VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Indické auto za babku

Nové nejlevnější auto světa stojí dva a půl tisíce dolarů. Je to skoro o polovinu méně než dosud nejlevnější Murati od Suzuki.

19.1.2008
SDÍLEJ:

Nano od Tata motorsFoto: Reuters

Milovníci kapesních vozítek se mohou těšit na skutečný unikát.
Indická automobilka Tata Motors Ltd. totiž začíná vyrábět nové nejlevnější auto světa. Čtyřsedadlové nano smotorem o objemu 625 kubických centimetrů má stát 100 000 rupií, tedy asi 2500 dolarů. To je zhruba polovina toho, co stojí nejlevnější vůz dnes – 25 let starý konkurenční model Murati Suzuki. Nano by se mělo do prodeje dostat asi za půl roku.
„Všechny kritiky mohu ujistit, že naše auto splňuje veškerá bezpečnostní kritéria i mezinárodní normy, které se týkají životního prostředí,“ řekl o nanu na výstavě Auto Expo vNew Dillí předseda automobilky.
Do výstavního pavilonu zamířily davy lidí, aby dlouho očekávané nano spatřily na vlastní oči.
Kolem představení se rozpoutal mediální cirkus, který připomínal mnohem spíš popový koncert či oscarový ceremoniál než uvedení nového vozu.
Automobilka plánovala nano už léta jako bezpečnější a cenově dostupnou alternativu pro miliony Indů, kteří často převážejí početné rodiny včetně zavazadel na motocyklech a skútrech.
„Je to splnění snu,“ raduje se Ashok Singh, policejní konstábl zNew Dillí. „Nemůžu se dočkat, až si toto auto koupím. Moje žena bude velmi šťastná.“
Ochránci životního prostředí už tak nadšení nejsou. Obávají se, že miliony levných vozů zaplaví indické silnice, které jsou už teď přeplněné, a že třetí největší asijská ekonomika vyšle do ovzduší ještě více emisí než doteď.
Nano přichází vdobě, kdy se cena nafty vyšplhala na 100 dolarů za barel, ožila výroba „zelených“ aut poháněných přírodními zdroji a vlna nostalgie zvýšila prodej vozů jako BMW Mini nebo Fiat 500.
Nano, které má motor umístěný vzadu a na jeden litr paliva ujede dvacet kilometrů, se bude vyrábět vjedné základní a dvou luxusních verzích.
„Nedostatky se projeví při jízdě, ale na pohled vypadá velmi pěkně,“ říká komentátor Ashvin Chotai zLondýna, který byl prezentaci přítomen. „Prodejní cena mě docela překvapila. Čekal jsem, že bude vyšší.“ Chotai odhaduje, že luxusní varianty nana například s klimatizací budou automobilce vynášet nejvíce. „Fakt ale je, že hranice mezi výrobní a prodejní cenou jsou vIndii velmi tenké.“
Světoví výrobci aut nejdřív vůbec nevěřili, že by Tata takhle levné auto vůbec uměla vyrobit. Nyní se ale předhánějí ve vytváření levných vozů, které by mohli prodat do Indie, Číny nebo Ruska. Ford oznámil, že své malé auto bude vIndii vyrábět během dvou let. Nissan a Renault plánují fúzi sindickou společností Bajaj Auto a chtějí vyrábět vůz za 3000 dolarů. Podobné plány mají také Volkswagen, Honda, Toyota nebo Fiat.
Zástupci Tata Motors uvedli, že během nejbližších dvou tří let se soustředí na indický trh, poté však uvažují o vývozu nana do Afriky, zemí Latinské Ameriky a jihovýchodní Asie. Společnost chce nejdřív vyrobit 250 000 vozů a následně chce rozjet výrobu milionů těchto aut.
VIndii vsoučasnosti vlastní automobil jen osm lidí ztisíce. Nano tuhle situaci zřejmě brzy změní.
Vtipnou tečkou je, že zatímco Tata bude prodávat nano za babku, už druhým okem pošilhává po výrobě luxusních jaguárů a land roverů. Právě o tom jednají se zástupci Ford Motor Co.
19.1.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Generální ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny Zdeněk Kabátek.
4 8

Odměna pro šéfa VZP? Až šestinásobek platu. Radní chtějí změnit systém

Různě zdobené účtenky Andreje Babiše neznepokojují. Považuje je za výraz české lidové tvořivosti.
4

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Kvůli dálnici D3 začnou brzy hlídat studny

Specialisté brzy zahájí monitoring studní v okolí budoucí dálnice D3 u Českých Budějovic. Sledovat se bude hlavně výše hladiny vody. V případě, že by byl později s vodou problém, budou mít totiž majitelé nárok na kompenzace, například prohloubení studní.

Jarolím: 6:0? Po první půli jsem těch branek čekal ještě víc

/ROZHOVOR od zvláštního zpravodaje Deníku/ První půle na výbornou, druhá už slabší, celkově však spokojenost. Tak ve zkratce zhodnotil kvalifikační výhru 6:0 nad San Marinem kouč české fotbalové reprezentace Karel Jarolím.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies