Austerlitz na stopě vlastní minulosti

KNIŽNÍ RECENZE - V hledání kořenů středoevropské identity jsou autory často využívány, ať už autentické či smyšlené, příběhy Židů z Čech, kteří nějakým způsobem přežili válku a se svou krutou zkušeností se vyrovnávají po celý následující život.

25.2.2009

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Takovou knihou je i próza německého autora W. G. Sebalda (1944–2001) Austerlitz, kterou právě vydalo nakladatelství Paseka v překladu Radovana Charváta.

Sebald pochází z Bavorska, po studiích germanistiky a literární vědy však působil na britských univerzitách. Austerlitz není jeho jedinou knihou, v níž se dopátrává traumatických míst nepříliš dávné evropské minulosti. Přestože mu byl pouhý rok, když skončila válka rozpoutaná nacistickým Německem, je z jeho díla i z míst jeho pobytu patrné, jakým celoživotním stínem pro něj byl jeho původ (otec byl německý důstojník, po válce ve francouzském zajetí, poté opět důstojník v německém Bundeswehru). I křestní jména Winfried Georg nenáviděl natolik, že svá díla podepisoval pouze iniciálami W. G. a nechával si říkat Bill nebo Max.

V Austerlitzovi je protagonistou vyprávění podivínský samotář, který byl v dětství odvezen z Prahy a adoptován rodinou velšského protestantského kazatele. Autor se s ním setkává nejprve v Antverpách, pak v Bruselu (kde Austerlitz pátral po iniciačním labyrintu svobodných zednářů). „Při svých studiích architektury nádraží, řekl, (…) se nemůže zbavit myšlenky na utrpení spojené s loučením a strachem z neznáma, přestože to s dějinami architektury nijak nesouvisí,“ píše Sebald.

Do neuvěřitelné šíře se pak rozrůstají Austerlitzovy vzpomínky a úvahy historického, vědeckého, filozofického i čistě soukromého rázu, jimiž se ubírá jeho cesta za poznáním vlastní identity. Rozvíjí se z dřívějšího sídla tehdejšího Státního archivu v podivuhodné budově na pražské Malé Straně za pomoci tamní pracovnice Terezy Ambrosové. Zejména partie Austerlitzovo pátrání v Praze, ale i v Mariánských Lázních a jiných místech jsou strhující a často napínavou četbou. Místy si nezadá s detektivkou a pohybuje se mezi žánry – je tu trochu sci-fi, hodně fiktivních memoárů, ale i esej, a bezesporu jsou zde skryty vedle fikce a snu i reálné prožitky. To vše Sebald bohatě ilustruje tajemnými i reálnými fotografiemi, které působivost jeho knihy jen ještě prohlubují.

W. G. Sebald: Austerlitz
Přeložil Radovan Charvát.
Nakladatelství Ladislav Horáček – Paseka, Praha a Litomyšl.