VYBERTE SI REGION

Zruč nad Sázavou oslnila americká krása

Zruč nad Sázavou - Přehlídku amerických automobilových legend hostilo v sobotu odpoledne náměstí Míru ve Zruči nad Sázavou na Kutnohorsku. Město bylo závěrečnou destinací spanilé jízdy majitelů vozů americké prevenience, která byla součástí programu jejich tradičního setkání v Jizbici pod Blaníkem.

15.4.2013
SDÍLEJ:

9. ročník Prvního jarního bublání ve Zruči nad Sázavou. 13.4.2013Foto: DENÍK/ Martin Vaněk

První jarní bublání, jak zní název akce, se uskutečnilo již podeváté. Pořadatelem je Český klub majitelů amerických automobilů ve spolupráci s časopisem Chrom a plameny.

„Zruč nad Sázavou je pro nás ideální, protože cesta z Jizbice vede pro nádherné silnici s krásnými houpačkami. Hlavně je tady ale náměstí, na které se tolik aut vejde," popsal důvody, proč „ameriky" dorazily zrovna do Zruče, organizátor srazu Petr Bellinger, šéfredaktor časopisu o amerických autech Chrom a plameny.

Na legendární značky jako Ford Thunderbird, Ford Mustang, Chevrolete Camaro či Oldsmobile se přišly podívat stovky lidí všech generací. „Nejvíc se nám líbily ty velké džípy, že?,"pousmál se na svého syna Petr Černý a jako desítky jiných otců ho zvedl na rukou, aby společně nakoukli pod kapotu svého vysněného auta.

Ty skutečné sběratelské lahůdky ale do Zruče podle organizátora setkání nedorazily. „Na srazu byl k vidění například špičkový Pierce Arrow z roku 1935, což je zaniklá americká automobilová značka. Dalším zajímavým autem byl Chevrolet Nomad z roku 1957 po špičkové nové renovaci," vypíchl Petr Bellinger to nejzajímavější z nabídky „bublání".

Pravověrných „amerik" už v USA tolik nepotkáte

Vlastnit „ameriku" není totéž jako mít škodovku. Americké rodinné auto totiž mívalo pod kapotou tři sta koní a sedačky jako gauče. Charakter amerických vozů okouzlil také Petra Bellingera, organizátora bublání a šéfredaktora časopisu Chrom a plameny.

V čem podle vás spočívá kouzlo starých „amerik"?

Záleží na tom jak u koho. Starší lidé cítí nostalgii z doby, kdy se ještě tato auta nemohla volně dovážet a nebyla tak přístupná jako dnes. Jsou to vzpomínky, které se snaží udržet. Mladé kluky to fascinuje, protože americká auta jsou atraktivní, hlučná, a umí s nimi blbnout. Jsou to prostě pěkná auta, jiná než běžná evropská produkce.

Jaký je ve zkratce rozdíl v jízdě americkým a běžným evropským autem?

Hlavně v šedesátých letech byl rozdíl úplně neskutečný. Celý svět vyráběl malé, relativně nepohodlné auta a Američani dělali obrovské pohodlné káry se silnými motory. Rodinné sedany měly třeba 350 koní. To je ten největší rozdíl.

„Plaví" se takové koráby i po dnešních amerických silnicích?

Před dvěma lety jsme jeli ve staré „americe" po Route 66. Lidé tam ty úplně staré vozy už neznají. Mladí kluci na nás koukali a ukazovali, že jsme jedničky. Dnes tam jezdí hodně japonských aut. Pravověrných „amerik" je tam přeci jen už méně. Kdo by jel do Ameriky kvůli autům, tak by byl zklamaný, musel by se jít podívat do muzea nebo na sraz sběratelů.

Jak si pořídit americký vůz? Je to s dovážením aut z USA do České republiky složité?

Funguje to tak, že si na internetu vyberete auto, většinou na ebay nebo zadáte dovozci auto, které se vám líbí, a on vám ho najde a doveze. Je docela nesmysl jít do toho sám, aniž byste tam někoho měl a sám si sjednat dopravu, protože vás můžou podvést. Anonymita dělníků v přístavech je velká a oni auta častokrát zničí. Někdy úmyslně, někdy neúmyslně. Mně osobně se to stalo také. Berou to jako kus železa. Ale když máte dovozce, tak se toto riziko sníží. Firem, které se dovozem zabývají, je tady celkem hodně. Tři nebo čtyři velké a další menší.

Co je potřeba splnit, aby starší americké auto mohlo na české silnice?

Musíte mít průkaz historického vozidla. To znamená, že auto musí být naprosto v původním stavu, nebo musí být uvedeno do původního stavu. Nesmí být nějak upravováno, musí mít originál motor, prostě veterán z dané doby. Musí splňovat příslušné parametry a po dvou atestacích dostanete průkaz historického vozidla, ale musí být v pořádku a ve špičkovém stavu.

Je těžké sehnat náhradní díly?

Dnes vůbec. Nikdo tomu nevěří, ale není. Jsou samozřejmě modely, na které je to problematičtější, nebo zaniklé značky, ale na značky, které existují, se dodnes vyrábí replikové díly, nebo mají spoustu dílů skladem. Problém je třeba s některými detaily, které se už dnes nevyrábí. Zakončení lišty v ceně jednoho dolaru neseženete, ale celý motor úplně bez problému.

Jak je provoz takového auta nákladný?

To je dáno pohonnými hmotami. Staré auta už nejezdí v běžném provozu, to je na občasné ježdění. Ty novější už vlastně tolik nežerou. Ale ty staré ano. Naše auto si vezme 16 až 22 litrů na sto kilometrů, má to sedmilitrový motor a 360 koní.

Autor: Martin Vaněk

15.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice. 

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

K soudu s Čechem v Súdánu přišli i zástupci ambasády EU

Chartúm/Praha - Dnešní soudní stání v Chartúmu s českým misionářem Petrem Jaškem přišli sledovat i zástupci ambasády Evropské unie. Sdělila to česká velvyslankyně v Káhiře Veronika Kuchyňová Šmigolová, jejíž úřad má působnost také pro Súdán. Jašek čelí v africké zemi obvinění z protistátní činnosti a v minulosti se jej zastal Evropský parlament.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies