VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dvě země, dva světy. To jsou Kuba a Spojené státy

Let mezi dvěma světy je tak krátký, že stevardi sotva stačí roznést nápoje a letadlo už klesá k přistání na nepřátelském území. Kubu a Spojené státy dělí na délku pouhých 144 kilometrů, politicky nezměrně více.

18.7.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Komunistická Kuba a Spojené státy jsou rozděleny politicky tak ostře a tak dlouhou dobu, že je skoro těžké uvěřit, že je od sebe dělí jen pár desítek kilometrů.

Nevyhlášený válečný stav mezi Washingtonem a Havanou trvá už od kubánské revoluce v roce 1959 a je patrný i na palubě každého z 30 letů, které každý týden obě země spojují. Jde o lety plné emocí. Většinu pasažérů tvoří Kubánci. Ti, kteří letí na sever, dali sbohem své rodné zemi a příbuzným. Jižním směrem zase letí Kubánci, kteří budou „ostrov svobody“ po letech znovu poznávat.

Ani jedna z cest není radostná. „Je to emočně velmi silné, slzy tady tečou proudem,“ popisuje své zážitky Jessie, která jako člen posádky létá s americkou společností Gulfstream sedmkrát týdně do Havany.

Přímé letecké spojení mezi Spojenými státy a Kubou začalo fungovat od roku 1977, během kratičkých námluv mezi kubánským vůdcem Fidelem Castrem a americkým prezidentem Jimem Carterem. Ačkoliv ke skutečnému sblížení nikdy nedošlo, mezi oběma státy létá dnes už osm amerických společností. Na palubách letounů vozí lidi jako je Gumesildo Gomez, který se na Kubu vrací po 38 letech. „Jsem trochu nervózní. Nevím, co mě tam čeká,“ říká jednasedmdesátiletý bývalý instalatér.

Těžké to mají i Kubánci, kteří se po pár týdnech strávených na Kubě vracejí zpátky do Spojených států. Své o tom ví Carlos, s nímž letadlo přistane v Miami, kam před osmi lety emigroval. „Pláču, protože je obtížné být tak blízko a současně tak daleko od Kuby. Vrátit se do vlasti, potkat se s rodinou, být v místech, kde máte kořeny, to vás nabije energií,“ říká 20letý Carlos, který pracuje v miamském obchodě, aby si vydělal na studium.

Celé své jméno prozradit nechce. Svěřuje se ale, že nikdy nelitoval toho, že z Kuby odešel do „jiného světa“, který mu dal více možností. Těžce ovšem nese, že po turistických omezeních, která před čtyřmi roky vyhlásil prezident George Bush, může svoji rodinu vídat jen jednou za tři roky.

V letadlech, která startují z Miami, vedle sebe sedí uprchlíci, podnikatelé, umělci. Na zpáteční cestě k nim přibudou Kubánci, kteří prchají do Spojených států. Jen loni jich bylo 15 tisíc. „Když se mi tam nebude líbit, tak se vrátím,“ říká v havanské letištní hale třicetiletý Eric, který získal vízum v americké národní loterii.

Tiše, o tom se nemluví…

O přímých letech mezi USA a Kubou ví jen málokdo. Letecké společnosti tyto lety nijak neinzerují s ohledem na napjaté diplomatické vztahy mezi oběma zeměmi. „Když řeknu známým, že vedu leteckou společnost, která létá mezi Miami a Havanou, myslí si, že si z nich dělám legraci,“ říká Thomas Cooper, ředitel aerolinek Gulfstream, která zajišťuje více než polovinu ze všech 26 letů mezi oběma městy.

Letadla amerických leteckých společností přistávají také v dalších kubánských městech, jako Santiago, Holguin, Camaguey a Cienfuegos. Třikrát do měsíce dopravuje Boeing 737-200 cestující také mezi New Yorkem a Havanou.

Zpáteční letenka mezi Havanou a Miami stojí bez příplatků 450 dolarů. Kuba požaduje výstupní víza, Spojené státy zase lpí na 46 let trvajícím obchodním embargu, které vyhlásily vůči ostrovní zemi. Po vyhlášení turistických omezení v roce 2004 klesl počet Američanů směřujících na Kubu o polovinu na 60 tisíc ročně. Ředitel letecké společnosti Gulfstream Cooper ale doufá, že s příchodem nového prezidenta do Bílého domu dojde ke zrušení restrikcí a že se počty cestujících zvýší alespoň na čtyřnásobek.

Prozatím musí cestující vystát při letech mezi oběma zeměmi řadu obtíží. Včetně přísných bezpečnostních kontrol na letištích, které jakoby ilustrovaly stav diplomatických vztahů mezi Kubou a Spojenými státy. Na havanském letišti je terminál určený výhradně pro lety do Miami. V Miami je zase letenka do Havany vybavena bezpečnostním kódem, který se používá jen na zvláštních linkách a kvůli němuž musí pasažér před nástupem do letadla podstoupit přísnou kontrolu.

18.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Petr Nečas a Jana Nagyová (dnes Nečasová).
14 8

Jana Nečasová znovu stojí před soudem. Předchozí rozsudky byly zrušeny

Na křižovatce ulic Boleslavská a V Kolonii došlo ke střetu Škody Fabia a policejního vozu, který pod houkačkami spěchal k jinému případu.
13

Jako z akčního filmu: houkající policejní vůz k případu nedojel

AKTUALIZOVÁNO

Budvar má nového šéfa, Petr Dvořák byl manažerem v Prazdroji

Ministr zemědělství Marian Jurečka v pondělí představil nového ředitele Budějovického Budvaru. Stane se jím Petr Dvořák, bývalý šéf mezinárodního marketingu Plzeňského Prazdroje. Informaci Deníku potvrdila mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Čeká vás smrt, vzkazuje Severní Korea Spojeným státům

Čínský prezident Si Ťin-Pching vyzval jak Spojené státy, tak Japonsko, aby se zdrželo neuvážených kroků. Reagoval tak na probíhající společné cvičení Japonska a USA v blízkosti Korejského poloostrova. Zúčastnila se ho americká letadlová loď Carl Vinson a další doprovodné lodě.

Zvýšování platů učitelů i růst rozpočtu vysokých škol. Valachová ocenila dohodu

Rozpočtové plány státu na příští tři roky zahrnují podle ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) navýšení financí na změny ve školství o 3,5 miliardy i další dvě miliardy na profesní podporu učitelů. S výsledkem dnešního jednání vlády je spokojena.

Vláda podpořila jmenování první ženy do hodnosti generála

Česko by mohlo mít poprvé ženu v hodnosti generála. Vláda na svém dnešním zasedání schválila jmenování čtyř generálů včetně plukovnice Lenky Šmerdové. Pokud s návrhem ministerstva obrany bude souhlasit prezident Miloš Zeman, jmenováni budou 8. května.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies