Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Olomoucký Moliére trpí zkrácením textu

Po ostravském Národním divadle moravskoslezském, pražském Divadle v Dlouhé a dalších přistoupilo v této sezoně také Moravské divadlo k realizaci respektovaného titulu Michaila Bulgakova Molière.

21.11.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Hra z roku 1930 reaguje na situaci v Sovětském svazu – zostření cenzury, zákazy umělecké činnosti. V životě francouzského barokního dramatika našel Bulgakov paralelu, napsal jinotajnou hru o politické moci a umělecké bezmoci. Dnes se totalitní zabarvení vytrácí, nabízí se ožehavé téma sponzorských darů, ministerských dotací a existenčních potíží divadel.

Téma úspěchu a pádu

Jenže hostující režisér Aleš Bergman chtěl rozvinout téma tragédie osudem zmítaného osamělého člověka, který se z vrcholu ocitl až na dně přízně. Na to však v inscenaci nezbyl prostor, neboť text, už dost komplikovaný střihy a montážemi, je osekán natolik (oproti ostravské verzi až hodinový rozdíl), že některé motivace postav si divák musí domýšlet (např. arcibiskup v podání Miroslava Hrušky se kvůli časové tísni mění ve schematického mstitele).

Jako by chyběly velké monology, které by daly nahlédnout do psychiky hlavního hrdiny, má-li být hlavním hrdinou… Takto je jeho osobnost navíc tříštěna ukázkami z vlastních her, jejichž výběr kopíruje chronologické vyprávění příběhu (Tartuffe, Don Juan a Zdravý nemocný). Komické se střídá s tragickým, ostré střihy a náznaky jsou předností Bulgakovova textu a důvodem, proč je hra stále uváděna. Typové charaktery a nadsazené herectví souboru v těchto pasážích „divadla na divadle“ kontrastují s výrazem v pasážích hlavního příběhu a jsou vítaným osvěžením v jinak mdlé atmosféře.

Prostor je členěný podobně jako v inscenaci ostravské: jeviště je divadelní zákulisí, kde zadní prostor je vyhrazen hercům hrajícím publikum. Scéna s průhlednými závěsy je zdá se metaforou skrývané pravdy (tajemství Molièrovy ženy), má také navozovat zdání barokně členěného prostoru: s nasvícením vzniklými průhledy se to daří. Tím výčet nápaditosti scény končí, křeslo brání pohledu na clavicembalo, z něhož se v divácky vděčné scéně vynoří podvodník Moirron (výborný Petr Jarčevský); chvějící se nevyužitý stolek s líčidly vzbuzuje dojem pouhé dekorace. Dekorace, nikoli lesku adekvátního k Ludvíkovu dvoru.

Lze souhlasit s tvrzením, že dobové kostýmy a paruky vůbec pomohly hercům najít klíč k postavám, zvláště Zdeněk Svobodník (sebevědomý d´Orsiny) a Pavel Juřica (samolibý Ludvík Veliký) potěšili. Petr Kubes (de Lagrange) vytěžil ze své skromné role maximum, Vladimíře Včelné (Armanda) sedí spíše komická poloha, Vlasta Hartlová (Madeleine) s citem, avšak bez patosu, vykresluje osud opuštěné ženy, naopak Kamil Koula (Bratr Síla) ve vedlejší roli přeceňuje deklamaci. Hostující Igor Bareš (jenž alternuje s Dušanem Urbanem) zpodobňuje Molièra živelně a s nasazením, úbytek energie na konci hry snad souvisí s onemocněním postavy.

Hudba jako další dekorace

Rovněž hudba má pouze dekorativní charakter: jedná se o výběr ze scénické hudby Molièrova současníka J. B. Lullyho a o její zpívané variace vytvořené Pavlou Milcovou a Peterem Binderem; na zpívaných pasážích (leitmotiv ze Zdravého nemocného) se bohužel odrazila nervozita.

Ze standardní nabídky divadla Molière nevybočí, pro mnohé diváky bude promarněnou příležitostí, klasickou historizující freskou velmi rychle načrtnutou, dekorací sešitou horkou jehlou.

Michail Bulgakov: Moliere.
Režie: Aleš Bergman, dramaturgie: Miroslav Ondra, hudba: Pavla Milcová a Peter Binder, scéna a kostýmy: Sylva Marková.
Premiéra v Moravském divadle Olomouc: 9. listopadu 2007, příští repríza: 1. prosince 2007.

21.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ammán, Jordánsko
AKTUALIZOVÁNO
1

Izraelská ambasáda v Jordánsku pod útokem, zatím asi dva mrtví

Ilustrační foto
7 8

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

"Izrael si hraje s ohněm. Jeruzalém představuje červenou linii, která nesmí být narušena," varovali ministři zahraničí zemí Arabské ligy v souvislosti s rozhodnutím Izraele instalovat u vstupu na Chrámovou horu detektory kovu. "Detektory zůstanou, kde jsou," oponuje Izrael.

Množí se falešné sbírky na ulicích. Zkušenost s nimi má už čtvrtina lidí

Předstírají, že jsou neslyšící, kteří pořádají sbírku na dobrou věc. Ale jen do chvíle, než narazí na člověka, který ovládá znakovou řeč. Pak utečou.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení