VYBERTE SI REGION

Kniha plná dobrodružného objevování

PRAHA - Oceán, Poslední divočina světa, jak zní titul a podtitul nové velké encyklopedie nakladatelství Knižní klub (převzaté od vydavatelství Dorling Kindersley v Londýně), je především knihou neustálého objevování a dobrodružství. A to nejen tím, že toto dosavadní objevování dokumentuje, ale také proto, že pro běžného čtenáře čeká objev a dobrodružství téměř na každé stránce knihy (a těch stran je více než 500).

17.10.2007

Oceán Poslední divočina světaFoto: archiv

Úvod je věnován fyzikálním a chemickým zákonitostem, dále geologii oceánů počínaje vznikem planety Země přes vývoj oceánů, tektoniku oceánského dna (tedy např. vzniku zemětřesení a tsunami), mořské větry, cirkulaci vod, až po vlivy na podnebí atd. Samozřejmě je v díle věnována pozornost i globálnímu oteplování a vzestupu hladiny moří.

Vyhynuli, a přesto žijí?

V oceánech se stále odehrávají téměř nepřetržitě neuvěřitelné objevy. Pozoruhodné a mnohotvárné jsou třeba způsoby rozmnožování mořských živočichů, ale také chránění potomků. Když například samice ryby zvané studnař naklade jikry, samec je sesbírá do úst a chrání je, dokud se z vajíček nevylíhne potěr.

Roku 1938 byla například objevena ryba latimerie podivná, o níž se předpokládalo, že vyhynula před 65 miliony let, a byla dosud známa pouze ze zkamenělin. V 70. letech 20. století byl zase objeven živočich riftie hlubinná z kmene krytonošců, který k životu vůbec nepotřebuje sluneční světlo, nemá ústní otvor ani trávicí dutinu a získává energii pouze z chemikálií obsažených v horkých pramenech, kolem nichž žije. Oceán je svět, kde se lze setkat s téměř neuvěřitelnými jevy. Zatímco na pevnině vytváří vlastní světlo (tzv. bioluminiscenci) jen pár živočichů – například známé světlušky – v oceánech jsou takových živočichů tisíce. Vědci ovšem dosud popsali jen zlomek všech druhů žijících v oceánech a nové druhy jsou stále objevovány.

Viděno z vesmíru

Rozvoj výzkumu oceánských hlubin souvisí s nástupem podmořských plavidel, která mohou dosahovat stále větších hloubek. Pozoruhodný je také pokrok oceánografie, jaký tento obor zaznamenal díky družicím a fotografování z vesmíru. Jedině tak bylo možno získat komplexní mapu oceánů i mapu jejich dna. Závěrečnou část knihy také tvoří Atlas oceánů, který sestává z podrobných map včetně názvů nejrůznějších útvarů.

Pozoruhodné jsou fotografie i celá grafická úprava knihy, která umožňuje spojovat vizuální dojem s odborným poučením na několika úrovních.

Encyklopedie je dílem řady odborníků a předmluvu k ní napsal Fabien Cousteau. Ten připomíná, že v oceánech žije více než 90 procent druhového bohatství planety a objevy nás čekají na každém kroku. A připomíná, že lidská činnost dnes výrazně narušuje zdraví tohoto nenahraditelného životodárného systému. V tomto smyslu je kniha i výzvou k ochraně přírodního dědictví, které po nás zdědí další generace.

Oceán Poslední divočina světa

Poprvé vydáno ve Velké Británii v roce 2006 nakladatelstvím Dorling Kindersley.
Předmluva Fabien Cousteau.
Přeložili: M. Anděra, K. Danielová, M. Chvátal, I. Rybová.
Vydala: Euromedia–Knižní klub.
512 stran, cena 1 399 Kč

17.10.2007 VSTUP DO DISKUSE

Postrach Vysočiny: Žena zničila desítky aut a zapálila volejbalové kabiny

Havlíčkův Brod – Bývalou řidičku kamionu a uklízečku Bohumilu Šustrovou ze Ždírce nad Doubravou poslal v úterý Okresní soud v Havlíčkově Brodě na devět měsíců do vězení, a to za podpálení kabin havlíčkobrodským sportovcům.

Týden fungování EET: 18,1 milionu účtenek a 700 udání

Praha - Restauratéři a hoteliéři odeslali do systému EET do dnešních 19:00, tedy za skoro týden fungování evidence tržeb, zhruba 18,1 milionu účtenek. Zároveň finanční správa už eviduje 706 oznámení o nevydání účtenky. Informovala o tom mluvčí Finanční správy Petra Petlachová. Systém podle ní běží plynule a bez problémů.

ANO chce Jermanovou ve vedení Sněmovny nahradit Vondráčkem

Praha - Poslanci ANO do vedení Sněmovny vybrali svého místopředsedu Radka Vondráčka. Měl by nahradit místopředsedkyni dolní komory Jaroslavu Jermanovou, která se rozhodla rezignovat kvůli zvolení středočeskou hejtmankou. O nominaci rozhodli poslanci ANO ve středu večer v tajném hlasování. Informovala o tom mluvčí hnutí Lucie Kubovičová.