VYBERTE SI REGION

Kniha plná dobrodružného objevování

PRAHA - Oceán, Poslední divočina světa, jak zní titul a podtitul nové velké encyklopedie nakladatelství Knižní klub (převzaté od vydavatelství Dorling Kindersley v Londýně), je především knihou neustálého objevování a dobrodružství. A to nejen tím, že toto dosavadní objevování dokumentuje, ale také proto, že pro běžného čtenáře čeká objev a dobrodružství téměř na každé stránce knihy (a těch stran je více než 500).

17.10.2007

Oceán Poslední divočina světaFoto: archiv

Úvod je věnován fyzikálním a chemickým zákonitostem, dále geologii oceánů počínaje vznikem planety Země přes vývoj oceánů, tektoniku oceánského dna (tedy např. vzniku zemětřesení a tsunami), mořské větry, cirkulaci vod, až po vlivy na podnebí atd. Samozřejmě je v díle věnována pozornost i globálnímu oteplování a vzestupu hladiny moří.

Vyhynuli, a přesto žijí?

V oceánech se stále odehrávají téměř nepřetržitě neuvěřitelné objevy. Pozoruhodné a mnohotvárné jsou třeba způsoby rozmnožování mořských živočichů, ale také chránění potomků. Když například samice ryby zvané studnař naklade jikry, samec je sesbírá do úst a chrání je, dokud se z vajíček nevylíhne potěr.

Roku 1938 byla například objevena ryba latimerie podivná, o níž se předpokládalo, že vyhynula před 65 miliony let, a byla dosud známa pouze ze zkamenělin. V 70. letech 20. století byl zase objeven živočich riftie hlubinná z kmene krytonošců, který k životu vůbec nepotřebuje sluneční světlo, nemá ústní otvor ani trávicí dutinu a získává energii pouze z chemikálií obsažených v horkých pramenech, kolem nichž žije. Oceán je svět, kde se lze setkat s téměř neuvěřitelnými jevy. Zatímco na pevnině vytváří vlastní světlo (tzv. bioluminiscenci) jen pár živočichů – například známé světlušky – v oceánech jsou takových živočichů tisíce. Vědci ovšem dosud popsali jen zlomek všech druhů žijících v oceánech a nové druhy jsou stále objevovány.

Viděno z vesmíru

Rozvoj výzkumu oceánských hlubin souvisí s nástupem podmořských plavidel, která mohou dosahovat stále větších hloubek. Pozoruhodný je také pokrok oceánografie, jaký tento obor zaznamenal díky družicím a fotografování z vesmíru. Jedině tak bylo možno získat komplexní mapu oceánů i mapu jejich dna. Závěrečnou část knihy také tvoří Atlas oceánů, který sestává z podrobných map včetně názvů nejrůznějších útvarů.

Pozoruhodné jsou fotografie i celá grafická úprava knihy, která umožňuje spojovat vizuální dojem s odborným poučením na několika úrovních.

Encyklopedie je dílem řady odborníků a předmluvu k ní napsal Fabien Cousteau. Ten připomíná, že v oceánech žije více než 90 procent druhového bohatství planety a objevy nás čekají na každém kroku. A připomíná, že lidská činnost dnes výrazně narušuje zdraví tohoto nenahraditelného životodárného systému. V tomto smyslu je kniha i výzvou k ochraně přírodního dědictví, které po nás zdědí další generace.

Oceán Poslední divočina světa

Poprvé vydáno ve Velké Británii v roce 2006 nakladatelstvím Dorling Kindersley.
Předmluva Fabien Cousteau.
Přeložili: M. Anděra, K. Danielová, M. Chvátal, I. Rybová.
Vydala: Euromedia–Knižní klub.
512 stran, cena 1 399 Kč

17.10.2007 VSTUP DO DISKUSE

Pád vrtulníku pár kilometrů od zavaleného hotelu si vyžádal šest mrtvých

Petra Kvitová

Případ tenistky Kvitové: šlo o vydírání

Mount Everest se zřejmě zmenšil, může za to mohutné zemětřesení

Indie vyšle vědecký tým do Nepálu, aby přeměřil nejvyšší horu světa Mount Everest. Důvodem jsou šířící se zprávy, že kvůli mohutnému zemětřesení z roku 2015 tento horský velikán ztratil až několik centimetrů své výšky. Informovala o tom dnes agentura AFP.

Iráčtí uprchlíci, kteří žijí v Českém Těšíně, našli práci

Český Těšín - Pro všechny dospělé irácké křesťanské uprchlíky, kteří loni přijeli do Moravskoslezského kraje a nakonec se usídlili v Českém Těšíně na Karvinsku, se podařilo najít práci. V kraji z původních čtyř rodin nakonec zůstaly tři, celkem 13 lidí, řekla dnes novinářům Zuzana Filipková ze Slezské diakonie, která křesťanským uprchlíkům pomáhá s integrací.

Proč republika nekončí u Ostravy? Před 98 lety Češi uspěli v bitvě o Těšínsko

Sotva oschla krev první světové války, už se prolévala nová. Česko-polským Těšínskem se během sedmi dnů přehnal konflikt, díky němuž dnes v Bohumíně, Karviné nebo Třinci mluvíme česky.