VYBERTE SI REGION

Vzdušný prostor nad letištěm ve Střemech ovládl stroj Jiřího Novotného

Střemy /FOTOGALERIE/ - Rychlostí stíhacích letadel se po obloze nad letištěm ve Střemech na Mělnicku proháněly rádiem řízené modely. O prvním červnovém víkendu se tam konal osmatřicátý ročník Velké ceny Mělníka, kterou pořádá Modelklub Mělník.

7.6.2016
SDÍLEJ:

Velká cena Mělníka 2016.Foto: Deník/Jiří Říha

Na třídenních závodech, které začínaly pátečním tréninkem, se podle předsedy klubu Jana Zelenky sešlo čtyřicet závodníků z různých koutů světa. „Největší zastoupení mají už tradičně Švédové a Holanďané. Máme tu ale i zastoupení Německa, Velké Británie, Venezuely, Španělska, Itálie, Ruska, Ukrajiny a samozřejmě i České republiky," uvedl předseda mělnického klubu.

Disciplína, v níž modeláři na letišti poměřovali své síly, spočívá v létání rádiem řízených modelů kolem červenobílých pylonů.

Až 330 kilometrů za hodinu

„Mají za úkol prolétnout co nejrychleji deset okruhů a neminout přitom žádný z pylonů. Každý má šest soutěžních letů, ten nejhorší se nepočítá. Po sečtení pěti časů postoupí dvanáct nejlepších závodníků do semifinále, kde se utkají o postup do finále," přiblížil Jan Zelenka.

Dodal, že nejde o snadnou disciplínu. Lehoučké modely s nabroušenými jednoválcovými motory totiž po nebi uhánějí rychlostí až 330 kilometrů za hodinu.

„Model má rozpětí kolem půldruhého metru, váží zhruba dvě a půl kila a přitom má motor o obsahu šest a půl kubického centimetru, který točí osmadvacet tisíc za hodinu. Pokud bychom to měli přirovnat třeba k běžné Škodě Fabii, musela by mít motor o výkonu tak šest set koní," poznamenal šéf modelářů.

Model i za čtyřicet tisíc korun

Manévry ve vysoké rychlosti, kdy startují vždy tři letouny najednou, se neobejdou bez problémů. Není výjimkou, když se letadla srazí, prolétnou pylonem nebo se roztříští o zem. „Není to nic levného. Takový model stojí kolem čtyřiceti tisíc korun. Každý závodník s sebou může mít tři modely, aby mohl pokračovat, pokud se mu nějaký rozbije," připomněl Jan Zelenka.

Letošní světové mistrovství ve Střemech ovládl Jiří Novotný, který deset okruhů zaletěl v čase 57,51 vteřiny, na druhém místě skončil Ital Carlo Perella s časem 60,39 vteřiny a pro bronz si zaletěl Švéd Emil Broberg, u něhož se časomíra zastavila na 61,16 vteřiny.

O zem rozbil už asi dvacet letadelTomáš Andrlík.Modelář z Blatné, který 
se zúčastnil Velké ceny Mělníka, si staví stroje sám. „Na letadle je všechno speciální, nenajdete tam nic, co by se dalo běžně koupit," řekl o svém stroji Tomáš Andrlík, který o víkendu startoval na 38. ročníku Velké ceny Mělníka na střemském letišti.

Létáním kolem pylonů se modelář z Blatné zabývá už osmnáct let, modelům se ale věnuje ještě o deset let déle. Jeho letadla váží pouze 2,25 kilogramu. Přitom se po obloze pohybují rychlostí až 330 kilometrů za hodinu.

„Létání kolem pylonů je soutěž techniky i pilotáže. Jeden vždycky řídí, což mám na starosti já, můj technik Honza mě naviguje, říká mi, jak jsme daleko za třetím pylonem, abych stihl včas zareagovat. Společně ladíme i pohonné jednotky," připomněl nadšenec do letadýlek, který má na svých strojích namontováno dokonce i telemetrické zařízení.

„Zařízení za letu zaznamenává otáčky a rychlost. My si pak můžeme údaje stáhnout a porovnávat různá nastavení," vysvětlil Tomáš Andrlík, který si kromě motorů, které jsou italské nebo holandské výroby, staví letadla sám. Pomáhá mu s tím jen jeho technik Honza. „Tím, že si letadla stavíme sami, ušetříme dost peněz. Vyrábíme je do forem z kompozitních materiálů, především ze skelných vláken a uhlíku," dodal.

Na závody si Tomáš Andrlík bere většinou tři letadla, aby měl s čím kroužit po obloze, pokud by se mu některé porouchalo. A o poruchy nebo karamboly není nikdy nouze. „Za dobu, po kterou se pylonovému létání věnuji, jsem narazil asi šestkrát do pylonu, ve vzduchu se mé letadlo srazilo s jiným sedmkrát a asi dvacetkrát jsem stroj rozbil o zem," popsal nepříliš veselou statistiku modelář.

Čtěte také: Nový rekord se povedl: v hale létalo naráz šest upoutanců

Autor: Jiří Říha

7.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies