„Co je asi největší trend, který jsme nezaznamenali nikdy předtím v takovém měřítku, je to, že na poznávací zájezdy začaly jezdit rodiny. Rodiče čtyřicátníci chtějí ukázat svět svým dětem. Dříve jezdili jednotlivci nebo páry," uvedl Jan Papež z CK Marco Polo.

Cestovní kanceláře se tak chtějí u exotických zájezdů zaměřit na rodiny. „Po exotických Silvestrech a gurmánských zájezdech bychom rádi jako první v Česku uvedli na trh rodinnou exotiku, což budou poznávací zájezdy přizpůsobené programem i tempem rodinám s dětmi kolem šesti až 12 let. V západní Evropě je to jeden z trendů moderní turistiky," uvedl ředitel China Tours Miloš Podpěra.

Podle údajů CK Marco Polo nejvíc stoupla poptávka po poznávacích zájezdech do Afriky, zejména do JAR, Tanzanie a Keni. Mistrovství světa ve fotbale také zvýšilo zájem o zájezdy do Jižní Ameriky. Zvýšila se i poptávka po thajských ostrovech, po Zanzibaru a po ostrově Mauritius.

Roste zájem o země střední Ameriky

CK Eso travel registruje největší nárůst poptávky po destinacích, jako jsou Maledivy, Mauritius či Seychely. „Z dříve opomíjených poznávacích destinací roste zájem o země střední Ameriky, jako je Panama či Kostarika, na Blízkém východě se jedná o Írán nebo kavkazské republiky Arménie a Gruzie a místní gurmánské zážitky," uvedl ředitel marketingu CK Eso travel Hynek Špinar. Nejzajímavější novinkou v nabídce je zájezd ledoborcem na severní pól.

CK Eso travel po měsíci již prodala polovinu z 64 míst na Cestu kolem světa na rok 2015. Cena zájezdu ve dvoulůžkovém pokoji stojí 779.000 korun. Zájemci během 25 dní navštíví deset destinací speciálně upraveným Boeingem 737–800.

Cestovní kanceláře i letos registrují zájem o zájezdy do netradičních destinací, jako je KLDR. „O nejbližší termín, který se naplánován na začátek září, je slušný zájem a zbývá nám posledních několik volných míst. Zajímavé je, že tento zájezd není obvyklé pořádat ve většině evropských zemí, a máme tudíž i zájemce ze zahraničí, což u poznávacích zájezdů z ČR není obvyklé," dodal Špinar.