Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vzdušný prostor nad letištěm ve Střemech ovládl stroj Jiřího Novotného

Střemy /FOTOGALERIE/ - Rychlostí stíhacích letadel se po obloze nad letištěm ve Střemech na Mělnicku proháněly rádiem řízené modely. O prvním červnovém víkendu se tam konal osmatřicátý ročník Velké ceny Mělníka, kterou pořádá Modelklub Mělník.

7.6.2016
SDÍLEJ:

Velká cena Mělníka 2016.Foto: Deník/Jiří Říha

Na třídenních závodech, které začínaly pátečním tréninkem, se podle předsedy klubu Jana Zelenky sešlo čtyřicet závodníků z různých koutů světa. „Největší zastoupení mají už tradičně Švédové a Holanďané. Máme tu ale i zastoupení Německa, Velké Británie, Venezuely, Španělska, Itálie, Ruska, Ukrajiny a samozřejmě i České republiky," uvedl předseda mělnického klubu.

Disciplína, v níž modeláři na letišti poměřovali své síly, spočívá v létání rádiem řízených modelů kolem červenobílých pylonů.

Až 330 kilometrů za hodinu

„Mají za úkol prolétnout co nejrychleji deset okruhů a neminout přitom žádný z pylonů. Každý má šest soutěžních letů, ten nejhorší se nepočítá. Po sečtení pěti časů postoupí dvanáct nejlepších závodníků do semifinále, kde se utkají o postup do finále," přiblížil Jan Zelenka.

Dodal, že nejde o snadnou disciplínu. Lehoučké modely s nabroušenými jednoválcovými motory totiž po nebi uhánějí rychlostí až 330 kilometrů za hodinu.

„Model má rozpětí kolem půldruhého metru, váží zhruba dvě a půl kila a přitom má motor o obsahu šest a půl kubického centimetru, který točí osmadvacet tisíc za hodinu. Pokud bychom to měli přirovnat třeba k běžné Škodě Fabii, musela by mít motor o výkonu tak šest set koní," poznamenal šéf modelářů.

Model i za čtyřicet tisíc korun

Manévry ve vysoké rychlosti, kdy startují vždy tři letouny najednou, se neobejdou bez problémů. Není výjimkou, když se letadla srazí, prolétnou pylonem nebo se roztříští o zem. „Není to nic levného. Takový model stojí kolem čtyřiceti tisíc korun. Každý závodník s sebou může mít tři modely, aby mohl pokračovat, pokud se mu nějaký rozbije," připomněl Jan Zelenka.

Letošní světové mistrovství ve Střemech ovládl Jiří Novotný, který deset okruhů zaletěl v čase 57,51 vteřiny, na druhém místě skončil Ital Carlo Perella s časem 60,39 vteřiny a pro bronz si zaletěl Švéd Emil Broberg, u něhož se časomíra zastavila na 61,16 vteřiny.

O zem rozbil už asi dvacet letadelTomáš Andrlík.Modelář z Blatné, který 
se zúčastnil Velké ceny Mělníka, si staví stroje sám. „Na letadle je všechno speciální, nenajdete tam nic, co by se dalo běžně koupit," řekl o svém stroji Tomáš Andrlík, který o víkendu startoval na 38. ročníku Velké ceny Mělníka na střemském letišti.

Létáním kolem pylonů se modelář z Blatné zabývá už osmnáct let, modelům se ale věnuje ještě o deset let déle. Jeho letadla váží pouze 2,25 kilogramu. Přitom se po obloze pohybují rychlostí až 330 kilometrů za hodinu.

„Létání kolem pylonů je soutěž techniky i pilotáže. Jeden vždycky řídí, což mám na starosti já, můj technik Honza mě naviguje, říká mi, jak jsme daleko za třetím pylonem, abych stihl včas zareagovat. Společně ladíme i pohonné jednotky," připomněl nadšenec do letadýlek, který má na svých strojích namontováno dokonce i telemetrické zařízení.

„Zařízení za letu zaznamenává otáčky a rychlost. My si pak můžeme údaje stáhnout a porovnávat různá nastavení," vysvětlil Tomáš Andrlík, který si kromě motorů, které jsou italské nebo holandské výroby, staví letadla sám. Pomáhá mu s tím jen jeho technik Honza. „Tím, že si letadla stavíme sami, ušetříme dost peněz. Vyrábíme je do forem z kompozitních materiálů, především ze skelných vláken a uhlíku," dodal.

Na závody si Tomáš Andrlík bere většinou tři letadla, aby měl s čím kroužit po obloze, pokud by se mu některé porouchalo. A o poruchy nebo karamboly není nikdy nouze. „Za dobu, po kterou se pylonovému létání věnuji, jsem narazil asi šestkrát do pylonu, ve vzduchu se mé letadlo srazilo s jiným sedmkrát a asi dvacetkrát jsem stroj rozbil o zem," popsal nepříliš veselou statistiku modelář.

Čtěte také: Nový rekord se povedl: v hale létalo naráz šest upoutanců

Autor: Jiří Říha

7.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Záchranáři pátrají po zemětřesení v Mexiko po přeživších ve zbořené škole.
AKTUALIZOVÁNO
11

Mexiko bojuje s časem. Rodičům dětí ze zborcené školy svitla naděje

Starobylé amfory, podobné těm, které byly nalezeny na Sicílii
11

Archeologové našli 6 tisíc let staré víno. Vinařství je starší, než se myslelo

Přejetý Vendelín a policisté jako chuligáni: nejlepší videa z 20. září

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 20. září 2017.

Zuckerberg: Facebook posílá milion dolarů na pomoc do Mexika

Šéf firmy Facebook Mark Zuckerberg dnes oznámil, že daruje jeden milion dolarů Mexickému červenému kříži na pomoc lidem postiženým zemětřesením v Mexiku. Příspěvek na „jeho“ síti si vysloužil téměř půl milionu lajků. Při ničivém zemětřesení zahynulo nejméně 230 lidí, záchranné práce stále probíhají. Jeden z nejbohatších lidí světa přispívá na dobročinné účely již delší dobu.

KLDR nazvala Trumpa psem. Od Jižní Koreje dostane humanitární injekci

Soul dnes uvedl, že obnoví humanitární pomoc KLDR. Jedná se o osm milionu dolarů, jež v podobě potravin a vakcín poputují k severokorejským dětem a těhotným ženám. Rozhodnutí přišlo dva dny poté, co Pchjongjang nazval Donalda Trumpa "štěkajícím psem". 

AUTOMIX.CZ

Kolik stojí vlastnictví McLarenu F1? Tohoto majitele náklady donutily vůz prodat

Je jasné, že vlastnictví vzácného supersportu nepřináší jen radost. Péče o automobilový klenot totiž vyžaduje také spoustu peněz. Slavný McLaren F1 není výjimkou, což potvrzuje americký podnikatel, sběratel aut a dnes už bývalý majitel právě McLarenu F1, který prozradil, jaké náklady si tento vůz vyžádal.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení