VYBERTE SI REGION

Výprava na Sardinii: čtveřici horolezců je dohromady 210 let

Mladá Boleslav /ROZHOVOR/ - Poté, co nepřízeň přírody zhatila expedici na osmitisícovku Cho Oyu, rozhodl se mladoboleslavský horolezec Petr Mašek využít letošní rok ke splnění trošku netradičních cílů, na které při expedicích není čas. Kromě toho, že se mu podařilo v solidním čase absolvovat triatlon, patřící do série iron man, má před sebou i skalní lezení. A to velmi aktuálně, na Sardinii totiž odletěl ve čtvrtek.

17.10.2015
SDÍLEJ:

Letošní sezónu má Petr Mašek oproti svým zvyklostem "skálolezeckou".Foto: Archiv Petra Maška

Těsně před výpravou ještě Boleslavskému deníku prozradil, co ho čeká.

Proč jste si vybrali právě Sardinii a kdy vyrážíte?

Vyrážíme už ve čtvrtek ráno autem do Berlína, a odtud letíme do Olbie. Na místě budeme všechno řešit operativně, protože je mimo sezónu, takže až tam si zařídíme půjčení auta, ubytování… Prostě jedem na blind. A proč Sardinie? Je tam opravdu nádherné a zajímavé lezení, navíc je to rozumně daleko a i teď v říjnu je tam ucházející počasí, mělo by tam být kolem pětadvaceti stupňů což se nedá srovnat s tím, když se teď podíváš z okna tady u nás.

Kdo všechno se tam s vámi chystá, je to velká výprava?

Letíme čtyři, a v neděli se k nám připojí další čtyřka, ta dorazí po vodě. To je naše pozemní vojsko, a my jsme vzdušné síly (směje se). Jinak se tam zdržíme dvanáct dní, ty „vodní" čtyřka dorazí jen na devět dní. V základním týmu je spolu se mnou můj brácha Miroslav a potom dva bývalí českoslovenští reprezentanti v lezení, Petr Skalka a Jirka Rovný. Nám čtyřem je dohromady 210 let!

Tak to je solidní věkový průměr, jak tak počítám, vy ho spíše snižujete?

To je fakt, a je to paráda! Jsem vlastně benjamínek výpravy. Když jsem začal ve třiceti jezdit na expedice, říkal mi Zdeněk Hrubý, že jsem mladý sokol. On byl starý sokol, a to mu tehdy bylo pětačtyřicet. Je vlastně bezvadné, že mně je teď těch pětačtyřicet, a zase jsem mladý sokol!

Jaké je tam lezení?

Jde o vcelku bezpečné lezení, kde by se člověku nemělo nic moc zásadního stát, pokud neudělá vyloženou botu. Jsou to sportovní cesty, převážně nad mořem, a jištěné jsou zhruba po třech metrech. Tím pádem ani ten pád do lana nehrozí tak velký. Dá se tam lézt i bez lana, někdo jen traverzuje nad mořem a pak skáče do vody, to všechno tam jde.

Chystáte se tam i cestovat?

Samozřejmě, že nějakou pauzu udělat musíme, protože deset dní v kuse nikdo z nás nezvládne lézt, to prostě fyzicky nedáme. Já mám s sebou i brýle a šnorchl, takže se chci podívat pod vodu. Popravdě jsem na Sardinii už dvakrát byl s rodinou, takže to tam mám procestované. Nevím, jestli budou chtít kluci někam vyrazit, ale já to vidím spíš na odpočinek, jako vždycky si beru knížku, takže budu číst a udělám si asi spíš pohodu.

Říkáte, že už jste tam byl, takže i lezení tady znáte?

Je pravda, že jsem tam už lezl, ale jak říkám, byly to rodinné dovolené, takže jsem i skály zkoušel s dětmi. Lezli jsme, co jejich tehdejší schopnosti dovolily, dceři bylo tehdy asi třináct a synovi potom deset, takže jsem tempo i obtížnost přizpůsobil jim. Úplně natvrdo si to tedy vyzkouším teď.

Jak se na to „jiné" lezení těšíte?

Moc se těším a jsem taky moc zvědavý. Čím je totiž člověk starší, tím se v tom sportovním skalním lezení zhoršuje. Já jsem navíc začal hodně jezdit do hor na expediční lezení, a to je úplně jiná disciplína. Skalní lezení jsem dělal někdy ve svých osmadvaceti letech, takže je to pro mě v podstatě takový návrat. Tehdy jsem i jinak trénoval a jinak se připravoval. Nedá se rychle běhat sto metrů a zároveň rychle běhat maratón, člověk se vždycky připravuje jen na jedno. Jedeme tam hlavně pro radost a abychom nevyšli úplně ze cviku. Rád bych tam i něco natočil, ale asi spíš jen pro sebe.

Čtěte také: Horolezec Petr Mašek: Zemětřesení nám udělalo čáru přes rozpočet

Autor: Šárka Charousková

17.10.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Žloutenka stále řádí. Chybí vakcíny, hlásí nejen lékárny

Vyškov – Jde o agresivní infekci, člověka může zabít za pár hodin od prvních příznaků. Mnoho nakažených se i po vyléčení po celý život potýká s následky, jako jsou třeba amputace končetin nebo hluchota. K nejohroženějším patří děti. Přestože je možné se proti meningokokovi typu B očkovat, vakcíny chybí. Na Vyškovsku podle dětské lékařky Anežky Bahníkové z Vyškova už zhruba čtyři až pět měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies