VYBERTE SI REGION

Běh. Proč, kdy a jak?

Běh je jeden z nejrychlejších nástrojů ke zhubnutí, zvýšení fyzické kondice, ale i výborná aktivita vedoucí k psychické uvolněnosti a pohodě. Ovšem i vytrvalostní běh má svá pravidla nutná k dosažení pozitivního cíle, který si stanovíte.

29.9.2007
SDÍLEJ:

NORDIC WALKINGje vhodný pro lidi s nadváhou místo běhu. Foto: suedtirol.info

Jinak samozřejmě zaměří svůj běh člověk, který chce zhubnout, jinak člověk využívající běh k psychické pohodě a upevňování zdraví. A zcela odlišným způsobem zaměří vytrvalostní běh atlet trénující na výkonnostní či vrcholové úrovni. Ale každý může běh pojmout jen jako příjemné potulování po lese, ať už trénuje na maraton nebo chce shodit nějaké to kilo.

Hubnutí za pokusu


Lidé běhající z důvodu redukce hmotnosti by však měli být velice obezřetní. Ne pro každého je běh tím prvním vhodným, co by měl začít pro zhubnutí dělat.

U lidí s větší tělesnou váhou je spíše lepší zařadit do denního režimu místo běhu obyčejnou chůzi různé intenzity podle aktuální kondice někde v lese či parku.

Běh pro lidi s nadváhou není v počáteční fázi vhodný z důvodu možného poškození kloubů dolních končetin, zejména kolenních a kyčelních, následkem velkých otřesů při dopadu. Například ale rychlá chůze, třeba i s použitím teleskopických holí, tzv.

„nordic walking“, kdy jsou zapojeny svaly téměř celého těla, má vynikající vliv na redukci tělesné hmotnosti.
I u žen s větším poprsím nemusí být běh vždy to pravé.

Poskakující ňadra mohou vést až ke zraněním. Natrhu se však objevují speciální běžecké podprsenky pro ženy i s termomateriálů, které odvádějí dobře pot a brání odřeninám. Mnohem snadnější je samotný běh pro kondiční a příležitostné běžce, kteří berou běh jako výplň volného času, třeba i s cílem zaběhnutí nějakého závodu, jako cestu k upevnění svého zdraví a zvýšení tělesné kondice či jako prostředek, jak si po celodenní psychicky namáhavé práci vyčistit hlavu.

Zde musíte přihlédnout jen ke svému aktuálnímu zdravotnímu stavu a můžete vyběhnout třeba s povzbuzující hudbou v MP3 přehrávači do nejbližšího parku, lesa, na louku či do nepříliš frekventované ulice.

Často se setkáváme s názorem, že běh není zdravý, a proto nemá cenu o něm uvažovat. Toto černobílé vidění je přičiněno malou informovaností a neznalostí všech aspektů, které si je třeba při běhu uvědomit a také podle nich prakticky postupovat.

Vytrvalostní kondiční běh přispívá zejména ke zlepšení funkce srdce a plic. Dále působí pozitivně na váš metabolismus, běháním lze předcházet onemocněním kosterní soustavy, například artróze a také civilizačním onemocněním. Kondiční běh pomáhá upravovat vysoký krevní tlak a zvyšovat imunitní funkci organismu. Nadruhou stránku běhu však také nesmíte zapomínat. Zvláště při vyšších běžeckých dávkách či při provádění této atletické disciplíny na výkonnostní či vrcholové úrovni.

Namožení, bolesti svalů či puchýře jsou tím nejmenším negativem. Mezi ty závažnější problémy spojené s dlouhými běhy patří jistojistě bolesti a problémy související s Achillovou šlachou, záněty okostice bérce či bolesti zad.

Při vážnějších zdravotních obtížích byste měli vliv běhu na své zdraví vždy konzultovat s lékařem.

Jogging v přírodě na čerstvém vzduchu vám ale rozhodně přinese spíše více prožitků, dobré nálady a pozitivních zdravotních účinků než neblahé zdravotní následky.

Nezakazujte dětem běhat


Běh je přirozeným pohybem člověka a i malé děti se jím přirozeně pohybují bez větších problémů po zvládnutí chůze. Rozhodně není na škodu nechat děti volně pobíhat na hřišti či jiném bezpečném místě. Je zajímavé a je to i vědecky prokázáno, že pro děti není teoreticky žádným velkým problémem překonat vzdálenost odpovídajícímu celému maratonu. Děti při hře naběhají úctyhodné vzdálenosti, aniž by se při tom unavily, i když tento běh není souvislý a je velice často přerušován. Důvodem je omezená kapacita dětského organismu, která se do desátého věku rozvíjí jen málo. Přimět dítě k souvislému desetiminutovému běhu může být však velmi nesnadné a někdy téměř nadlidský úkol. Důvody, proč se dítě brání, nejsou tedy fyzického, ale spíše psychického charakteru. Při rozumném dávkování běhu, zejména formou hry se u dětí nemusíte obávat přetěžování organismu.

Rychlost jejich regenerace je mnohem vyšší než u dospělých.

Akdyž vás zdravé dítě školního věku poprosí, zda si může jít do parku či na hřiště zaběhat, tak jej klidně pusťte. Děti moc dobře sami od sebe poznají, kde je jejich hranice.

U všech sportovních příprav dětí do 15 let, tj. do ukončení puberty a tělesného vývinu, by měl být sledován všestranný rozvoj základních pohybových schopností u dětských svěřenců. To znamená zlepšení koordinace, pohyblivosti a rychlosti formou všeobecné pohybové přípravy dětí.

Vtomto věku by neměl být trénink postaven jen a pouze na samotném sportovním odvětví, ale dětští svěřenci by měli vyzkoušet v rámci tréninku nejrůznější míčové hry, základní gymnastiku, překážkové a koordinační dráhy, základní cvičení a jiné všeobecné pohybové aktivity formou her a soutěží.
Ovšem v praxi v rámci fotbalových, hokejových, gymnastických a jiných sportovních oddílů tomu je i vinnou neškolených trenérů po stránce tělovýchovně pedagogické jinak. Hrozí pak především nejenom fyzické přetažení organismu, ale i vybudování nechuti u dětí k dané aktivitě do budoucna.
V rámci atleticko-běžecké přípravy můžete u svých dětí začít s běžeckým tréninkem plně zaměřeným na danou trať od 15 let. Samozřejmě že důležitou roli zde hraje individualita každého organismu. Citlivou otázkou přesto zůstává přiměřené zatěžování psychiky dětí a mládeže.

Nikdy není pozdě


Pokud hodláte začít s během a již zrovna nepatříte k nejmladším, je to rozhodně chvályhodné rozhodnutí. Každopádně svoje předsevzetí nejprve konzultujte s lékařem. Prvních 4–8 týdnů nečekejte zázraky a „zatněte zuby“. To platí tím více, čím méně jsme se pohybovali v mládí a čím delší byla naše sportovní přestávka. Nutno přiznat, že rčení „začít s během není nikdy pozdě“ neplatí až tak docela. Pokud osoba starší 60 let dosud nesportovala, namísto běhu by měla zařadit raději rychlejší chůzi. Ovšem rčení, že každý je tak stár, na kolik se cítí, jistě platí i zde.
Mezi aktivní nejstarší běžce účastnící se závodů u nás patří například pan Karel Hladík z Příbrami (1925), Ivan Pacner z Prahy (1926) a Jiří Soukup z Hradce Králové (1927).



Dobré důvody proč to zkusit


* Běhání je nejúčinnější forma pohybu.
* Ze všech vytrvalostních druhů sportu vyžaduje nejmenší náklady.
* Běhání je nejlepší metoda jak odbourat stres.
* Běhání je vynikající pro kontrolu tělesné hmotnosti.
* Lze tento sport přizpůsobovat individuálním potřebám a místním podmínkám.
* Běhání přináší spokojenost.
* Běhání posiluje imunitní systém.
* Běžecké akce jsou zábavné.
* Běhat lze v každém věku, sám nebo organizovaně.
* Jako běžec jste v dobré a velké společnosti.

29.9.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies