Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Auta blízké budoucnosti? Řidič bude zbytečný

Prohlédněte si pořádně svůj vůz. Sautomobilem, který bude jezdit po silnicích za pouhých 12 let, toho totiž už nebude mít moc společného. Automobil se vroce 2020 obejde bez řidiče aprý bude umět dokonce ipředvídat budoucnost.

21.3.2008
SDÍLEJ:

Auto budoucnostiFoto: Profimedia

Dopravní zácpa, děti nebo psi přebíhající silnici mimo přechod pro chodce, objížďka či kontrolka oznamující prázdnou palivovou nádrž. Nic z toho už nemá být za pár let pro řidiče problém.

Konkurenční boj automobilek vede k tomu, že po silnicích budou za pár let jezdit vozy s umělou inteligencí, které klidně nechají řidiče usnout nebo si přečíst noviny a vypít ranní kávu a do cíle ho bezpečně dopraví samy.

Pro auta budoucnosti má být samozřejmostí, že budou komunikovat se silnicí. Znamená to, že budou vědět dříve a lépe než řidič, jaká jsou dopravní omezení, jaká je nejvyšší povolená rychlost, kde se tvoří dopravní zácpy a jak se jim chytře vyhnout. A nejen to.

Stovky senzorů pod kapotou vozu budou přijímat data nejen z nejbližšího okolí, ale i ze satelitu a řeknou i to, že třicet kilometrů od vás došlo k dopravní nehodě a silnice je neprůjezdná či že se k vám za 10 minut přiřítí velkou rychlostí kamion. Řidič také dostane informaci, že za dva kilometry vjede do silné průtrže mračen.

Řidiči si už nebudou muset lámat hlavu s tím, kde je nejbližší čerpací stanice. Budoucnost automobilové dopravy totiž bude patřit elektromobilům. Kromě toho, že odpadnou problémy se znečišťováním ovzduší a stoupající cena ropy už nebude vyvolávat paniku, se stane i tankování u čerpacích stanic historií. Auta budoucnosti se budou nabíjet sama prostřednictvím satelitního systému. Místo dat dostanou bezdrátovým spojením sluneční energii.
Proč u drive-thru rychlého občerstvení ztrácet čas placením a zadáváním pin kódu platební karty, když to za nás obstará automobil? Každé auto bude jednou vybavené jakousi vlastní platební kartou, kterou samo podle objednávky řidiče zaplatí útratu bez zdržování. Jedinou vadou na kráse snad může být fakt, že peníze se pak odečtou z účtu řidiče.

Ani s parkováním už v budoucnu nebude problém. Vůz si sám najde jediné volné místo na zdánlivě přeplněném parkovišti a bez pomoci řidiče se postaví mezi ostatní, jak jinak než moderní technikou nadupané stroje. Při čekání na řidiče si pak mezi sebou vymění pár informací o dopravní situaci ve městě. A možná i něco víc.

21.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vlak smetl auto na přejezdu v Pržně.
AKTUALIZOVÁNO
14

Mrtví po srážkách aut s vlaky. Na Frýdecko-Místecku i na Znojemsku

Melbourne, ilustrační foto
4 10

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

VIDEO: Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze do Prahy

/FOTOGALERIE, HARMONOGRAM/ - Kolem dvaceti kousků naservíruje zítra publiku na letišti v Letňanech britský zpěvák a tanečník. Nebudou chybět nové věci z desky The Heavy Entertainment Show, jež vyšla loni. Areál se otevře již v 15 hodin. 

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení