Český vývoz směřuje z více než 85 % do zemí Evropské unie. V době globalizované ekonomiky a současné hospodářské krize se firmy musí snažit o uplatnění na celosvětovém trhu.

Ministerstvo průmyslu a obchodu proto vypracovalo v rámci Exportní strategie pro období 2006–2010 koncept prioritních zemí. Koncentrování zdrojů pro podporu vývozu v současné době znamená využití administrativních kapacit tak, aby byla zajištěna maximální koordinace aktivit státní správy a podnikatelské sféry.

To je podmíněno intenzivním sdílením informací. V těchto intencích spustilo Ministerstvo průmyslu a obchodu nový systém komunikace s podnikatelskou sférou a koordinace plánování proexportních aktivit.

Seznam prioritních zemí je pružný, mimo jiné počítá s pravidelnou aktualizací s minimálně dvouletou periodicitou. Po analýze vývoje spolupráce v obchodně-ekonomické oblasti se zeměmi zařazenými do seznamu byl jejich počet snížen z původních 19 na dvanáct. V současné době tedy do seznamu zemí patří Brazílie, Čína, Egypt, Indie, Kazachstán, Mexiko, Rusko, Srbsko, Turecko, Ukrajina, USA a Vietnam.

Prvním krokem bylo vytvoření expertních týmů na každou prioritní zemi. V týmech jsou odborníci, kteří zpracovávají podklady k připravovaným akcím na podporu českého vývozu a služeb. Ze strany státní správy jsou hlavními administrátory komunikace uvnitř týmu teritoriální pracovníci MPO. Do týmů byli přizváni též zástupci Ministerstva zahraničních věcí, Ministerstva zemědělství, CzechTourism a České exportní banky. Samozřejmostí je participace obchodně ekonomických úseků a zahraničních kanceláří CzechTrade. Za podnikatelskou sféru nominovaly své kontaktní osoby Svaz průmyslu a dopravy ČR, Hospodářská komora ČR a vývozní aliance a oborové svazy a asociace.

Zásadním přínosem je, že se zesílí možnosti podnikatelské sféry předkládat vyjádření a návrhy konkrétních opatření a akcí. Cílem je zabránit vzniku situací, kdy jednotlivé státní orgány či podnikatelská sdružení separátně organizovaly akce, které bylo možné se zesíleným efektem skloubit. Zařazení země mezi prioritní vychází hlavně z makroekonomických kritérií, názorů podnikatelů a jejich organizací.

Pro každou prioritní zemi je vypracován Akční plán, který obsahuje nejvýznamnější plánované proexportní akce ve vztahu k daném teritoriu, a dále Perspektivní obory pro vývoz, kde kromě uvedení oborů potenciálních vývozů lze nalézt rovněž základní SWOT analýzu ekonomiky příslušné země. Koncept prioritních zemí se tak stává důležitým komunikačním mostem mezi státem a podnikatelskou sférou při koordinaci plánování proexportních aktivit.

Návrhy nejvýznamnějších proexportních akcí jsou volně přístupné na oficiálním portále pro podnikání a export www.businessinfo.cz.

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Komerční příloha