VYBERTE SI REGION

Olomoucký Moliére trpí zkrácením textu

Po ostravském Národním divadle moravskoslezském, pražském Divadle v Dlouhé a dalších přistoupilo v této sezoně také Moravské divadlo k realizaci respektovaného titulu Michaila Bulgakova Molière.

21.11.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Hra z roku 1930 reaguje na situaci v Sovětském svazu – zostření cenzury, zákazy umělecké činnosti. V životě francouzského barokního dramatika našel Bulgakov paralelu, napsal jinotajnou hru o politické moci a umělecké bezmoci. Dnes se totalitní zabarvení vytrácí, nabízí se ožehavé téma sponzorských darů, ministerských dotací a existenčních potíží divadel.

Téma úspěchu a pádu

Jenže hostující režisér Aleš Bergman chtěl rozvinout téma tragédie osudem zmítaného osamělého člověka, který se z vrcholu ocitl až na dně přízně. Na to však v inscenaci nezbyl prostor, neboť text, už dost komplikovaný střihy a montážemi, je osekán natolik (oproti ostravské verzi až hodinový rozdíl), že některé motivace postav si divák musí domýšlet (např. arcibiskup v podání Miroslava Hrušky se kvůli časové tísni mění ve schematického mstitele).

Jako by chyběly velké monology, které by daly nahlédnout do psychiky hlavního hrdiny, má-li být hlavním hrdinou… Takto je jeho osobnost navíc tříštěna ukázkami z vlastních her, jejichž výběr kopíruje chronologické vyprávění příběhu (Tartuffe, Don Juan a Zdravý nemocný). Komické se střídá s tragickým, ostré střihy a náznaky jsou předností Bulgakovova textu a důvodem, proč je hra stále uváděna. Typové charaktery a nadsazené herectví souboru v těchto pasážích „divadla na divadle“ kontrastují s výrazem v pasážích hlavního příběhu a jsou vítaným osvěžením v jinak mdlé atmosféře.

Prostor je členěný podobně jako v inscenaci ostravské: jeviště je divadelní zákulisí, kde zadní prostor je vyhrazen hercům hrajícím publikum. Scéna s průhlednými závěsy je zdá se metaforou skrývané pravdy (tajemství Molièrovy ženy), má také navozovat zdání barokně členěného prostoru: s nasvícením vzniklými průhledy se to daří. Tím výčet nápaditosti scény končí, křeslo brání pohledu na clavicembalo, z něhož se v divácky vděčné scéně vynoří podvodník Moirron (výborný Petr Jarčevský); chvějící se nevyužitý stolek s líčidly vzbuzuje dojem pouhé dekorace. Dekorace, nikoli lesku adekvátního k Ludvíkovu dvoru.

Lze souhlasit s tvrzením, že dobové kostýmy a paruky vůbec pomohly hercům najít klíč k postavám, zvláště Zdeněk Svobodník (sebevědomý d´Orsiny) a Pavel Juřica (samolibý Ludvík Veliký) potěšili. Petr Kubes (de Lagrange) vytěžil ze své skromné role maximum, Vladimíře Včelné (Armanda) sedí spíše komická poloha, Vlasta Hartlová (Madeleine) s citem, avšak bez patosu, vykresluje osud opuštěné ženy, naopak Kamil Koula (Bratr Síla) ve vedlejší roli přeceňuje deklamaci. Hostující Igor Bareš (jenž alternuje s Dušanem Urbanem) zpodobňuje Molièra živelně a s nasazením, úbytek energie na konci hry snad souvisí s onemocněním postavy.

Hudba jako další dekorace

Rovněž hudba má pouze dekorativní charakter: jedná se o výběr ze scénické hudby Molièrova současníka J. B. Lullyho a o její zpívané variace vytvořené Pavlou Milcovou a Peterem Binderem; na zpívaných pasážích (leitmotiv ze Zdravého nemocného) se bohužel odrazila nervozita.

Ze standardní nabídky divadla Molière nevybočí, pro mnohé diváky bude promarněnou příležitostí, klasickou historizující freskou velmi rychle načrtnutou, dekorací sešitou horkou jehlou.

Michail Bulgakov: Moliere.
Režie: Aleš Bergman, dramaturgie: Miroslav Ondra, hudba: Pavla Milcová a Peter Binder, scéna a kostýmy: Sylva Marková.
Premiéra v Moravském divadle Olomouc: 9. listopadu 2007, příští repríza: 1. prosince 2007.

21.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Podle Chovance by video s Forejtem měli prověřit státní zástupci

Praha - Státní zastupitelství by mělo prověřit, zda se kompromitující video, na němž je údajně zachycen končící šéf hradního protokolu Jindřich Forejt, nemělo sloužit k vydírání. Novinářům to dnes ve Sněmovně řekl ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). Nahrávkou by se podle něj měl zabývat i Národní bezpečnostní úřad (NBÚ) kvůli Forejtově bezpečnostní prověrce.

Nazí brněnští veslaři nafotili kalendář. Třásli jsme se jak ratlíci, smáli se

Brno /FOTOGALERIE/ – Namísto pravidelného tréninku zapózovali před objektivy fotoaparátů. Veslaři z brněnského ČVK se svlékli při tvorbě týmového kalendáře s cílem rozšířit povědomí o tradičním jihomoravském klubu a zvýšit zájem o veslování.

Nejnovější kasino v Las Vegas „hlídá“ obří drak od českých sklářů

Las Vegas /FOTOGALERIE/- Čeští skláři z Kamenického Šenova se výrazně podíleli na podobě prvního kasina v čínském stylu, které vzniklo v americkém Las Vegas. Herně s desítkami stolů a stovkami automatů totiž vévodí tunový skleněný lustr ve tvaru čínského draka od tuzemské firmy Preciosa Lighting. Kasino oficiálně otevřelo své brány minulý víkend.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies