Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Olomoucký Moliére trpí zkrácením textu

Po ostravském Národním divadle moravskoslezském, pražském Divadle v Dlouhé a dalších přistoupilo v této sezoně také Moravské divadlo k realizaci respektovaného titulu Michaila Bulgakova Molière.

21.11.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Hra z roku 1930 reaguje na situaci v Sovětském svazu – zostření cenzury, zákazy umělecké činnosti. V životě francouzského barokního dramatika našel Bulgakov paralelu, napsal jinotajnou hru o politické moci a umělecké bezmoci. Dnes se totalitní zabarvení vytrácí, nabízí se ožehavé téma sponzorských darů, ministerských dotací a existenčních potíží divadel.

Téma úspěchu a pádu

Jenže hostující režisér Aleš Bergman chtěl rozvinout téma tragédie osudem zmítaného osamělého člověka, který se z vrcholu ocitl až na dně přízně. Na to však v inscenaci nezbyl prostor, neboť text, už dost komplikovaný střihy a montážemi, je osekán natolik (oproti ostravské verzi až hodinový rozdíl), že některé motivace postav si divák musí domýšlet (např. arcibiskup v podání Miroslava Hrušky se kvůli časové tísni mění ve schematického mstitele).

Jako by chyběly velké monology, které by daly nahlédnout do psychiky hlavního hrdiny, má-li být hlavním hrdinou… Takto je jeho osobnost navíc tříštěna ukázkami z vlastních her, jejichž výběr kopíruje chronologické vyprávění příběhu (Tartuffe, Don Juan a Zdravý nemocný). Komické se střídá s tragickým, ostré střihy a náznaky jsou předností Bulgakovova textu a důvodem, proč je hra stále uváděna. Typové charaktery a nadsazené herectví souboru v těchto pasážích „divadla na divadle“ kontrastují s výrazem v pasážích hlavního příběhu a jsou vítaným osvěžením v jinak mdlé atmosféře.

Prostor je členěný podobně jako v inscenaci ostravské: jeviště je divadelní zákulisí, kde zadní prostor je vyhrazen hercům hrajícím publikum. Scéna s průhlednými závěsy je zdá se metaforou skrývané pravdy (tajemství Molièrovy ženy), má také navozovat zdání barokně členěného prostoru: s nasvícením vzniklými průhledy se to daří. Tím výčet nápaditosti scény končí, křeslo brání pohledu na clavicembalo, z něhož se v divácky vděčné scéně vynoří podvodník Moirron (výborný Petr Jarčevský); chvějící se nevyužitý stolek s líčidly vzbuzuje dojem pouhé dekorace. Dekorace, nikoli lesku adekvátního k Ludvíkovu dvoru.

Lze souhlasit s tvrzením, že dobové kostýmy a paruky vůbec pomohly hercům najít klíč k postavám, zvláště Zdeněk Svobodník (sebevědomý d´Orsiny) a Pavel Juřica (samolibý Ludvík Veliký) potěšili. Petr Kubes (de Lagrange) vytěžil ze své skromné role maximum, Vladimíře Včelné (Armanda) sedí spíše komická poloha, Vlasta Hartlová (Madeleine) s citem, avšak bez patosu, vykresluje osud opuštěné ženy, naopak Kamil Koula (Bratr Síla) ve vedlejší roli přeceňuje deklamaci. Hostující Igor Bareš (jenž alternuje s Dušanem Urbanem) zpodobňuje Molièra živelně a s nasazením, úbytek energie na konci hry snad souvisí s onemocněním postavy.

Hudba jako další dekorace

Rovněž hudba má pouze dekorativní charakter: jedná se o výběr ze scénické hudby Molièrova současníka J. B. Lullyho a o její zpívané variace vytvořené Pavlou Milcovou a Peterem Binderem; na zpívaných pasážích (leitmotiv ze Zdravého nemocného) se bohužel odrazila nervozita.

Ze standardní nabídky divadla Molière nevybočí, pro mnohé diváky bude promarněnou příležitostí, klasickou historizující freskou velmi rychle načrtnutou, dekorací sešitou horkou jehlou.

Michail Bulgakov: Moliere.
Režie: Aleš Bergman, dramaturgie: Miroslav Ondra, hudba: Pavla Milcová a Peter Binder, scéna a kostýmy: Sylva Marková.
Premiéra v Moravském divadle Olomouc: 9. listopadu 2007, příští repríza: 1. prosince 2007.

21.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

U Hrabyně se 18. září sesunula část gabionové stěny u silnice I/11, fotografie z 25. zaří 2017.
2 7

Spadlá gabionová zeď na Opavsku? Na řešení nemá nikdo zájem, říká expertka

Vrah z Doubice u děčínského soudu.
1 7

Doubický vrah svého činu lituje. Lidé ho znali jako nekonfliktního vegetariána

VIDEO: Stočtyřicítkou přes Velké Losiny. Narkomani bourali, v autě měli varnu

Divoká automobilová honička se odehrála mezi policií a skupinou narkomanů v okolí Velkých Losin na Šumpersku. V havarovaném voze policiste objevili varnu pervitinu, sám řidič měl v krvi stopy drogy.

Pomoc je pomalá, kritizuje hurikánem zničené Portoriko USA. Trump to odmítá

Donald Trump se zastal své administrativy, která čelí kritice, že federální pomoc Portoriku zasaženému hurikánem Maria je příliš pomalá. Podle něj úřady odvádějí "opravdu dobrou práci". 

Ať se se mnou lidé rozloučí šampaňským a svíčkou, řekla mi Květa Fialová

/ROZHOVOR/ O skonu Květy Fialové se herec Slováckého divadla a její kamarád Josef Kubáník dozvěděl od její dcery Zuzany o půl sedmé ráno, bezprostředně po tom, co Květa Fialová zemřela. Ještě spal, když mu zazvonil telefon.

Nového zákona o veřejném registru se bojí poctiví podnikatelé, tvrdí expert

Podle novely zákona o registru firem, která nabývá platnosti od příštího roku, je skutečným majitelem fyzická osoba, která vlastní více než čtvrtinu majetku, hlasovacích práv, nebo podílu na zisku firmy. Tato osoba bude muset být zapsána v registru. Podle experta na to doplatí ale hlavně poctivé firmy, které chtějí chránit své soukromí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení