VYBERTE SI REGION

Vyprávění může dětem ve školách pomoci s lepším pochopením složitějšího učiva

Kutná Hora /ROZHOVOR/ - Storytellingová skupina Slovosledi přijela na Divadelní festival v Kutné Hoře mimo jiné s vyprávěním Diagnóza: Poezie, které pojednává o vztahu Jiřího Ortena a Ivana Blatného. Příběh vznikl pod dohledem Barbory Schneiderové, ředitelky sdružení Storytelling, která tuto metodu studovala v zahraničí.

8.9.2015
SDÍLEJ:

Barbora SchneiderováFoto: Veronika Bulánková

Co je to storytelling?

V překladu je to metoda vyprávění příběhů, která učí, jak v sobě tuto dovednost objevit a trénovat. Jedná se o staronový postup, protože příběhy se předávají už tisíce let. Storytelling, původem ze zahraničí, se snaží jejich tradici vzkřísit.

V čem tedy spočívá inovace, kterou do vyprávění přináší?

Inovace je ve cvičeních a hrách, kterými člověk podporuje svou představivost a kreativitu. Storytelling tvoří dvě části. První je literární a dá se přirovnat k tvůrčímu psaní. Druhá část je herecká neboli interpretační, kdy se vypravěč učí improvizovat, reagovat na publikum, trénuje gesta a podobně.

Co je nejdůležitější?

Řekla bych, že pozitivní motivace, tedy potřeba něco sdělit.

Jaká jsou cvičení?

Je jich opravdu hodně. V literární části se autor zaměřuje na charakter postav. Vymýšlí si, co nosí v kapsách, kam chodí odpočívat nebo jak voní. Potom se cvičí vystoupení před publikem, kdy zkouší různé žánry, jako je pohádka, western nebo scifi.

Je storytelling divadelní představení?

Není, ale má s divadlem styčné body. V čisté formě vypadá tak, že člověk přijde před publikum a povídá. Divadelnost je tedy v potřebě publika. Zásadní je v tom, že vypravěč nehraje žádnou roli, ale vystupuje sám za sebe.

Čemu se věnuje vaše sdružení?

Velká část našich aktivit směřuje do vzdělání. Pořádáme workshopy pro pedagogy, kde jim pomáháme začlenit storytelling do jejich vlastního výkladu. A s inscenacemi navštěvujeme i samotné školy, kde vyprávíme příběhy o historických osobnostech. Děti si tímto způsobem lépe zapamatují informace, zařadí je do kontextu a získají podrobný obraz osoby, o které se zrovna učí. Storytelling používáme i jako umělecký prostředek a často pořádáme setkání po kavárnách nebo hospodách.

Jaká témata nejčastěji zpracováváte?

Náš repertoár je různorodý. Na žádost škol jsme například sestavili představení, které se věnuje poetismu, což je, jak se ukázalo, pro studenty problematická látka. Vystupujeme také s historkami z našeho života nebo pracujeme s různými skupinami, jako jsou senioři a další.

Proč jste pro divadelní festival zpracovali zrovna téma přátelství mezi Jiřím Ortenem a Ivanem Blatným?

Inscenace vznikla na žádost festivalu, jeho organizátoři nás požádali o nacvičení příběhu Jiřího Ortena. Velmi nás baví dávat dohromady více postav z jednoho období, takže jsme přemýšleli, s kým bychom mohli Jiřího Ortena propojit a velmi brzy jsme našli Ivana Blatného.

Z jakých pramenů jste čerpali?

Spolu s dramaturgem jsme načetli a naposlouchali všechno, co bylo dostupné. U Ivana Blatného jsme hodně vycházeli z knihy Básník od Martina Reinera a u Jiřího Ortena nám byly velmi nápomocné jeho deníky.

O čem představení je?

Je to mozaika životů těchto dvou básníků. Zaměřili jsme se jak na témata, která jsou jim společná, tak na ta, ve kterých se odlišují. Pojednáváme o jejich životě i díle, o tom jak se dostali k poezii a jaké to je být básníkem. S pořadem budeme vystupovat i na středních školách.

Proč název Diagnóza: Poezie?

Zjistili jsme, že pro ně byla poezie s trochou nadsázky opravdová nemoc a řešili ji celý život.

Autor: Redakce

8.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies