VYBERTE SI REGION

Jak se stát 'dráhařem'?

Začalo to vlastně nevinně, kdysi dávno jedním silvestrovským rozhovorem v tehdy velmi oblíbeném týdeníku Mladý svět. Redaktor Petr Trojanměnazval „dráhařem“ a oba jsme netušili, co článek uveřejněný záměrně v bujaré době konce roku 1984 způsobí.

21.7.2007 1
SDÍLEJ:

Kdo jsou "dráhaři"? Lidé, jejichž koníčkem je cestovat po českých a světových železnicích a poznat lidi, krajinu.Foto: CzechTourism

Zanedlouho se v autobaru U hejtmana Šárovce v Uherském Hradišti sešel ustavující výbor Dráhařů a nedlouho poté vznikl Klub železničních cestovatelů, který existuje doposud.

Mohli jste jej zaregistrovat třeba v závěrečných titulcích úspěšného českého filmu Vratné láhve, kde Klub pomáhal se ztvárněním poslední profese Zdenka Svěráka v roli průvodčího vlaku.Napředsednickém postu Klubu působil i syn slavného cestovatele Miroslav Zikmund junior. Před dvěma roky oslavil 20 let existence.

Kdo to vlastně jsou ti Dráhaři? Jsou to lidé, jejichž koníčkemje cestování po českých a světových železnicích s cílem je všechny procestovat a přitom poznat lidi, krajinu a kulturu okolo nich a zažít dobrodružství s cestováním spojené.

Slovo všechny je zde míněno vážně, již desítky členů se mohou pyšnit titulem Mistr Dráhař, po rozpadu Československa pak Mistr železnic, pro každou železniční síť zvlášť. K jeho získání je třeba projet veškeré železniční tratě provozované tehdejšímiČSD (později ČD) v osobní dopravě a značnou část tratí ostatních, tedy zrušených, s náhradní autobusovou dopravou, projet různé vlečky, traťové spojky a úseky, po kterých jezdí pouze nákladní vlaky a podobně.

Mistr železnic

Po roce 1989 se možnosti Dráhařů zmnožily. Přibylo destinací, kamse dá dnes cestovat dostupněji než třeba dříve na Balkán, a proto přibyly i nejrůznější projekty. Soutěží se o další tituly typu Železniční cestovatel Evropy – musí projet 113 tisíc kilometrů tratí, to je 40 procent ze všech 280 tisíc kilometrů evropských tratí v nejméně 17 státech včetně projetí jejich hlavních měst.

Mistr železnic Evropy tomá ještě horší. Projet 188 tisíc kilometrů železnic v nejméně 28 státech Evropy je úctyhodný výkon. Alternativou je titul Železniční cestovatelEU(a tudíž i Mistr železnic EU).

Členům Klubu je zasílán klubový časopis Dráhař, ve kterém vychází i průvodce po železničních tratích mapující českou železniční síť, její vybavení a historický vývoj. Možná, že vás ani nenapadlo, že v záplavě nejrůznějších knižních průvodců, které u nás vycházejí doposud nikdo nevydal souhrnný průvodce po českých železnicích. Přestože je dnes železnice pojímána částí veřejností spíše negativně, své nezastupitelné místomáa doufejme, že se situace bude zlepšovat.

Atraktivní částí Klubu jsou cestovatelské soutěže – železniční rallye (víkendová akce s cílem projetí maximální délky trasy). Nadšenci v Klubu vypracovali nejrůznější metodické materiály pro jednotlivé evropské země a stanovili tituly i pro tyto země.

V zemi rozhleden

Dráhaři organizují i výměnné burzy za účelem prodeje a výměnypředmětů s železniční tematikou, pořádají zvláštní jízdy historickými vozidly, přibližují tratě, kde byla osobní doprava pozastavena, scházejí se v nejrůznějších koutech Evropy.

Ta nejbližší se uskuteční v sobotu 28. července v Zemi rozhleden. Míněna je rozhledna pana arcivévody ve Štěpánce u Příchovic. Sraz je v 10:36 v dopravně Kořenov po příjezduOS16213 z Liberce do Prahy.

21.7.2007 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Donald Trump.
22

Český krajan ze státu New Yorku očekává za Trumpa rozkvět USA

Desátek už nestačí. Církvi mají pomoci vyšší příspěvky od farníků

Církvím v Česku sice začal stát v posledních letech vracet majetek, který jim od padesátých let minulého století zestátňoval komunistický režim, ale na druhou stranu nyní církvím postupně klesají státní příspěvky určené na jejich chod a dále budou klesat až k nule.

V mrazu rostou hutím náklady na výrobu, musí rozmrazovat suroviny

V mrazivém počasí vzrůstají slezským hutím náklady na výrobu. Jak v ArcelorMittalu Ostrava (AMO), tak v Třineckých železárnách se to týká hlavně vstupních surovin, které se musejí rozmrazovat. Řekly to mluvčí AMO Barbora Černá Dvořáková a TŽ Petra Jurásková. Výši nákladů na rozmrazování ale podniky nedokážou vyčíslit.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies