Bathory štve i překvapuje

Kdo se těší na temný krvák, bude zklamán. I ten, kdo čeká Jakubiskovy chmurné vize a metafory. Bathory není jako starší režisérovy filmy – i když i taková zřejmě mohla být. Je jiná.

9.7.2008
13 fotografií

Juraj Jakubisko na filmovém festivalu v Karlových Varech.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Téma Čachtické paní vzrušuje české filmaře už dlouho. Jedním z nich je Zdeněk Troška, který nosí Alžbětu Báthoryovou v hlavě už pěknou řadu let. Houževnatost, sílu a prostředky k realizaci tohoto nesnadného projektu však nakonec ze sebe i druhých vykřesala jediná dvojice – producentka Deana Jakubisková-Horváthová a její muž, režisér Juraj Jakubisko. Už jen za to zaslouží uznání.

Jiná věc samozřejmě je, jak „svou“ Bathory uchopili. Režisér a autor scénáře se netajil tím, že má pro uherskou šlechtičnu slabost. Ta ovšem nevznikla čistě náhodně, nýbrž po pečlivém studiu dostupných pramenů. Na základě toho napsal Jakubisko svůj scénář. Jeho Alžběta není pouhou vražedkyní, na kterou ji pasovala historie, pro autora je především silnou osobností, na svou dobu stojící obdivuhodně pevně na zemi a ovládající rozum i zbraně jako kterýkoli muž. Výhodou jsou pro ni zbraně ženské – půvab a rafinovanost. Právě tahle charakteristika posouvá Jakubiskovu Bathory do jiné polohy než krutého zabijáka v sukních. A je zajímavá – protože nutí diváka přemýšlet o Alžbětě jinak.

Ti, kteří tvrdili, že Jakubiskova hraběnka bude v koženém oděvu a s bičíkem, zřejmě trochu laškovali. Alžběta sice umí zacházet s bičem (jako ostatně většina žen té doby v jejím postavení), ale nepotřebuje k tomu kožené kalhoty, v dobových šatech přiznávajících ženskost má její demonstrace síly mnohem magičtější rozměr. Anna Friel režisérovu představu dokonale naplňuje, emotivní scény zvládá přesvědčivě – ať je to zoufalství po brutálním znásilnění, chvíle štěstí s Caravaggiem či klíčové momentys Thurzem, kdy z ní cítíme ledovou nesmiřitelnost.

Karel Roden je v roli zákeřného (a přitom do své sokyně beznadějně zamilovaného) Thurza skvělým partnerem, stojícím herecky možná ještě o úroveň výš. Právě na mocenském souboji dvou silných, ale morálně odlišných charakterů Alžběty a Thurza vystavěl autor drama své Bathory. A to funguje. Výtvarné náladě filmu nahrává obrazová stránka (F. A. Brabec znovu přesvědčuje o nekonečných možnostech své kamery a citu pro herce a prostředí, v němž točí) i hudba (Jan Jirásek, Simon Boswell).

Co však nejdražší český film za 320 milionů korun kazí, je snaha téma odlehčit – kterou naplňuje hlavně duo mnichů v podání Bolka Polívky a Jiřího Mádla. Jejich komediální tváře i dialogy a situace, do nichž je scénář staví, dělá

z proklamované „historické fresky“ crazy, která věru není na místě. Nešikovná šlápnutí komentovaná ryze současnými nadávkami a jiné „aktualizační“ poznámky ve filmu ruší. Jakubiskově Bathory by slušela vážnost, zlehčující vsuvky (byť jsou dobové technické vynálezy hezkým nápadem) mají vražedný efekt. Nejspíš šlo o pokus vyhovět širšímu publiku (film je v angličtině kvůli zahraniční distribuci), ale nebyla to dobrá volba. Zatímco některé historické nepřesnosti a osobité zacházení s látkou (autor přivádí na scénu například postavu malíře Caravaggia) bere divák do hry, hůř snáší některé herecké výkony (dětský představitel Pála nebo Vincent Regan jako Ference) a jistou zjednodušenost vyprávění.

Jakubiskova Bathory míchá nestejnorodé směsi, ale přesto nakonec nabízí uvěřitelný a silný ženský příběh,

v němž režisér prokázal odvahu nahlodat slavnou legendu. A propos, nebylo by marné, kdyby Zdeněk Troška (nebo někdo jiný) přišel s jinou verzí. Představa možného srovnání je vzrušující, stejně jako obraz hraběnky koupající se v dívčí krvi…

Bathory
Slovensko/ Česko/ Maďarsko/ Velká Británie, 2008
Režie: Juraj Jakubisko, hrají: Anna Friel, Karel Roden, Hans Matheson