VYBERTE SI REGION

Zlodějů benzinu je čím dál víc. Natankují a bez placení ujedou

Mladoboleslavsko - Natankovat a ujet. Přesně tohle heslo razí „nájezdníci", jak se jim začalo říkat, kteří přijedou 
k čerpací stanici, natankují 
a bez zaplacení odjedou. Tohle sice není žádná novinka, jen se to v současné době děje čím dál častěji.

20.2.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/ Jan Vraný

Těžkou hlavu z toho mají majitelé čerpacích stanic a jejich zaměstnanci, právníci 
a v neposlední řadě i policisté. Mladoboleslavsko není výjimkou.

„Policisté se s újezdy od čerpacích stanic setkávají několikrát do měsíce, a to na území celého okresu.  Při pátrání po pachatelích nám výrazně pomáhají kamerové záznamy a jejich zveřejnění prostřednictvím médií," vyjádřil se k „nájezdníkům" David Schön, mluvčí policie ČR v Mladé Boleslavi.

To ale platí pouze v případě, že kamerový záznam je skutečně kvalitní a lze na něm rozpoznat tváře zlodějů. Pak je velmi pravděpodobné, že pachatel bude dopaden.

„Velmi často se pachatelé dopouští újezdů i opakovaně, pouze třeba mění vozidla nebo registrační značky. Tyto případy řešíme jako trestný čin krádeže, kde pachateli hrozí vězení v délce až dvou let. Jednorázové újezdy jsou většinou přestupky, a takto zjištěné pachatele oznamujeme správnímu orgánu," uvedl Schön.

Srážka ze mzdy

Když ale kamerový systém  kvalitní není, nebo úplně chybí, nastává problém, na který mnohdy doplácejí zaměstnanci čerpaček, kteří za to vůbec nemohou. „Ptali jsme se i u dalších čerpaček, a mnohde jim šéf takovou krádež blbečka, musím to tak říct, strhne. Nám zatím ne, ale řekli nám, že záleží, jak často se to bude opakovat," řekla Lenka z čerpací stanice na Boleslavsku, která si nepřála zveřejnit celé jméno.

Důvod je jasný, bojí se o práci. My jsme ale zjistili, že pokud existuje záznam z kamer, kde je vidět, že někdo ujel bez placení, tak by na zaměstnanci neměl zaměstnavatel požadovat úhradu schodku, protože by nemělo jít o jeho odpovědnost. Tak to vidí naši právníci.

Někteří zaměstnavatelé peníze svým podřízeným strhávají, na jiných benzinkách ne. Ačkoliv se podle policistů podobné případy dějí téměř všude, nechce být čerpací stanice medializována.

Boleslavský deník jich oslovil několik, ale žádná se k tomuto problému nechtěla vyjádřit oficiálně. Nájezdníci tak sice plení čerpací stanice, ale žádná nechce být se zloději pohonných hmot spojována.

Začarovaný kruh

A jak už bylo řečeno, právníci tvrdí, že právo je na straně zaměstnanců. Ti se ale bránit nechtějí, protože se bojí o práci. Začarovaný kruh, který nelze rozetnout? Někde už řešení našli.

„U nás se nejdříve platí a pak tankuje. Někde zase mají stojany, které si řidiči obslouží sami. Jsem rád, že náš zaměstnavatel to takhle vyřešil a nechce peníze po nás. Kdyby to tak nebylo, uvažoval bych o odchodu a hledal si jinou práci," uvedl Václav T., pracovník čerpačky na Boleslavsku, který si nepřál uvést celé jméno, ale redakce jeho identitu zná.

Co ale vlastně žene „nájezdníky" na čerpací stanice? „Aktuální cena benzínu a nafty nevede až k tak radikálnímu zvýšení počtu újezdu, spíš se začínají objevovat případy odcizení pohonných hmot ze zaparkovaných vozidel. V poslední době kriminalisté objasnili sérii krádeží benzínu z osobních aut na Bělsku, při nichž způsobila dvojice pachatelů škodu za více než třicet tisíc korun," uvedl policejní mluvčí.

Nápady řidičů

A jak tedy situaci řešit? Zmíněný začarovaný kruh by mohli rozplést řidiči, jejichž nápady by třeba mohly majitele čerpacích stanic motivovat.

Tomáš Bajer, programátor, Mladá Boleslav: Navrhl bych stejné řešení, jaké funguje v USA, řidič přijede, nastaví nebo sdělí obsluze, za kolik bude tankovat, zaplatí a stojan mu nic víc nedá.

Zuzána Doležalová, manažerka, Praha: Myslím, že by to šlo velmi jednoduše a nestálo by to žádné peníze navíc - řidič přijede, zaplatí tolik, za kolik chce čerpat, natankuje a jede dál.

Josef Egert, student, Kolomuty: Byl bych pro optické závory pro každé tankovací místo, které se otevřou až po zaplacení dané částky. Princip je stejný jako na placeném parkovišti. 

Autor: Petra Kuldová

20.2.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies