Kniha plná dobrodružného objevování

PRAHA - Oceán, Poslední divočina světa, jak zní titul a podtitul nové velké encyklopedie nakladatelství Knižní klub (převzaté od vydavatelství Dorling Kindersley v Londýně), je především knihou neustálého objevování a dobrodružství. A to nejen tím, že toto dosavadní objevování dokumentuje, ale také proto, že pro běžného čtenáře čeká objev a dobrodružství téměř na každé stránce knihy (a těch stran je více než 500).

17.10.2007

Oceán Poslední divočina světaFoto: archiv

Úvod je věnován fyzikálním a chemickým zákonitostem, dále geologii oceánů počínaje vznikem planety Země přes vývoj oceánů, tektoniku oceánského dna (tedy např. vzniku zemětřesení a tsunami), mořské větry, cirkulaci vod, až po vlivy na podnebí atd. Samozřejmě je v díle věnována pozornost i globálnímu oteplování a vzestupu hladiny moří.

Vyhynuli, a přesto žijí?

V oceánech se stále odehrávají téměř nepřetržitě neuvěřitelné objevy. Pozoruhodné a mnohotvárné jsou třeba způsoby rozmnožování mořských živočichů, ale také chránění potomků. Když například samice ryby zvané studnař naklade jikry, samec je sesbírá do úst a chrání je, dokud se z vajíček nevylíhne potěr.

Roku 1938 byla například objevena ryba latimerie podivná, o níž se předpokládalo, že vyhynula před 65 miliony let, a byla dosud známa pouze ze zkamenělin. V 70. letech 20. století byl zase objeven živočich riftie hlubinná z kmene krytonošců, který k životu vůbec nepotřebuje sluneční světlo, nemá ústní otvor ani trávicí dutinu a získává energii pouze z chemikálií obsažených v horkých pramenech, kolem nichž žije. Oceán je svět, kde se lze setkat s téměř neuvěřitelnými jevy. Zatímco na pevnině vytváří vlastní světlo (tzv. bioluminiscenci) jen pár živočichů – například známé světlušky – v oceánech jsou takových živočichů tisíce. Vědci ovšem dosud popsali jen zlomek všech druhů žijících v oceánech a nové druhy jsou stále objevovány.

Viděno z vesmíru

Rozvoj výzkumu oceánských hlubin souvisí s nástupem podmořských plavidel, která mohou dosahovat stále větších hloubek. Pozoruhodný je také pokrok oceánografie, jaký tento obor zaznamenal díky družicím a fotografování z vesmíru. Jedině tak bylo možno získat komplexní mapu oceánů i mapu jejich dna. Závěrečnou část knihy také tvoří Atlas oceánů, který sestává z podrobných map včetně názvů nejrůznějších útvarů.

Pozoruhodné jsou fotografie i celá grafická úprava knihy, která umožňuje spojovat vizuální dojem s odborným poučením na několika úrovních.

Encyklopedie je dílem řady odborníků a předmluvu k ní napsal Fabien Cousteau. Ten připomíná, že v oceánech žije více než 90 procent druhového bohatství planety a objevy nás čekají na každém kroku. A připomíná, že lidská činnost dnes výrazně narušuje zdraví tohoto nenahraditelného životodárného systému. V tomto smyslu je kniha i výzvou k ochraně přírodního dědictví, které po nás zdědí další generace.

Oceán Poslední divočina světa

Poprvé vydáno ve Velké Británii v roce 2006 nakladatelstvím Dorling Kindersley.
Předmluva Fabien Cousteau.
Přeložili: M. Anděra, K. Danielová, M. Chvátal, I. Rybová.
Vydala: Euromedia–Knižní klub.
512 stran, cena 1 399 Kč

17.10.2007 VSTUP DO DISKUSE

Krymský Tatar Ruslan Zeytulaev v ruském vězení

Krymského Tatara odsoudili Rusové k 12 letům vězení

EXKLUZIVNĚ

Děti neponižuji. Nabádali je proti mně, oponuje učitelka. Někteří rodiče ji hájí

EXKLUZIVNĚ

Babiš vrací úder, píše poslancům. Bude jim to stačit?

Deník získal dopis, v němž se předseda hnutí ANO a donedávna majitel Agrofertu Andrej Babiš vyjadřuje ke svým finančním transakcím. Dnes ho odešle předsedovi sněmovny Janu Hamáčkovi.

Staronový šéf České televize: Natočíme velký dětský seriál

Navázat na úspěchy Arabely, Pana Tau nebo kultovních Návštěvníků by chtěl Petr Dvořák, který bude šéfovat veřejnoprávní stanici až do roku 2023.

15 miliard korun pro vysoké školy. Z evropských dotací

Zhruba 15 miliard korun dostanou vysoké školy z evropských dotací v rámci takzvané čtyřvýzvy, kterou loni v únoru vyhlásilo ministerstvo školství. Peníze mají posílit rozvoj vysokých škol a zvýšit kvalitu jejich výzkumu. Z více než 300 žádostí o podporu bylo 239 úspěšných. Školy požadovaly celkem 26,5 miliardy korun.

Hašek vysvětluje Bubníka: každý autor má svůj rukopis

Bývalý brankář a současný podnikatel Dominik Hašek obhajoval na facebookových stránkách svého nápoje Smarty Drink reklamu s nekrologem Augustina Bubníka.