VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Maratonský běh? Úspěšně vymyšlená legenda

Maratonská trať měří 42 195 metru. Také si myslíte, že je to vzdálenost, kterou uběhl řecký posel nesoucí zprávu z bojiště do Atén? Ne. Ten musel překonat jen 38 kilometrů. Za současnou délku závodu může britská královská rodina.

25.10.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Slavná bitva u Marathonu mezi Athéňany a Peršany se odehrála roku 490 před naším letopočtem. Běžec Feidippidés se se zprávou o řeckém vítězství vydal do Athén, kde stihl zvolat jen „Zvítězili jsme!“ – pak vyčerpáním zemřel.

Tak zní legenda. Známý historik Hérodotos, který žil rovněž v pátém století před Kristem, se však o ní vůbec nezmiňuje. O Feidippidovi píše v jiné souvislosti. Krátce před maratonskou bitvou ho z Athén vyslali do Sparty, aby zde požádal o vojenskou pomoc. Trasu dlouhou asi 240 kilometrů zdolal prý během dvou dnů.

Příběh o maratonském běžci se poprvé objevil až u Plútarcha na konci prvního století našeho letopočtu. Římský historik ho však znal pod jménem Thersippos nebo Euklés.

V dalším století už šlo o Fillipida. Zdá se tedy, že maratonská legenda vznikla uměle až několik set let po bitvě.

Znovuzrození maratonského běhu je zásluhou francouzského filologa Michela Bréala, který po návštěvě Řecka nadchl pro svůj nápad i Pierra de Coubertina. Dne 10. dubna 1896 se v rámci první novodobé olympiády postavili závodníci na start přímo v řeckém Marathonu. Zvítězil domácí běžec Spyridon Louis s časem těsně pod tři hodiny.

V roce 1908 se olympijské hry konaly v Londýně. Trať maratonu začínala u Windsdorského zámku. Aby měla královská rodina ve své lóži na olympijském stadionu opravdu dobrý výhled, umístili pořadatelé cíl závodu přímo před ni. Běžci tedy museli zdolat celkem 42 195 metrů. Tato vzdálenost byla nakonec definitivně stvrzena na pařížské olympiádě roku 1924.

Maraton se stal fenoménem. Zatímco ostatní běžecké disciplíny se uskutečňují v rámci oficiálních mistrovství a věnují se jim profesionální atleti, maratonské běhy se pořádají po celém světě a propadly jim miliony lidí bez ohledu na věk a sportovní výkonnost.

Již v roce 1897 vznikl Bostonský maraton, který dnes patří mezi ty nejprestižnější. I rekreační běžci musí splnit kvalifikační limit, aby měli právo startovat.

Po Bostonu se přidal New York, Londýn, Chicago, v roce 1908 se přidala i Praha – prakticky každá světová metropole má dnes svůj běh.

Přijde čas pod dvě hodiny?

Protože se maratonské běhy konají na různých místech planety, a tedy i v různém počasí, nadmořské výšce, na různém povrchu a v různě členitém terénu, po celé dvacáté století nebyly časy vítězů uznávány jako světové rekordy, ale jako nejlepší světové výkony.

Mezinárodní asociace atletických federací je zaznamenává teprve od roku 2004. Nejlepší ženou na maratonské trati byla roku 2003 Britka Paula Radcliffová, která v Londýně zaběhla čas 2:15:25.

Mužský světový rekord je úplně čerstvý. Postaral se o něj před necelými čtyřmi týdny Etiopan Haile Gebrselassie při Berlínském maratonu. Trať pokořil v čase dvě hodiny, tři minuty a padesát devět vteřin, což znamená, že běžel průměrnou rychlostí přes dvacet kilometrů za hodinu.

Podle vědců je reálné, že zhruba za třicet let budou muži schopni překonat bájnou hranici dvou hodin. Ženy se dostanou pod čas dvou hodin a deseti minut.

Historie zná ale i opačné extrémy. Nejdéle trval maraton Japonci Šizo Kanagurimu.

V roce 1912 vyběhl na trať olympijského závodu ve Stockholmu. V polovině běhu požádal jednoho z diváků o trochu pití.

Muž pozval Kanaguriho k sobě domů, ten závod nedokončil a u hostitele dokonce přespal. Do Stockholmu se vrátil až v roce 1967, doběhl zbytek trati a ve věku 76 let si připsal výsledek 54 let, 8 měsíců, 6 dní, 8 hodin, 32 minut a 20,3 sekundy.

Nadšeným běžcům, kteří jsou ochotni nechat v závodě tělo i duši, je už však maraton málo. Pro ně jsou tu ultramatarony. Jejich smyslem je buď zdolat určitou vzdálenost, nebo naběhat v předem stanoveném čase co nejvíc kilometrů.

Pořádají se tak běhy na 50, 100, 200, ale i 1000 kilometrů, závodníci však soutěží také třeba v běhu na 24 či 72 hodin.

Jiní se baví tím, že obíhají hranice své země nebo absolvují několik maratonů po sobě, každý den v jiném státě. Žijí v duchu hesla nejslavnějšího českého běžce Emila Zátopka: „Pták létá, ryba plave a člověk běhá.“

Autor: Kateřina Kozmová

25.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mumie.
5 14

Nová fakta o buchlovské mumii. Nejde o tělo muže

Eduard Zeman, exministr školství

Zemřel exministr školství Eduard Zeman. Bylo mu 69 let

Láďa Hruška: Žádná z mých knih není obyčejná a vždy je převratná

/ROZHOVOR/ Nejradši hledá inspiraci mezi lidmi, třeba v hospodě, na ulici. Má k tomu dostatek příležitostí, denně se na něj obracejí lidé s dotazy, názory, postřehy. Rád si je vyslechne, sám sebe totiž považuje za průvodce pořadem, nikoli moderátora či profesionálního kuchaře. Emotivní introvert Láďa Hruška svou práci považuje za zábavu a koníčka. Rád překvapuje. I proto nedávno vydal knihu receptů a rad nazvanou Revoluce v grilování…

AKTUALIZUJEME

V Kolumbii se potopila loď se 170 turisty na palubě

/VIDEO/ Ve vodní nádrži Guatapé na severovýchodě Kolumbie se potopila čtyřpatrová turistická loď Almirante se 170 pasažéry. Úřady zatím potvrdily devět obětí, 28 lidí se stále pohřešuje.

Vláda posoudí změnu volebního zákona reagující na spor Drábové

Změnu volebního zákona, na jejímž základě by nově vysocí představitelé státních orgánů mohli být zároveň krajskými zastupiteli, dnes projedná vláda. Poslanecký návrh podporovaný ministrem vnitra Milanem Chovancem (ČSSD) vznikl na základě sporu jeho úřadu o mandát předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dany Drábové ve středočeském zastupitelstvu. Pře vznikla kvůli odlišnému znění volebního a služebního zákona, Drábová se funkce zastupitelky vzdala po slibu vrcholných politiků, že zákon změní.

Buďte rychlí na zemi i na vodě. K tomuto Lamborghini dostanete rychlostní člun

Tento výhodný balíček auta a člunu ladí jak rychlostí, tak stylem. U jednoho floridského prodejce se totiž objevilo Lamborghini, ke kterému dostanete i stejně šílený a rychlý člun. Nabídce však odpovídá i cenovka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies