VYBERTE SI REGION

Olomoucký Moliére trpí zkrácením textu

Po ostravském Národním divadle moravskoslezském, pražském Divadle v Dlouhé a dalších přistoupilo v této sezoně také Moravské divadlo k realizaci respektovaného titulu Michaila Bulgakova Molière.

21.11.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Hra z roku 1930 reaguje na situaci v Sovětském svazu – zostření cenzury, zákazy umělecké činnosti. V životě francouzského barokního dramatika našel Bulgakov paralelu, napsal jinotajnou hru o politické moci a umělecké bezmoci. Dnes se totalitní zabarvení vytrácí, nabízí se ožehavé téma sponzorských darů, ministerských dotací a existenčních potíží divadel.

Téma úspěchu a pádu

Jenže hostující režisér Aleš Bergman chtěl rozvinout téma tragédie osudem zmítaného osamělého člověka, který se z vrcholu ocitl až na dně přízně. Na to však v inscenaci nezbyl prostor, neboť text, už dost komplikovaný střihy a montážemi, je osekán natolik (oproti ostravské verzi až hodinový rozdíl), že některé motivace postav si divák musí domýšlet (např. arcibiskup v podání Miroslava Hrušky se kvůli časové tísni mění ve schematického mstitele).

Jako by chyběly velké monology, které by daly nahlédnout do psychiky hlavního hrdiny, má-li být hlavním hrdinou… Takto je jeho osobnost navíc tříštěna ukázkami z vlastních her, jejichž výběr kopíruje chronologické vyprávění příběhu (Tartuffe, Don Juan a Zdravý nemocný). Komické se střídá s tragickým, ostré střihy a náznaky jsou předností Bulgakovova textu a důvodem, proč je hra stále uváděna. Typové charaktery a nadsazené herectví souboru v těchto pasážích „divadla na divadle“ kontrastují s výrazem v pasážích hlavního příběhu a jsou vítaným osvěžením v jinak mdlé atmosféře.

Prostor je členěný podobně jako v inscenaci ostravské: jeviště je divadelní zákulisí, kde zadní prostor je vyhrazen hercům hrajícím publikum. Scéna s průhlednými závěsy je zdá se metaforou skrývané pravdy (tajemství Molièrovy ženy), má také navozovat zdání barokně členěného prostoru: s nasvícením vzniklými průhledy se to daří. Tím výčet nápaditosti scény končí, křeslo brání pohledu na clavicembalo, z něhož se v divácky vděčné scéně vynoří podvodník Moirron (výborný Petr Jarčevský); chvějící se nevyužitý stolek s líčidly vzbuzuje dojem pouhé dekorace. Dekorace, nikoli lesku adekvátního k Ludvíkovu dvoru.

Lze souhlasit s tvrzením, že dobové kostýmy a paruky vůbec pomohly hercům najít klíč k postavám, zvláště Zdeněk Svobodník (sebevědomý d´Orsiny) a Pavel Juřica (samolibý Ludvík Veliký) potěšili. Petr Kubes (de Lagrange) vytěžil ze své skromné role maximum, Vladimíře Včelné (Armanda) sedí spíše komická poloha, Vlasta Hartlová (Madeleine) s citem, avšak bez patosu, vykresluje osud opuštěné ženy, naopak Kamil Koula (Bratr Síla) ve vedlejší roli přeceňuje deklamaci. Hostující Igor Bareš (jenž alternuje s Dušanem Urbanem) zpodobňuje Molièra živelně a s nasazením, úbytek energie na konci hry snad souvisí s onemocněním postavy.

Hudba jako další dekorace

Rovněž hudba má pouze dekorativní charakter: jedná se o výběr ze scénické hudby Molièrova současníka J. B. Lullyho a o její zpívané variace vytvořené Pavlou Milcovou a Peterem Binderem; na zpívaných pasážích (leitmotiv ze Zdravého nemocného) se bohužel odrazila nervozita.

Ze standardní nabídky divadla Molière nevybočí, pro mnohé diváky bude promarněnou příležitostí, klasickou historizující freskou velmi rychle načrtnutou, dekorací sešitou horkou jehlou.

Michail Bulgakov: Moliere.
Režie: Aleš Bergman, dramaturgie: Miroslav Ondra, hudba: Pavla Milcová a Peter Binder, scéna a kostýmy: Sylva Marková.
Premiéra v Moravském divadle Olomouc: 9. listopadu 2007, příští repríza: 1. prosince 2007.

21.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Daňové úlevy: odběr krve tři tisíce korun, za registraci nic

Ilustrační foto.

Češi nebezpečně tloustnou. Na cukrovku umírá 3,5 tisíce lidí ročně

Německá vláda podle Bildu varuje před chemickým útokem

Německá vláda a Spolkový kriminální úřad (BKA) varují před možností útoku chemikáliemi. Uvedl to dnes deník Bild s odvoláním na zprávu spolkové vlády analyzující rizika v oblasti civilní ochrany.

Ruské ženy oživují pohanské tradice

Moskva - "Koňská hlava značí muže," říká Jekatěrina Kostrikinová sledující teplý vosk, jak tuhne ve sklenici studené vody. V jejím moskevském bytě se několik kamarádek snaží poznat svou budoucnost za pomoci pohanských tradic, píše agentura AFP.

Mezinárodní den studentstva má šanci na návrat do kalendáře

Patří 17. listopad především studentům, nebo stačí si ho obecně připomínat jako Den boje za svobodu a demokracii? Zdánlivě akademický spor budí i po 28 letech po roce 1989 vášně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies