VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Olomoucký Moliére trpí zkrácením textu

Po ostravském Národním divadle moravskoslezském, pražském Divadle v Dlouhé a dalších přistoupilo v této sezoně také Moravské divadlo k realizaci respektovaného titulu Michaila Bulgakova Molière.

21.11.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Hra z roku 1930 reaguje na situaci v Sovětském svazu – zostření cenzury, zákazy umělecké činnosti. V životě francouzského barokního dramatika našel Bulgakov paralelu, napsal jinotajnou hru o politické moci a umělecké bezmoci. Dnes se totalitní zabarvení vytrácí, nabízí se ožehavé téma sponzorských darů, ministerských dotací a existenčních potíží divadel.

Téma úspěchu a pádu

Jenže hostující režisér Aleš Bergman chtěl rozvinout téma tragédie osudem zmítaného osamělého člověka, který se z vrcholu ocitl až na dně přízně. Na to však v inscenaci nezbyl prostor, neboť text, už dost komplikovaný střihy a montážemi, je osekán natolik (oproti ostravské verzi až hodinový rozdíl), že některé motivace postav si divák musí domýšlet (např. arcibiskup v podání Miroslava Hrušky se kvůli časové tísni mění ve schematického mstitele).

Jako by chyběly velké monology, které by daly nahlédnout do psychiky hlavního hrdiny, má-li být hlavním hrdinou… Takto je jeho osobnost navíc tříštěna ukázkami z vlastních her, jejichž výběr kopíruje chronologické vyprávění příběhu (Tartuffe, Don Juan a Zdravý nemocný). Komické se střídá s tragickým, ostré střihy a náznaky jsou předností Bulgakovova textu a důvodem, proč je hra stále uváděna. Typové charaktery a nadsazené herectví souboru v těchto pasážích „divadla na divadle“ kontrastují s výrazem v pasážích hlavního příběhu a jsou vítaným osvěžením v jinak mdlé atmosféře.

Prostor je členěný podobně jako v inscenaci ostravské: jeviště je divadelní zákulisí, kde zadní prostor je vyhrazen hercům hrajícím publikum. Scéna s průhlednými závěsy je zdá se metaforou skrývané pravdy (tajemství Molièrovy ženy), má také navozovat zdání barokně členěného prostoru: s nasvícením vzniklými průhledy se to daří. Tím výčet nápaditosti scény končí, křeslo brání pohledu na clavicembalo, z něhož se v divácky vděčné scéně vynoří podvodník Moirron (výborný Petr Jarčevský); chvějící se nevyužitý stolek s líčidly vzbuzuje dojem pouhé dekorace. Dekorace, nikoli lesku adekvátního k Ludvíkovu dvoru.

Lze souhlasit s tvrzením, že dobové kostýmy a paruky vůbec pomohly hercům najít klíč k postavám, zvláště Zdeněk Svobodník (sebevědomý d´Orsiny) a Pavel Juřica (samolibý Ludvík Veliký) potěšili. Petr Kubes (de Lagrange) vytěžil ze své skromné role maximum, Vladimíře Včelné (Armanda) sedí spíše komická poloha, Vlasta Hartlová (Madeleine) s citem, avšak bez patosu, vykresluje osud opuštěné ženy, naopak Kamil Koula (Bratr Síla) ve vedlejší roli přeceňuje deklamaci. Hostující Igor Bareš (jenž alternuje s Dušanem Urbanem) zpodobňuje Molièra živelně a s nasazením, úbytek energie na konci hry snad souvisí s onemocněním postavy.

Hudba jako další dekorace

Rovněž hudba má pouze dekorativní charakter: jedná se o výběr ze scénické hudby Molièrova současníka J. B. Lullyho a o její zpívané variace vytvořené Pavlou Milcovou a Peterem Binderem; na zpívaných pasážích (leitmotiv ze Zdravého nemocného) se bohužel odrazila nervozita.

Ze standardní nabídky divadla Molière nevybočí, pro mnohé diváky bude promarněnou příležitostí, klasickou historizující freskou velmi rychle načrtnutou, dekorací sešitou horkou jehlou.

Michail Bulgakov: Moliere.
Režie: Aleš Bergman, dramaturgie: Miroslav Ondra, hudba: Pavla Milcová a Peter Binder, scéna a kostýmy: Sylva Marková.
Premiéra v Moravském divadle Olomouc: 9. listopadu 2007, příští repríza: 1. prosince 2007.

21.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath.
17 21

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
2 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Děti zůstávají v ústavech. Může za to jejich vyšší věk i stávající krize rodiny

V boskovickém dětském domově momentálně žije čtyřiatřicet dětí. Pracovníci navíc čekají na dvě další, které se vrací od pěstounů. Stejně na tom bylo zařízení ústavní výchovy loni. Tak jako další na Vyškovsku i Blanensku potvrzuje celorepublikový fenomén – počet chovanců v ústavech se nedaří snižovat.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Výuka venku? Většina dětí i rodičů ji vítá

Učit se občas venku na čerstvém vzduchu místo mezi čtyřmi stěnami učeben? K tomu se kloní ve spoustě škol. Však venkovní učebny se dají využít od jara do podzimu. Jenže ne vždy je na jejich vybudování v městské či obecní kase hned dost peněz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies