VYBERTE SI REGION

Sandra Bullocková má dost slabou Předtuchu

USA - Čas a prostor, prosím. Protřepat, nemíchat. Film coby časoprostorová skládačka je scénáristickou a režijní výzvou a často končí při nejlepším rozpačitě. Jako v případě Předtuchy.

5.6.2007
SDÍLEJ:

Foto: Bontonfilm

Linda Hanson (Sandra Bullocková) se dostává do řady nepříliš záviděníhodných situací. Jako by nestačilo, že jí policista přijde sdělit, že její muž právě zemřel při autonehodě: když se druhý den ráno probudí, manžel leží vedle ní a vše se zdá být v pořádku.

Zkoprnělá Linda propluje dnem jako duch; když se probudí další ráno a sejde do obývacího pokoje, dole čeká příbuzenstvo v černém. Je totiž den pohřbu. Jedna ze dvou dcer má navíc jizvami zohyzděnou tvář, Linda po domě nachází lithium a obřad naruší neznámá žena.

A co se stane další den? Je to nasnadě. Kontinuita s sebou opět škodolibě cukne, Linda prochází další bouří a celou polovinu filmu trvá, než jí aspoň trochu dojde, co se děje. Když přijde na to, že čas a prostor kolem ní poskakují (bůhví proč) v rozmezí jednoho týdne, neváhá a bere osud do svých rukou. Než se do toho ale pustí, musí si vyřešit, jestli je její nudný a pitomý muž záchrany hoden.

Ačkoliv poslední třetina podprůměrný snímek vytáhne z největší bryndy, zůstává řada důvodů, proč Předtuchu zavrhnout. Tím největším není bezkrevný výkon Bullockové, která se snaží utáhnout snímek na třech pohledech, ani fakt, že tady jen průměrná herečka podává ze všech nejlepší výkon.

Největším problémem je scénář. Bill Kelly debutoval poměrně povedenou komedií Dožeň, co se dá. I zábavný snímek o chlapci, který vyrůstal od 50. let v atomovém bunkru, byl postaven na cestování v čase, byť v té nejjednodušší formě. Napodruhé si Kelly ale vzal příliš velké sousto: ne každý je David Webb Peoples, aby vysypal z rukávu 12 opic.

Kellymu chybí lehkost, aby se nezamotal sám do sebe, a hlavně odvaha na hrátky s indiciemi i s divákem. V době, kdy lidstvo objevilo Vanilkové nebe či Memento, působí Předtucha banálně a naivně. V místech, kde má jemně pošťouchnout, mává náznaky jako červeným hadrem.

Naopak hrdinku nechávají tvůrci první polovinu otrocky vyplňovat totéž, co už "viděla". Publikum se nebaví odhady, co se stane; jen se dívá na strhanou Bullockovou, jak se v tom plácá.

Přitom Kelly napíná logiku až na únosnou mez, kde se o věrohodnosti dá mluvit jen ve formě slepé důvěry v autorskou licenci. Jenže k tomu zase filmu chybí charisma. Jistě, kdejaký velkorozpočtový trhák je na tom s logikou ještě hůř, ale salvy vizuálních efektů pochyby přehluší. U v zásadě komorního filmu, jakým je Předtucha, nesrovnalosti bijí do očí.

Snové scénáře jsou lákavou látkou, ale kdekdo si na nich vyláme zuby. Demi Moorová se ztratila v Moci snů, Joel Schumacher nezvládnul propadák "23" a vrcholem je čistě céčkový Rituál s Nicolasem Cagem.Předtucha má k této sortě podezřele blízko.

Nakonec jí od pádu do filmových pekel zachraňuje zručnost kameramana Torstena Lippstocka, skvělá hudba Klause Badelta (16 bloků) a v Hollywoodu debutující německý režisér Mennana Yapo.

Sice není jistý ve vedení herců, ale nemotorný scénář převádí v poměrně vytříbeném stylu a kde se divák začíná nudit, nasazuje aspoň hororové berličky. Sice s každým opakováním ztrácejí na kadenci, nicméně přes první mizernou polovinu přenést dokáží.

Až s poslední částí Předtuchy, kdy se film přískoky a kotrmelci dokoulí ke dni, kdy má Lindin Jim zemřít, se konečně do kinosálu vkrádá očekávání, jestli se jí podaří muže zachránit, a pokud ne, bude-li v jeho smrti mít prsty.

A nebýt těsně u konce odbočky do kostela coby zoufalému pokusu o transcendenci, dalo by se říct, že tvůrci Předtuchu s obtížemi dotáhli k uspokojivému vyznění. Načrtnuté motivy jsou dotaženy, zdánlivě nesmyslné se ozřejmuje, osudu je učiněno zadost.

Přesto Předtucha zůstává klasickým béčkem pro půjčovny. Už proto, že doma si lze v klidu prohlédnout všechna místa, kde se logika krčí vyděšená v koutě. Otázkou zůstává, jestli se do toho vůbec někomu bude chtít.

 

Předtucha (Premonition), USA 2007

Režie: Mennan Yapo
Scénář: Bill Kelly
Kamera: Torsten Lippstock
Hudba: Klaus Badelt
Hrají: Sandra Bullock, Julian McMahon, Nia Long, Amber Valletta, Matt Moore, Peter Stormare
Délka: 110 minut
Distribuce: Bontonfilm
5.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Pomníček připomene automobilovou honičku StB a zakladatelů Charty

Praha - Automobilovou honičku Václava Havla a Pavla Landovského se Státní bezpečností, když 6. ledna 1977 ujížděli s prohlášením Charty 77 a seznamem podpisů k poštovním schránkám, má v Praze 6 ztvárnit dočasný pomníček. Instalován bude v Gymnazijní ulici, která ústí do Evropské ulice, tedy v místě, kde byli zatčeni. Slavnostní odhalení se uskuteční 5. ledna, v předvečer 40. výročí události, řekl novinářům náměstek Ústavu pro studium totalitních režimů Ondřej Matějka, který krátkou uměleckou instalaci na místě paměti chystá.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies