VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Audit Deníku: Dálnice vznikají šnečím tempem, 33 kilometrů za čtyři roky

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ - Když stavbaři v roce 1984 poprvé kopli do země a začali u Trmic stavět budoucí dálnici D8, bylo stávajícímu ministru dopravy 25 let. Asi by si tehdy Dan Ťok nepomyslel, že uplyne dalších 32 let a bude to právě on, kdo s dalšími politiky v prosinci 2016 přestřihne pásku a uvede do provozu poslední zbývající 16kilometrový úsek autostrády, která Česko spojila s Drážďany a Berlínem.

27.4.2017
SDÍLEJ:

Dálnice, ilustrační fotoFoto: ČTK

Příběh stavby dálnice D8 je extrémní, ale ilustruje šnečí tempo budování dálnic. Na jejich stavbu v době Sobotkovy vlády se zaměřil audit Deníku.

BRÁNILA RYCHLEJŠÍ VÝSTAVBĚ DÁLNIC HLAVNĚ PROJEKTOVÁ NEPŘIPRAVENOST?52%
Peníze jsou spíše až na druhém místě. Důvod, proč se v Česku staví málo dálnic, je jinde. Ve špatné přípravě projektů, výkupu pozemků, složitém územním plánování a množství odvolání. Myslí si to těsná většina lidí, která tentokrát odpovídala v Panelu Deníku. Že se v Česku příprava podceňovala, nicméně kritizoval i stávající ministr Dan Ťok. Loni poslal na přípravu nových staveb rekordní sumu 2,1 miliardy korun, meziročně o 300 milionů korun více. Jedním dechem ale Ťok dodává, že v reálu to bude vidět (na zprovozněných silnicích) nejdříve za pět let. Stavby silnic jsou u nás během na dlouhou trať. Takže těžit z toho bude nejspíše až Ťokův nástupce. Vládě se nepovedlo prosadit zákon o liniových dopravních stavbách, dílčí úlevu přinese schvalovaná novela stavebního zákona.

Podle 52,1 % panelistů Deníku z celé ČR je hlavní brzdou rozvoje dálnic nízká projektová připravenost. O opaku je přesvědčeno 47,9 procenta respondentů. Na tuto otázku odpovídalo 685 lidí.

Průměrná doba výstavby dálničního úseku v ČR (dle odhadu společnosti Deloitte) je od výkupu pozemků přes povolování a stavbu zhruba 14 let.

Když Sobotkova vláda nastupovala, projektová příprava notně vázla.

Za rok 2014 a 2015 se tak neotevřel ani kilometr nové dálnice. Loni přibylo 16 km zmiňované D8 a teprve rok 2017 bude důstojnější.

„Letos otevřeme skoro 40 kilometrů nových a hlavně bezpečných dálnic pro řidiče. Bude to například část dálnice D3 u Českých Budějovic, plnohodnotné propojení Prahy a Hradce Králové na D11 nebo na D4 problematické stoupání za Příbramí a nové tři úseky na modernizované D1," pochválil se už zkraje roku Dan Ťok (za ANO).

Když se z toho odřízne „jen" rekonstruovaná D1, letos jde o 17,4 km zcela nových úseků.

Za čtyři roky vlády tedy 34,4 kilometru zcela nových autostrád. K tomu je ale třeba spravedlivě připočítat zahájené úseky, ze kterých budou mít užitek až budoucí vlády (viz graf).

V každém případě objem peněz na dopravní stavby vzrostl.

Kdyby se vyčlenily jen investice do dálnic a silnic I. třídy, v roce 2014 šlo na tento účel 11 miliard korun ročně, loni už to bylo 20,2 miliardy korun.

Zrychlilo se i čerpání z fondů EU – z Operačního programu doprava II. je vyčerpáno 15,5 miliardy korun a pro letošek je plán až 25 miliard. Celkem třetina sumy, kterou do roku 2020 pošle EU.

Řidiči se u nás aktuálně vozí po 1228 kilometrech dálnic. Je však nutné připomenout, že od ledna 2016 došlo ke zrušení rychlostních silnic a přes noc tak v ČR vzniklo 434 km dalších dálnic. V tuto chvíli tak máme hotovo 55 procent naplánované páteřní sítě a její plné dokončení Ťok loni odhadl na rok 2030.

„Paradoxně největší brzdou nejsou v současnosti peníze, ale územní a projektová připravenost," popisuje Pavel Válek, expert na dopravní infrastrukturu z poradenské společnosti Grant Thornton. „Několik let zpátky byla projektová příprava ze strany největších investorů (ŘSD, SŽDC) výrazně utlumena jako součást úsporných opatření v rámci ekonomické krize. Tyto roky přípravy nám nyní chybí," podotýká Válek. V globálu podle něj Česko přichází ročně o desítky miliard korun. Noví investoři nejdou tam, kde chybí spojení. Nejvíce „biti" jsou podle Války jižní Čechy (neexistující D3) či Karlovarský kraj (spojení s Prahou).

Podtrženo a sečteno: Vláda většinu „silničních" slibů z programu splnila. Minusové body bude sbírat za nedotaženou reformu mýta a pozdní změnu zákonů.

Sliby versus realita

Vážení čtenáři. Na sklonku funkčního období nynější vlády pro vás Deník připravil seriál 17 volebních auditů, které se zaměří na vybrané body z programu kabinetu Bohuslava Sobotky. Co se kabinetu povedlo a kde naopak v uplynulých čtyřech letech selhával? Připravili jsme pro vás shrnutí hlavních změn na celostátní úrovni, pohled z regionu a k tomu exkluzivní Panel Deníku, názory regionálních osobností, které okomentují jednotlivá témata. Volební audit vám přinášíme na stránkách Deníku vždy ve čtvrtek a budeme jej zveřejňovat až do konce června. Dnes jsme se zaměřili na stavbu dálnic.

Autor: Jan Klička

Vyberte kraj

Bránila rychlejší výstavbě dálnic hlavně projektová nepřipravenost?

62%
Ano.
38%
Ne.

Hlasovalo: 50

27.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kandidát na ministra financí Ivan Pilný poskytl 18. května v Praze rozhovor Deníku.
AKTUALIZOVÁNO
1 17

Prezident zítra odvolá ministra financí Babiše, jmenuje Pilného

První dáma se setkala s Jiřím Kajínkem.
3 14

Je to tady! Jiří Kajínek opustí vězení, Zeman podepsal milost

Bouře na magistrátu. Vznikne Blanka II?

Vedení města se nemůže dohodnout na podobě dokončení severovýchodní části městského okruhu. Ve hře jsou dvě varianty.

Nedůstojná pohřební praxe dál pokvete. Hromadný svoz nebožtíků neskončí

/INFOGRAFIKA/- Část pohřebních služeb vydělává až miliony korun ročně na neetické dopravě zemřelých do krematorií.

Vaření bez hranic aneb Varné desky bez vymezených varných zón

Také vás nudí hledat hrnce, které svým dnem přesně padnou na velikost plotýnky? Nebo už jste od tohoto hledání osvobozeni, vaříte podle libosti v čemkoliv, a přesto neplýtváte energií?

Prach a mrtvá těla: svědci popisují útok v Manchesteru

Svědci popsali scény chaosu a hororu po smrtelném výbuchu na konci koncertu americké popové hvězdy Ariany Grandeové v Manchesterské aréně.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies