Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z Mělníka do centra Prahy bude stačit jedna jízdenka

Mělnicko /ROZHOVOR/ - V úterý po velikonočních svátcích začnou na Mělnicku jezdit autobusy zařazené do systému Pražské integrované dopravy. Cestování tím bude výrazně levnější. Zatímco teď stojí například jízdenka z Mělníka do Prahy skoro padesátikorunu, za tři týdny už to bude dvaatřicet korun.

23.3.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Ota Bartovský

Skoro sto třicet autobusů zapojených do Pražské integrované dopravy na Mělnicku provozuje společnost ČSAD Střední Čechy. Podle ředitele firmy Štěpána Ševčíka jsou už teď v informační kanceláři na mělnickém autobusovém nádraží 
v prodeji časové kupony 
v rámci systému Pražské integrované dopravy.

„Dalšími předprodejními místy jsou železniční stanice 
v Mělníku a Neratovicích," řekl Štěpán Ševčík, „předpokládáme však, že řada cestujících se zkušenostmi v oblasti Pražské integrované dopravy využije i předprodejní síť po Praze, například v Ládví, které je cílovou zastávkou."

Prodejní automat na tištěné jednotlivé jízdenky pak bude umístěn v prostoru mělnického autobusového nádraží. „O umístění druhého automatu se vzhledem k plánovaným objížďkám ve městě ještě jedná," vysvětlil Štěpán Ševčík.

Pásmové jízdenky

V Neratovicích najdou cestující prodejní automat na tištěné jednotlivé jízdenky na budově městského úřadu 
v Kojetické ulici. Cestující, kteří mají kartu Opencard, čipovou kartu 
s předplaceným jízdným, by si měli vnější pásma nechat nabít na pražských kontaktních místech nebo prostřednictvím e-shopu.

„Pro konkrétní zvolenou trasu doporučujeme v autobusech vyžadovat pásmové jízdenky, například v případě vlastnictví Opencard pro pásma P+0 potřebují cestující pro trasu Mělník - Praha čtyřpásmovou jízdenku, která stojí dvaatřicet korun," doplnil Štěpán Ševčík.

Linky s cílem v Praze mají trojčíslí řady 300, trojčíslí 400 platí pro linky operující pouze ve Středočeském kraji. „Pro zlepšení kultury cestování jsme se snažili u všech autobusů namontovat digitální informační tabla," vysvětlil Štěpán Ševčík.

Rozhovor se Štěpánem Ševčíkem

Čím vším musely být autobusy vybaveny, aby vyhovovaly potřebám Pražské integrované dopravy?

Vedle zmíněných vnějších informačních tabulí, přední, boční a zadní, je to například vnitřní informační panel, hlásič zastávek, označovače jízdenek, zobrazovač času a pásma a přijímač pro nevidomé. Jelikož však většina našich autobusů operuje i v systému Pražské integrované dopravy, řadu let přicházejí autobusy takto vybavené standardně už z výroby.

Pro většinu cestujících bývá složité pochopit tarifní pásma PID, často se stává, že to probírají s řidičem. Nebude to zdržovat odjezdy autobusů?

Každá změna s sebou samozřejmě přináší narušení dosavadního zaběhlého systému, řadu otazníků, nejasností, ale i novinek. Tou nejdůležitější je skutečnost, že na jeden jízdní doklad bude možné jezdit například z Mělníka až do centra Prahy. Věříme, že právě výhodný cenový tarif pozitivně převýší všechna případná negativa. Každopádně bude i na vzájemné toleranci cestujících a řidičů, aby zejména v prvním týdnu tento nový systém zvládli.

Jaké linky budete provozovat a na jakých trasách?

Všechny provozované linky jsou vždy aktuálně uvedené na našem webu www.csad-sc.cz. Z těch nejdůležitějších změn uvádím zejména linku 369, která bude jezdit ze Štětí do Prahy a nahrazuje linku 155731, a linka 349, nahrazující současnou rychlíkovou linku 125732.

Elektronické jízdní řády jsou uvedeny jako návrhy jízdních řádů. Počítá se ještě se změnami?

Návrhy jízdních řádů vycházejí z návrhů, které byly s městy a vesnicemi rámcově odsouhlaseny už loni. Během minulého měsíce měly obce možnost připomínkovat trasy i časy linek a spojů. Pokud půjde o změny, budou pouze nepatrné. Definitivní jízdní řády však budou vydány až na základě licenčního řízení a schvalovacího procesu ze strany příslušných dopravních úřadů.

Jakým způsobem a jak dlouho se jízdní řády tvořily?

Jízdní řády vycházejí v řadě případů ze současných jízdních řádů, ale s ohledem na specifika integrovaného systému. Do tvorby jízdního řádu zasahuje řada faktorů, příprava jízdních řádů v tomto směru může trvat i několik měsíců. Je to z toho důvodu, že se musí zohlednit například otázka zaměstnanosti regionu, zahájení školního vyučování, přepravní proudy cestujících, přestupní vazby, návaznosti, kapacita vozidel a terminálů…

Jsou řidiči na změny připravení?

Řada řidičů již má zkušenosti s provozem v rámci PID, neboť Mělník a některé okolní obce jsou už nyní částečně zapojené do integrovaného systému, jde o linky řady 300 a 400. Pro ostatní je připraveno školení od firmy Ropid. Všichni řidiči navíc obdrží informační materiál, ve kterém jsou shrnuty základní informace o systému. Ceny jednotlivých jízdenek jsou standardně nahrány v odbavovacích strojcích.

Jak to teď bude s bezplatnou přepravou malých dětí nebo seniorů ve vašich autobusech?

S nových integrovaným systémem, který však cestující už znají například na linkách 471,472 a 348, přichází i nové přepravní a tarifní podmínky PID. Více informací je možné najít na našich webových stránkách a na stránkách www.ropid.cz a http://integrace.ropid.cz/. Případné výňatky z těchto podmínek budou uveřejněny ve zkrácené verzi i v autobusech. Bezplatná doprava je umožněna zpravidla dětem do 6 let a seniorům nad 70 let.

Budou muset mít školáci nebo studenti, cestující pouze ve středních Čechách, Opencard, nebo budou vydávány jiné průkazky na slevy?

Žáci a studenti mohou použít pro jednotlivou jízdu platný žákovský a studentský průkaz (modrožlutý, případně oranžový) a dostanou patřičnou slevu. Nebo využijí možnosti vystavení průkazky PID, ke které si v předprodeji pořídí měsíční nebo čtvrtletní časové jízdenky.

Budou vaše autobusy zastavovat v Praze pouze v cílové stanici Ládví, nebo ještě na dalších zastávkách na území hlavního města?

Rychlíková linka 349 bude zastavovat na zastávce Sídliště Ďáblice, kde je přestup na MHD Praha, autobusy i tramvaje. Linka 369 bude navíc stavět i na autobusových zastávkách K Letňanům a Ďáblice.

Čtěte také: Lidé, kteří dojíždějí do Prahy, po Velikonocích výrazně ušetří

Autor: Petra Špitálská

23.3.2015
SDÍLEJ:
Lobbista Marek Dalík.
AKTUALIZOVÁNO
5 11

Dalík půjde kvůli kauze Pandur na pět let do vězení, dostal i peněžitý trest

Předseda hnutí STAN  Petr Gazdík.
AKTUALIZOVÁNO
5 18

Hnutí STAN odmítlo kandidátku s lidovci. Do voleb půjde samo

Prodavačka zastřelila útočníka v sebeobraně, uvedla pražská policie

Jednatřicetiletý podezřelý ze střelby, která v pondělí před polednem vyvolala obrovskou pozornost v Opletalově ulici v centru Prahy, ještě večer v nemocnici zemřel. Muže už na místě incidentu záchranáři resuscitovali.

Máte nevyžádaný zahraniční hovor? Rozhodně nevolejte zpět, jde o podvod

Včera a dnes se desetitisíce zákazníků všech domácích mobilních operátorů potýkaly s prozváněním ze zahraničních telefonních čísel například z Alžírska, Pobřeží slonoviny či Afghánistánu. Útočníkům jde o to, aby jim prozváněný zavolal zpět. Ten za to pak zaplatí nemalou částku za mezinárodní hovor.

Stezky do oblak jsou hitem českých hor. Porovnali jsme, která je nejlepší

Dopravní zácpy, přeplněná parkoviště a fronty u pokladen. To vše způsobilo nedávné otevření Stezky korunami stromů u Janských Lázní v Krkonoších. Celkem jsou tyto unikátní rozhledny v Česku a blízkém okolí již čtyři a bez nadsázky se z nich staly turistické hity našich hor. Udělali jsme pro vás jejich srovnání, které nabízejí nejlepší výhledy nebo adrenalinové atrakce. 

Největší potenciál má ANO, SPD, Realisté a Piráti, ukázal průzkum

/ANKETA/ Hnutí ANO má největší volební potenciál, voliči velmi nadějně preferují i SPD. Vedle podpory tradičních parlamentních stran je zájem i o Realisty a Piráty.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení