VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vzdušný prostor nad letištěm ve Střemech ovládl stroj Jiřího Novotného

Střemy /FOTOGALERIE/ - Rychlostí stíhacích letadel se po obloze nad letištěm ve Střemech na Mělnicku proháněly rádiem řízené modely. O prvním červnovém víkendu se tam konal osmatřicátý ročník Velké ceny Mělníka, kterou pořádá Modelklub Mělník.

7.6.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
14 fotografií

Velká cena Mělníka 2016.Foto: Deník/Jiří Říha

Na třídenních závodech, které začínaly pátečním tréninkem, se podle předsedy klubu Jana Zelenky sešlo čtyřicet závodníků z různých koutů světa. „Největší zastoupení mají už tradičně Švédové a Holanďané. Máme tu ale i zastoupení Německa, Velké Británie, Venezuely, Španělska, Itálie, Ruska, Ukrajiny a samozřejmě i České republiky," uvedl předseda mělnického klubu.

Disciplína, v níž modeláři na letišti poměřovali své síly, spočívá v létání rádiem řízených modelů kolem červenobílých pylonů.

Až 330 kilometrů za hodinu

„Mají za úkol prolétnout co nejrychleji deset okruhů a neminout přitom žádný z pylonů. Každý má šest soutěžních letů, ten nejhorší se nepočítá. Po sečtení pěti časů postoupí dvanáct nejlepších závodníků do semifinále, kde se utkají o postup do finále," přiblížil Jan Zelenka.

Dodal, že nejde o snadnou disciplínu. Lehoučké modely s nabroušenými jednoválcovými motory totiž po nebi uhánějí rychlostí až 330 kilometrů za hodinu.

„Model má rozpětí kolem půldruhého metru, váží zhruba dvě a půl kila a přitom má motor o obsahu šest a půl kubického centimetru, který točí osmadvacet tisíc za hodinu. Pokud bychom to měli přirovnat třeba k běžné Škodě Fabii, musela by mít motor o výkonu tak šest set koní," poznamenal šéf modelářů.

Model i za čtyřicet tisíc korun

Manévry ve vysoké rychlosti, kdy startují vždy tři letouny najednou, se neobejdou bez problémů. Není výjimkou, když se letadla srazí, prolétnou pylonem nebo se roztříští o zem. „Není to nic levného. Takový model stojí kolem čtyřiceti tisíc korun. Každý závodník s sebou může mít tři modely, aby mohl pokračovat, pokud se mu nějaký rozbije," připomněl Jan Zelenka.

Letošní světové mistrovství ve Střemech ovládl Jiří Novotný, který deset okruhů zaletěl v čase 57,51 vteřiny, na druhém místě skončil Ital Carlo Perella s časem 60,39 vteřiny a pro bronz si zaletěl Švéd Emil Broberg, u něhož se časomíra zastavila na 61,16 vteřiny.

O zem rozbil už asi dvacet letadelTomáš Andrlík.Modelář z Blatné, který 
se zúčastnil Velké ceny Mělníka, si staví stroje sám. „Na letadle je všechno speciální, nenajdete tam nic, co by se dalo běžně koupit," řekl o svém stroji Tomáš Andrlík, který o víkendu startoval na 38. ročníku Velké ceny Mělníka na střemském letišti.

Létáním kolem pylonů se modelář z Blatné zabývá už osmnáct let, modelům se ale věnuje ještě o deset let déle. Jeho letadla váží pouze 2,25 kilogramu. Přitom se po obloze pohybují rychlostí až 330 kilometrů za hodinu.

„Létání kolem pylonů je soutěž techniky i pilotáže. Jeden vždycky řídí, což mám na starosti já, můj technik Honza mě naviguje, říká mi, jak jsme daleko za třetím pylonem, abych stihl včas zareagovat. Společně ladíme i pohonné jednotky," připomněl nadšenec do letadýlek, který má na svých strojích namontováno dokonce i telemetrické zařízení.

„Zařízení za letu zaznamenává otáčky a rychlost. My si pak můžeme údaje stáhnout a porovnávat různá nastavení," vysvětlil Tomáš Andrlík, který si kromě motorů, které jsou italské nebo holandské výroby, staví letadla sám. Pomáhá mu s tím jen jeho technik Honza. „Tím, že si letadla stavíme sami, ušetříme dost peněz. Vyrábíme je do forem z kompozitních materiálů, především ze skelných vláken a uhlíku," dodal.

Na závody si Tomáš Andrlík bere většinou tři letadla, aby měl s čím kroužit po obloze, pokud by se mu některé porouchalo. A o poruchy nebo karamboly není nikdy nouze. „Za dobu, po kterou se pylonovému létání věnuji, jsem narazil asi šestkrát do pylonu, ve vzduchu se mé letadlo srazilo s jiným sedmkrát a asi dvacetkrát jsem stroj rozbil o zem," popsal nepříliš veselou statistiku modelář.

Čtěte také: Nový rekord se povedl: v hale létalo naráz šest upoutanců

Autor: Jiří Říha

7.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lubomír Bystroň nacistický poklad na Budišovsku hledá už více než dvacet let.
DOTYK.CZ
4

Nacistický poklad na Budišovsku: reálná možnost anebo čirá utopie?

Ilustrační foto
3

Vlk samotář útočil v Bílých Karpatech. Zardousil při tom 14 ovcí

Nemocnice se propadají do dluhů. Bez injekcí z krajů by neměly na provoz

/INFOGRAFIKA/ Nemocnice jsou na tom stále hůř, přestože účty pojišťoven bobtnají – jen za poslední dva roky se jejich přebytky navýšily o 11,5 miliardy korun. Kde je problém? Experti tvrdí, že je české zdravotnictví špatně nastaveno.

V obchodě už jen s účtenkou. Startuje EET

Malé krámky i velké supermarkety. Řeznictví, pekařství, trafiky nebo třeba prodejny textilu a obuvi. Tam všude už ve středu dostanete – nebo byste alespoň teoreticky měli dostat – povinnou účtenku.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Sobotka chce jednat ve Sněmovně o snížení cen za mobilní data

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) svolal na pátek jednání zástupců všech parlamentních stran k novele zákona o elektronických komunikacích. Chce prověřit možnost zrychleného přijetí normy. Přijetí normy v prvním čtení by podle premiéra tlačilo na snížení ceny mobilních dat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies