VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Taxi 4 veze jen majora Maisnera a rozpaky

Komedie o automobilových honičkách bez automobilových honiček?

17.4.2007
SDÍLEJ:

Taxi 4Foto: SPI Film

Recenze - Legrace musí být. Při sledování čtvrtého dílu Taxi se ale nabízí skoro až kacířská otázka: proč vlastně?

Francouzský film má zvláštní a silnou tradici automobilových filmů. Co by to bylo za francouzskou komedii, ve které by splašený renault neprolétl stánkem se zeleninou! Stejně tak četnická série přiklepla francouzské kinematografii patent na komedie o policajtech. Bylo otázkou času, než se objeví někdo, kdo tyto výsostné francouzské filmové znaky spojí do našlapané komedie.

Koncept série Taxi v sobě tyto tradice kombinuje a nabízí tak v podstatě neprůstřelnou sázku na jistotu v podobě diváckého úspěchu. A kdo jiný by se do toho měl pustit než Luc Besson, jedna nejkontroverznějších postav současné evropské kinematografie,?

Muž, který jednou rukou píše scénáře pro více či méně slaboduché komedie mejmasovější spotřeby (Polibek draka, Wasabi nebo Sexy Pistols) a na druhou stranu má na kontě ambicózní projekty (Angel A, Pátý element, Magická hlubina) - k čemuž  si jen tak ze cviku vystřihne dětskou pohádkovou knížku a její adaptaci (Arthur a Minimojové).

První díl Taxi podle Bessonova scénáře režíroval v té době vlastně nezkušený Gérard Pirès, ale výsledkem byl zasloužený úspěch. Akce, humor, standardní zápletka, skvěle nasnímané honičky. Čistá práce.

Nicméně tradice francouzských komedií stojí kromě honiček a policajtů i na zálibě autorů série donekonečna protahovat. V tomto případě bohužel. Dvojka Taxi snesla srovnání s se svižnou jedničkou velmi těžko, třetí díl už byl jen znovu vylouhovaný a odstátý čaj.

Četnickou sérii chrání před příliš kritickým náhledem vyrovnanost většiny dílů a především Luis de Funés; a dnes i jemný povlak retro sentimentu. Taxi nic z toho nabídnout neumí s každým dílem kvalita klesá a veškeré charisma tu namísto Funése supluje nabušené auto.

I přesto je potud všechno více méně v pořádku. Kdyby Besson nedělal nic jiného než opakoval osvědčené, vydělával tak slušné peníze a bavil miliony adolescentů, těžko něco namítat.  Země se točí, filmy se točí, prachy se točí.

Jenže Besson z nějakého důvodu úplně přestal sázet na to, co funguje, a ve čtvrtém dílu své fanoušky už jen zlobí. Snad jako poťouchlou oplátku za to, jak mu pravověrní hodili třetí Taxi na hlavu?

Na scéně se pochopitelně opět objeví dvojka Daniel - Emilien, zase tu úřaduje neschopný komisař Gilbert, v podání Bernarda Farcyho, kterému snad jako jedinému komické charisma nechybí.

Marseillští policisté mají pohlídat nebezpečného kriminálníka, ale kvůli neschopnosti to samozřejmě nedopadne jinak než katastrofou. Řídký děj nemá smysl dál nastiňovat, už jen kvůli logickým nesmyslům, které rozumné shrnutí znemožňují.

Ale nejen proto čtvrtý díl pravděpodobně zklame i ty nejskalnější fandy, kteří byli ochotni a schopni zkousnout jemně rozředěný druhý díl i zoufale řídkou trojku. Jediné, co Taxi drželo pohromadě, byly automobilové závodění a akční přestřelky. A ouha, ani jednoho se ve čtvrtém dílu diváci příliš nedočkají!

Nedojde tu ani k pořádné honičce (všeho všudy jedna hodná toho názvu)  ani k pořádné střílečce (všeho všudy jedna hodně přitažená za vlasy) - a namísto toho se topí film ve vtípcích, které by působily omšele i v kreslené grotesce z padesátých let. Tedy v lepším případě.

V tom horším Taxi 4 připomene sérii Policejních akademií; a když je úplně nejhůř, zjevuje se v sále i duch Jaroslava Soukupa a humoru kapitána Maisnera.

Nemá smysl si cokoliv nalhávat. Nemá smysl hledat tu nějaké přesahy, od toho ostatně komedie o automobilových honičkách a hloupých policajtech nejsou. Problém nastává ve chvíli, kdy divák ostrouhá svá očekávání na kost, vypne kritické myšlení a zapne mozek na volnoběh.

I tehdy stále ještě totiž právem očekává nějaké standardy, které dělají komedie tohoto typu pořádnou zábavou. Očekává aspoň něco, ke konci už cokoliv.

Těžko se ubránit dojmu, že Besson scénář a) strašně odflákl, protože neměl víc času b) strašně odflákl, protože už úplně ztratil soudnost a kontakt s realitou a c) strašně odflákl, protože je prostě líný a ví, že mu projde (vydělá) všechno, na co sáhne. Možná od každého trochu.

Ať už to bylo jakkoliv, na světě je další zbytečný film, který stěží pobaví kohokoliv. Film, který není schopen naplnit ani ty nejpřízemnější komediální ambice - pobavit za každou cenu.

Taxi 4 (T4XI), komedie Francie, Hrají: Samy Naceri, Frederic Diefenthal, Bernard Farcy, Emma Sjoberg scénář Luc Besson, Režie: Gerard Krawczyk

17.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Donald Trump
2 4

USA rozšířily možnosti pro deportace migrantů

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

ODS půjde do sněmovních voleb s podporou Strany soukromníků

Opoziční ODS se dohodla na spolupráci se Stranou soukromníků před letošními volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda ODS Petr Fiala o tom informoval poté, co dnes odpoledne spolupráci podpořila výkonná rada strany. Soukromníci by měli obsadit zhruba 40 míst na kandidátkách ODS, a to ve všech krajích. Podle Fialy svazek zabrání tříštění sil na pravicové straně politického spektra a posílí pozici obou stran do voleb.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies