VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výběrčí budka v Rakovníku musí pryč. Co ale se závorami? Zůstanou?

Rakovník - Výběrčí budka musí z historického zákoutí Husova náměstí v Rakovníku zmizet. Na tom se lídři jednotlivých partají kandidujících v komunálních volbách v Rakovníku shodnou. Horší je to však u dopravního modelu, který by měl regulovat vjezd automobilů na náměstí.

11.10.2014
SDÍLEJ:

Výběrčí budka u výjezdu z Husova náměstíFoto: Deník/Miroslav Elsnic

Jedni požadují modernizaci současného závorového systému, další jsou pro nahrazení závor parkovacími automaty. Dohodnou se jednotlivé partaje na odstranění takzvané výběrčí budky (plechová bouda se závorou stojící před rakovnickým gymnáziem, kde se vybírá poplatek za parkování v centru města, pozn. red.)A nebo znovu zůstane jen u dohadů a více než desetiletý hojně diskutovaný nešvar v podobě výběrčí budky bude na náměstí i v dalších letech?

Stejně jako v průběhu tohoto volebního období stávající představitelé vládnoucích stran chtějí modernizovat současný závorový systém. Jednou z úprav by bylo právě odstranění hojně diskutované budky u výjezdu. Podle lídra občanských demokratů a také zdejšího starosty Zdeňka Nejdla se jedná o jedno z nejlepších možných řešení regulace dopravy. S tím souhlasí také lídři nových politických hnutí v Rakovníku.

„Systém závor funguje bez větších problémů od roku 2003. Město reaguje na nárůst využívání automobilů, reguluje provoz aut na náměstí, ale nejde cestou úplného zákazu," nechal se slyšet starosta Rakovníka Zdeněk Nejdl (ODS) a doplnil: „Závory regulují, systém se chová vlídně, není potřeba průběžná kontrola, umožňuje osvobození pro ZTP. Je zajištěno obecné užívání, umožňuje zvýhodnit rezidenty a abonenty, a představuje nezanedbatelný finanční přínos pro město. Když už na náměstí musíš parkovat, tak zaplať."

Účinná regulace aut na náměstí

Podle Jaroslava Vorla (TOP 09 Společně pro Rakovník) je ještě nezbytné rozšířit výjezd z náměstí do dvou jízdních pruhů. „Myslím si, že stávající systém je oproti parkovacím hodinám daleko efektivnější v neposlední řadě proto, že při zřízení parkovacích hodin by se zvýšil počet aut náměstím projíždějících. Byl bych nerad, aby se z náměstí stala zkratka od soudu na Pražskou. Myslím také, že pro starší a handicapované občany je stávající systém jistou výhodou," sdělil k této problematice Jaroslav Vorel.

Na stranu současné vládní koalice se přiklání také lídři nově vzniklých politických hnutí v Rakovníku. Například hnutí Město pro vás, jehož lídrem je Miroslav Koloc, v předchozích komunálních volbách zvolený za ODS, vidí právě v současném systému účinnou regulaci aut na náměstí. I proto Miroslav Koloc prosazuje modernizaci současného systému.

„Osobně jsem pro závorový systém a jeho modernizaci s odstraněním výběrčí budky a dvěma vjezdovými a dvěma výjezdovými pruhy. Je to systém regulační a účinný, k zamyšlení je stanovení výše parkovného, či zvážení určité doby zdarma," řekl Miroslav Koloc.

Řidiči zneužívají platící doby za stání v centru

Podle Václava Čermáka z hnutí Rakovník v pohybu řada řidičů zneužívá platící doby za stání v centru, která končí v osmnáct hodin, a z náměstí odjíždí strategicky po této hodině a tedy bez zaplacení.

„Nejvíce se proto přikláníme k variantě zachování závor s tím, že by se parkovné platilo před výjezdem u samoobslužných kas. Po dlouhém uvažování bychom rádi prosadili tento plně automatický systém, jenž funguje například ve velkých nákupních centrech nebo na letišti. Domnívám se, že je to způsob řešení nejspravedlivější a nejefektivnější s ohledem na kouzlo Husova náměstí," komentoval svůj pohled na řešení otázky dopravy v centru města Václav Čermák.

Jenže. S takovýmto pohledem na řešení dopravní situace v historickém centru Rakovníka nesouhlasí další partaje kandidující v komunálních volbách. Pavel Jenšovský (ČSSD) se nechal slyšet, že závory dělají z Rakovníka skanzen a komplikují dopravu oproti parkovacím automatům.

„Závorový systém dělá z našeho náměstí skanzen minulosti. Když pominu, jakou okrasou je budka u gymnázia, nedají se pominout zbytečné fronty jak na vjezdu, tak na výjezdu z náměstí. Podstatně lepší by byly dnes všude běžné parkovací automaty. Souběžně s tím je ale potřeba nabídnout i dostatek parkovacích míst mimo náměstí, například formou jednopatrového parkovacího domu Na Sekyře v místech současného parkoviště," reagoval Pavel Jenšovský.

Nepraktičnost závorového systému

I lídr kandidátky hnutí Ano 2011 Miroslav Samaš upozornil na nepraktičnost závorového systému, a to zejména na tvořící se kolony aut. „Stávající systém není vyhovující z několika důvodů, zejména funkčního, kdy se tvoří kolony aut u vjezdu a výjezdu, estetického a bezpečnostního, kde výjezd je v blízkosti školních zařízení. Máme navržený model výběru parkovného pomocí parkovacích automatů a taky jako alternativu výběrčími osobami. Ideální by bylo vytvořit z náměstí jako takového pěší zónu bez možnosti dlouhodobého parkování," sdělil svůj názor Miroslav Samaš.

Rakovničtí komunisté prosazují rovněž parkovací automaty. Podle nich systém závor zpomaluje i zásah hasičů či záchranky. „Jsem pro odstranění závor a nasazení parkovacích automatů, které budou ve vlastnictví města. Hlavně ale, aby byly ceny parkování dostupné pro starší občany, kteří jezdí k lékaři," upozornil lídr rakovnické KSČM Vladimír Kvasnička.

Pavel Růžička, lídr Strany svobodných občanů v Rakovníku, rovněž prosazuje zrušení závorového systému a jeho nahrazení parkovacími automaty, ovšem s jednou změnou. „Podle mého soudu by byly nejlepší parkovací automaty, protože firma, která by investovala do tohoto zařízení, by si kontrolovala, že lidé automaty na náměstí využívají," reagoval Pavel Růžička.

Autor: Miroslav Elsnic

11.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
René Nagy u Krajského soudu v Ostravě.
AKTUALIZOVÁNO
1 5

Zvrhlík zneužil tři děti, jedno málem zabil. Soud mu vyměřil 20 let

Petro Porošenko se v Paříži setkal s francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem.
7 11

Francie neuzná „ruský Krym“, řekl Macron Porošenkovi

První svezení v omlazené Škodě Citigo. V čem je teď lepší?

Česká verze malých koncernových trojčat se nedávno dočkala faceliftu. Vedle změn v oblasti vzhledu přibyly také nové prvky výbavy, zejména v oblasti konektivity. Takže co všechno Citigo po faceliftu umí a jak vlastně jezdí?

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

V Kyjevě explodoval automobil s plukovníkem ukrajinské vojenské rozvědky

Centrem ukrajinského hlavního města na křižovatce ulic Solomenskaja a Aleksejevskaja otřásl dnes ráno výbuch. Do vzduchu zde vyletěl automobil, ve kterém údajně zahynul vysoký důstojník ukrajinské vojenské rozvědky.

Drnovický stadion je opět na prodej. Cena? O polovinu víc, než při dražbě

Místo dělníků pracujících na opravách je na drnovickém fotbalovém stadionu stále klid. Nejenže vypadá stejně jako před dražbou, která se konala před rokem a čtvrt. Jeho nový majitel, brněnská společnost Mengas, se rozhodl, že ho znovu prodá. Koupit by ho podle něj měla obec. Za devět milionů.

DOTYK.CZ

Prima vyhodila vedoucího vydání Diváckých zpráv neprávem, rozhodl soud

Obvodní soud pro Prahu 8 rozhodl po třech letech ve sporu spor mezi televizí Prima a vedoucím vydání jejích Diváckých zpráv Jiřím Fröhlichem. Ten se soudil o neplatnost okamžitého zrušení svého pracovního poměru. Soudkyně obvodního soudu dala Fröhlichovi za pravdu. Rozsudek zatím nenabyl platnost, obě strany se mohou odvolat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies