VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ateliér Labyrint: Reductio ad absurdum, aneb Dvě dámy dělají totéž, ale jinak

Hradec Králové – Zajímavé setkání s barvami nabídne od neděle 6. června výstava obrazů německé výtvarnice Heidi Kalkmann a hradecké malířky Lucie Staňkové v novohradeckém Ateliéru Labyrint. Heidi a Lucie nazvaly svoji společnou výstavu Reductio ad absurdum. Termín, označující metodu dokazování nesmyslu dovedením do důsledků, v případě výtvarného vyjadřování naznačuje spíše tendenci k jednoduchosti a jednoznačnosti, což je v souvislosti s abstraktními obrazy obou malířek sporné. Spor, v tomto případě hledání, je také účelem samotné výstavy. Obě dámy totiž odlišnými technikami a rukopisem docházejí k podobnému vyznění svých obrazů.

1.6.2010
SDÍLEJ:

Lucie Staňková: Ze země, olejFoto: Ateliér Labyrint

Zjevení na Korfu

Příběh tohoto setkání začal před pěti lety na dovolené na řeckém ostrově Korfu, kdy vedle krámku se suvenýry ve vesničce Afionas, kam se turisté chodí dívat na úžasné západy slunce, objevila hradecká malířka místnost s obrazy, které rozhodně neodpovídaly turistické poptávce. „Bylo to jako zjevení,“ vzpomíná Lucie Staňková. „Přesně to odpovídalo tomu, o co se snažím sama, ale jinak, jakoby z druhé strany. Tak jsem Heidi pozvala k nám.“

#nahled|http://g.denik.cz/96/22/pozvankastankova_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/96/22/pozvankastankova.jpg|Pozvánka na výstavu dvou malířek, které, každá po svém, se snaží o totéž#

Heidi Kalkmann tvoří obraz jen jeden jediný den

Od té doby Heidi Kalkmann vystavovala v několika českých městech. Německá malířka tvoří energicky, rázně a intuitivně. Je expresivní, pracuje spíše s tušením a pocitem než se záměrem. Základními barvami jejích obrazů jsou černá, červená nebo bílá v odstínech šedi, teplá žlutozelená s černou nebo vyloženě horká žlutooranžová s černou. Zcela výjimečně doplňkově používá hnědavé odstíny a vůbec nepoužívá modrou.

Maluje pouze akrylovými barvami na plátno, pracuje štětci i špachtlemi a nevyhýbá se ani lití či cákání barvy a podobným akčním postupům. „Obraz musí být do konce dne hotov. Buď jsem s výsledkem spokojena, nebo ho okamžitě zničím,“ překvapuje Heidi Kalkmann.

Lucie Staňková maluje prsty, používá i zlato po vzoru gotiky

Hradecká malířka Lucie Staňková naopak začíná malovat často až s několikanásobně ověřenou představou. První skica už je výsledkem konkrétního záměru. Barevnost a světlo hledá v malbě na hedvábí a jedno téma zpracovává v různých barevných variantách. Pak se teprve rozhoduje, zda bude malovat na plátno nebo na dosud nepoužívaný podklad, dřevoštěpkovou­ desku.

„Mám ráda struktury a tyto desky samy už trochu obrazem jsou. Tlak, který desku tvoří, je už sám o sobě v podstatě příběhem, jako život sám, každá tříska v ní je člověk v proudu času,“ říká Lucie Staňková.

Lucie Staňková

Maluje akrylem a oleji, štětcem nebo přímo prsty, nejčastěji v hnědavě žlutých odstínech s červenou či zelenou, v kontrastech červené, modré nebo zelené a po vzoru gotických mistrů maluje také zlatem.

Spojnice mezi dvěma malířkami? Hledání jednoduchosti výrazu

Co obě malířky spojuje? Především je to razance v barevném podání a hledání jednoduchosti výrazu, ke které obě dochází odlišnými postupy. Abstraktní způsob malby se v jejich podání vyznačuje kombinací statické i dynamické atmosféry zároveň, výrazovou monumentálností a soustředěností tématu. Vztahy mezi prostory a objekty, světlem a tmou působí dramaticky, ale zároveň pevně. Paradoxně i v souladu s názvem výstavy se to projevuje v nejednoznačnosti tématu obrazu, v zašifrovanosti do jednoduchého symbolu.

Můžeme uvěřit autorským názvům jako je Vření myšlenek a Ikarus u Kalkmannové nebo Proměna či Poutník u Staňkové, které vždy navádí ke konkrétnímu životnímu pocitu a zážitku konfrontovanému s vnímáním skutečnosti.

Obě se ostatně shodují v tom, že název obrazu je jen pokusem o návod. „Namaluju něco, co prostě nedokážu pojmenovat, tak se to jmenuje Moje tajemství nebo prostě Co je to,“ říká Heidi Kalkmannová a Lucie Staňková dodává: „Často nechávám obraz bez názvu až do doby, kdy mi ho přátelé pomohou objevit. Je úžasné poslouchat, jak to na lidi působí.“

Výstava obou malířek v Ateliéru Labyrint na Novém Hradci Králové potrvá od 6. června do 3. července.
1.6.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Derby Slavia - Sparta
52

Jako utržení ze řetězu. Slavia a Sparta byly na lovu v cizině

Vlakové nádraží v Brně-Židenicích.
18

Dopravní uzel? Židenické nádraží může převzít část vlaků z přetíženého hlavního

Česko zasáhly rozsáhlé kybernetické útoky, původci požadují výkupné

Aktuální vlna kybernetických útoků, jejichž původci požadují výkupné za odšifrování napadených zařízení, postihla i Česko. Aktuálně je země podle antivirové společnosti Eset devátým nejvíce zasaženým státem. Útoky, které odpoledne postihly Ukrajinu, se začaly šířit do dalších zemí. Antivirová firma Kaspersky Lab zatím celosvětově zaznamenala zhruba 2000 napadených uživatelů.

Pohledem Stanislava Šulce: Kouzelný bankomat

Bankomat slaví abrahámoviny. Podle různých anket jde o jeden z nejdůležitějších vynálezů minulého století a dodejme, že také jeden z nejkouzelnějších. Krom toho, že definitivně odtrhnul člověka od nutnosti mít peníze doma ve štrozoku, kouzelný je také proto, že se za těch pět desítek let takřka nezměnil.

Mizérie. Úroda ječmene je oproti loňsku poloviční, schnou i další obiloviny

Mizerná. Tak označil letošní sklizeň ozimého ječmene předseda Okresní agrární komory na Břeclavsku Antonín Osička. V okrese odhaduje kvůli velkému suchu propad v průměru o čtyřicet procent. „Máme posečených asi padesát hektarů a výnos se pohybuje mezi dvěma a třemi tunami na hektar. U jarních ječmenů to nebude lepší. A podobně špatné to bude i u pšenice. Obilí nedozrálo a uschlo," řekl Osička s tím, že loni byl v okrese průměrný výnos ozimého ječmene 5,1 tuny na hektar.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies