Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vzdušný prostor nad letištěm ve Střemech ovládl stroj Jiřího Novotného

Střemy /FOTOGALERIE/ - Rychlostí stíhacích letadel se po obloze nad letištěm ve Střemech na Mělnicku proháněly rádiem řízené modely. O prvním červnovém víkendu se tam konal osmatřicátý ročník Velké ceny Mělníka, kterou pořádá Modelklub Mělník.

7.6.2016
SDÍLEJ:

Velká cena Mělníka 2016.Foto: Deník/Jiří Říha

Na třídenních závodech, které začínaly pátečním tréninkem, se podle předsedy klubu Jana Zelenky sešlo čtyřicet závodníků z různých koutů světa. „Největší zastoupení mají už tradičně Švédové a Holanďané. Máme tu ale i zastoupení Německa, Velké Británie, Venezuely, Španělska, Itálie, Ruska, Ukrajiny a samozřejmě i České republiky," uvedl předseda mělnického klubu.

Disciplína, v níž modeláři na letišti poměřovali své síly, spočívá v létání rádiem řízených modelů kolem červenobílých pylonů.

Až 330 kilometrů za hodinu

„Mají za úkol prolétnout co nejrychleji deset okruhů a neminout přitom žádný z pylonů. Každý má šest soutěžních letů, ten nejhorší se nepočítá. Po sečtení pěti časů postoupí dvanáct nejlepších závodníků do semifinále, kde se utkají o postup do finále," přiblížil Jan Zelenka.

Dodal, že nejde o snadnou disciplínu. Lehoučké modely s nabroušenými jednoválcovými motory totiž po nebi uhánějí rychlostí až 330 kilometrů za hodinu.

„Model má rozpětí kolem půldruhého metru, váží zhruba dvě a půl kila a přitom má motor o obsahu šest a půl kubického centimetru, který točí osmadvacet tisíc za hodinu. Pokud bychom to měli přirovnat třeba k běžné Škodě Fabii, musela by mít motor o výkonu tak šest set koní," poznamenal šéf modelářů.

Model i za čtyřicet tisíc korun

Manévry ve vysoké rychlosti, kdy startují vždy tři letouny najednou, se neobejdou bez problémů. Není výjimkou, když se letadla srazí, prolétnou pylonem nebo se roztříští o zem. „Není to nic levného. Takový model stojí kolem čtyřiceti tisíc korun. Každý závodník s sebou může mít tři modely, aby mohl pokračovat, pokud se mu nějaký rozbije," připomněl Jan Zelenka.

Letošní světové mistrovství ve Střemech ovládl Jiří Novotný, který deset okruhů zaletěl v čase 57,51 vteřiny, na druhém místě skončil Ital Carlo Perella s časem 60,39 vteřiny a pro bronz si zaletěl Švéd Emil Broberg, u něhož se časomíra zastavila na 61,16 vteřiny.

O zem rozbil už asi dvacet letadelTomáš Andrlík.Modelář z Blatné, který 
se zúčastnil Velké ceny Mělníka, si staví stroje sám. „Na letadle je všechno speciální, nenajdete tam nic, co by se dalo běžně koupit," řekl o svém stroji Tomáš Andrlík, který o víkendu startoval na 38. ročníku Velké ceny Mělníka na střemském letišti.

Létáním kolem pylonů se modelář z Blatné zabývá už osmnáct let, modelům se ale věnuje ještě o deset let déle. Jeho letadla váží pouze 2,25 kilogramu. Přitom se po obloze pohybují rychlostí až 330 kilometrů za hodinu.

„Létání kolem pylonů je soutěž techniky i pilotáže. Jeden vždycky řídí, což mám na starosti já, můj technik Honza mě naviguje, říká mi, jak jsme daleko za třetím pylonem, abych stihl včas zareagovat. Společně ladíme i pohonné jednotky," připomněl nadšenec do letadýlek, který má na svých strojích namontováno dokonce i telemetrické zařízení.

„Zařízení za letu zaznamenává otáčky a rychlost. My si pak můžeme údaje stáhnout a porovnávat různá nastavení," vysvětlil Tomáš Andrlík, který si kromě motorů, které jsou italské nebo holandské výroby, staví letadla sám. Pomáhá mu s tím jen jeho technik Honza. „Tím, že si letadla stavíme sami, ušetříme dost peněz. Vyrábíme je do forem z kompozitních materiálů, především ze skelných vláken a uhlíku," dodal.

Na závody si Tomáš Andrlík bere většinou tři letadla, aby měl s čím kroužit po obloze, pokud by se mu některé porouchalo. A o poruchy nebo karamboly není nikdy nouze. „Za dobu, po kterou se pylonovému létání věnuji, jsem narazil asi šestkrát do pylonu, ve vzduchu se mé letadlo srazilo s jiným sedmkrát a asi dvacetkrát jsem stroj rozbil o zem," popsal nepříliš veselou statistiku modelář.

Čtěte také: Nový rekord se povedl: v hale létalo naráz šest upoutanců

Autor: Jiří Říha

7.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ulice německých měst zaplavila velká voda. Padající strom v Dortmundu zabil ženu.
5

Voda vyplavila německá města. Silné bouřky mají jednu oběť

Lev Lolek je novou atrakcí brněnské zoo.
11

Zvířecí reality show. Brněnská zoo spustila online přenos ze lví ubikace

Ferrari si hraje se slovy a SUV prý nevyrobí. Chystá totiž FUV...

Nejprve jsme slyšeli, že Ferrari v žádném případě do segmentu SUV vstupovat nebude. Nedávno se však objevily informace, že na zbrusu novém "esúvéčku" značka opravdu pracuje. Podle Italů to ale není pravda, protože jejich novinka prý SUV nebude.

AKTUALIZOVÁNO

Žena, která se v Brně zranila při srážce tramvají, v nemocnici zemřela

/FOTOGALERIE/ Žena, která si při srážce dvou tramvají na zastávce Tkalcovská v brněnské ulici Cejl ve středu poranila hlavu, svým zraněním v nemocnici podlehla. Ve čtvrtek o tom informoval policejní mluvčí Pavel Šváb. Policie nyní hledá svědky nehody. Případ řeší i drážní inspekce.

Rusko shromažďuje čím dál tím více zlata. Český poklad se naopak tenčí

V trezorech ruské státní banky se nachází 1706 tun zlata a zásoby stále rostou. Oproti tomu český zlatý poklad se spíše zmenšuje. Vychází to ze zprávy organizace nejvýznamnějších těžařů zlata World Gold Council, která zkoumá devizové rezervy jednotlivých států.

AKTUALIZOVÁNO

Polsko schválilo kritizovaný justiční zákon. Tusk chce mluvit s prezidentem

Polský parlament odsouhlasil kontroverzní zákon o reorganizaci nejvyššího soudu, přestože se jeho návrh stal předmětem široké mezinárodní kritiky. O setkání s poslkým prezidentem Andrezejem Dudou už požádal předseda Evropské rady Donald Tusk. Podle jeho vyjádření je "třeba zabránit marginalizaci země v Evropě".

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení