VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dvě země, dva světy. To jsou Kuba a Spojené státy

Let mezi dvěma světy je tak krátký, že stevardi sotva stačí roznést nápoje a letadlo už klesá k přistání na nepřátelském území. Kubu a Spojené státy dělí na délku pouhých 144 kilometrů, politicky nezměrně více.

18.7.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Komunistická Kuba a Spojené státy jsou rozděleny politicky tak ostře a tak dlouhou dobu, že je skoro těžké uvěřit, že je od sebe dělí jen pár desítek kilometrů.

Nevyhlášený válečný stav mezi Washingtonem a Havanou trvá už od kubánské revoluce v roce 1959 a je patrný i na palubě každého z 30 letů, které každý týden obě země spojují. Jde o lety plné emocí. Většinu pasažérů tvoří Kubánci. Ti, kteří letí na sever, dali sbohem své rodné zemi a příbuzným. Jižním směrem zase letí Kubánci, kteří budou „ostrov svobody“ po letech znovu poznávat.

Ani jedna z cest není radostná. „Je to emočně velmi silné, slzy tady tečou proudem,“ popisuje své zážitky Jessie, která jako člen posádky létá s americkou společností Gulfstream sedmkrát týdně do Havany.

Přímé letecké spojení mezi Spojenými státy a Kubou začalo fungovat od roku 1977, během kratičkých námluv mezi kubánským vůdcem Fidelem Castrem a americkým prezidentem Jimem Carterem. Ačkoliv ke skutečnému sblížení nikdy nedošlo, mezi oběma státy létá dnes už osm amerických společností. Na palubách letounů vozí lidi jako je Gumesildo Gomez, který se na Kubu vrací po 38 letech. „Jsem trochu nervózní. Nevím, co mě tam čeká,“ říká jednasedmdesátiletý bývalý instalatér.

Těžké to mají i Kubánci, kteří se po pár týdnech strávených na Kubě vracejí zpátky do Spojených států. Své o tom ví Carlos, s nímž letadlo přistane v Miami, kam před osmi lety emigroval. „Pláču, protože je obtížné být tak blízko a současně tak daleko od Kuby. Vrátit se do vlasti, potkat se s rodinou, být v místech, kde máte kořeny, to vás nabije energií,“ říká 20letý Carlos, který pracuje v miamském obchodě, aby si vydělal na studium.

Celé své jméno prozradit nechce. Svěřuje se ale, že nikdy nelitoval toho, že z Kuby odešel do „jiného světa“, který mu dal více možností. Těžce ovšem nese, že po turistických omezeních, která před čtyřmi roky vyhlásil prezident George Bush, může svoji rodinu vídat jen jednou za tři roky.

V letadlech, která startují z Miami, vedle sebe sedí uprchlíci, podnikatelé, umělci. Na zpáteční cestě k nim přibudou Kubánci, kteří prchají do Spojených států. Jen loni jich bylo 15 tisíc. „Když se mi tam nebude líbit, tak se vrátím,“ říká v havanské letištní hale třicetiletý Eric, který získal vízum v americké národní loterii.

Tiše, o tom se nemluví…

O přímých letech mezi USA a Kubou ví jen málokdo. Letecké společnosti tyto lety nijak neinzerují s ohledem na napjaté diplomatické vztahy mezi oběma zeměmi. „Když řeknu známým, že vedu leteckou společnost, která létá mezi Miami a Havanou, myslí si, že si z nich dělám legraci,“ říká Thomas Cooper, ředitel aerolinek Gulfstream, která zajišťuje více než polovinu ze všech 26 letů mezi oběma městy.

Letadla amerických leteckých společností přistávají také v dalších kubánských městech, jako Santiago, Holguin, Camaguey a Cienfuegos. Třikrát do měsíce dopravuje Boeing 737-200 cestující také mezi New Yorkem a Havanou.

Zpáteční letenka mezi Havanou a Miami stojí bez příplatků 450 dolarů. Kuba požaduje výstupní víza, Spojené státy zase lpí na 46 let trvajícím obchodním embargu, které vyhlásily vůči ostrovní zemi. Po vyhlášení turistických omezení v roce 2004 klesl počet Američanů směřujících na Kubu o polovinu na 60 tisíc ročně. Ředitel letecké společnosti Gulfstream Cooper ale doufá, že s příchodem nového prezidenta do Bílého domu dojde ke zrušení restrikcí a že se počty cestujících zvýší alespoň na čtyřnásobek.

Prozatím musí cestující vystát při letech mezi oběma zeměmi řadu obtíží. Včetně přísných bezpečnostních kontrol na letištích, které jakoby ilustrovaly stav diplomatických vztahů mezi Kubou a Spojenými státy. Na havanském letišti je terminál určený výhradně pro lety do Miami. V Miami je zase letenka do Havany vybavena bezpečnostním kódem, který se používá jen na zvláštních linkách a kvůli němuž musí pasažér před nástupem do letadla podstoupit přísnou kontrolu.

18.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ladislav Okleštěk
6 33

Hejtmanem olomouckého kraje je Okleštěk. Sesazený Košta asi ANO opustí

Ilustrační foto.
6

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

AUTOMIX.CZ

Škoda vážně chystala vlastní pick-up. Neklaplo to. Zatím...

V posledních letech se několikrát objevily zprávy, že Škoda zvažuje výrobu pick-upu. Nejčastěji se přitom hovořilo o vlastní verzi Volkswagenu Amarok. Nyní se ukazuje, že na těchto informacích opravdu něco bylo.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Národní galerie má novou ostrahu. V úterý už bude přístupná expozice

Národní galerie (NG) v Praze dnes uzavřela novou smlouvu o ostraze svých šesti objektů i uměleckých děl se společnostmi G4S a Indus. "Noví dodavatelé od úterý 28. února, kdy se výstavní prostory Národní galerie znovu otevřou pro návštěvníky, zajistí kompletní služby," uvedla NG na webu. Své objekty NG o víkendu uzavřela kvůli sporům s bezpečnostní agenturou ABAS IPS Management.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies