlo fyzicky nemají. „Jejich auta jsou teď v odhlášce, přestože je majitelé nikdy na úřadě nedohlásili. Kdyby to udělali, museli by doložit, podle předchozí právní normy, jejich ekologickou likvidaci. Od prvního července jim auto ze zákona zaniklo i bez toho," potvrdil Vohralík.

Vůz tedy automaticky, v souladu se novou normou, vypadne z registru, zanikne. Tím se registr vyčistil, což byl hlavní záměr zákonodárců, kteří právní úpravu prosadili. V registrech totiž figurovaly i vozy a to dokonce i více než patnáct let, bez toho aby úředně zanikly.

Obdobná situace je také ve Vlašimi. Ani tam vedoucí odboru dopravy Jiří Vondruška nedokáže přesně určit, kolik aut úředně zaniklo. „Ministerstvo dopravy nám slíbilo do čtrnácti dnů dodat sestavy o počtech vozidel, ale dosud nám nic nepřišlo. Dokonce ani nevíme, kolik aut bylo v takzvaném polopřevodu," přiznal Jiří Vondruška s tím, že jeho odhad tisíce až patnácti set zaniklých aut v obvodu úřadu ve Vlašimi, možná nebude přesný.