Citlivé oční nervy Adriana Tomina

KNIŽNÍ RECENZE - Čtyři grafické povídky spojené do knihy Letní blondýnka jsou na první pohled (kresebně i dějově) jednoduché, prosté. Dokonce by se jim dala přisoudit až jistá pseudorealistická naivita.

31.7.2008

Čtyři grafické povídky spojené do knihy Letní blondýnka jsou na první pohled (kresebně i dějově) jednoduché, prosté.Foto: Repro

Adrain Tomine ovšem tímto způsobem velmi precizně vystihuje náladu drobných příhod ze života svých čtyř mladičkých hrdinů, kteří se nedokáží vyrovnat s citovými zmatky, které v nich vyvolává neschopnost zapadnout do svého okolí i do světa obecně. Jsou to osamělci, vyděděnci, nešťastníci, trochu i podivíni – možná jen dočasně, možná už nadobro. Jedna z Tominových hrdinek sama o sobě říká: „Někdy mám dojem, jako by se mi nad hlavou vznášela cedule, na které je napsáno něco jako: Pozor! Vyhněte se kontaktu s touto osobou.“

Ukázku z knihy naleznete ZDE

Ale Tominovy povídky nejsou bezvýchodné, trudnomyslné, depresivní. Právě jejich prostota jim dodává jistý prvek naděje. A také humoru. Velmi pochvalně se o nich vyjádřil Chris Ware, který před časem vynikl (i u nás vydanou) komiksovou knihou Jimmi Corrigan, nejchytřejší kluk na světě: „Tominovy příběhy skvěle zachycují vnitřní nejistoty, které se nedají vyjádřit jen obrázky nebo jen slovy. Nesporně tvoří jedny z nejrafinovanějších děl dnešního komiksu.“ A anglický spisovatel Nick Hornby se nechal slyšet, že četba Tominových grafických povídek se rovná četbě dobré současné beletrie.

Adrian Tomine (ročník 1974) vydává své příběhy u montrealského komiksového vydavatelství Drawn & Quartely. Samostatné povídky se nejprve objevují v sešitové řadě pod jednotícím názvem Optical Nerve – od dubna 1994 jich bylo zatím jedenáct. Ten název je pro Tomina velmi příhodný: citlivě, možná až přecitlivěle pozoruje a zachycuje svět a lidi v něm. Této jeho schopnosti čas od času využívá také intelektuálně laděný týdeník New Yorker, pro který Tomine kreslí obálky i ilustrace.

Adrian Tomine: Letní blondýnka.
Z angličtiny přeložila Gisela Kubrichtová.
BB/art, Praha 2008. 136 stran, 299 Kč.