Batmanovi sluší noir

KNIŽNÍ RECENZE - „… spravedlnost nemá kalendář…“ říká policejní kapitán James Gordon, jeden z mála mužů, kteří v prohnilém Gotham City vedou nekončící a nekonečný boj se zlem.

3.2.2009

Jeph Loeb a Tim Sale vyprávějí ve třinácti kapitolách další část batmanovské ságy.Foto: Repro: BB/art

Tajemný osamělý zločinec si ovšem takový přepych může dovolit. Může se nechat vést kalendářem, efektně plánovat své činy na významné sváteční dny severoamerického roku. I proto dostává přezdívku Sváteční vrah. Slídí po něm ale nejen muži zákona, ale i padouši, pro které je nechtěnou konkurencí či dokonce hrozbou…

Třináct kapitol, v nichž scenárista Jeph Loeb a kreslíř Tim Sale vyprávějí další část batmanovské ságy, se odehrává od jednoho Halloweenu k druhému. Autoři vyladili Batmana v duchu klasických děl žánru noir. Inspirovaly je k tomu nedořečené motivy o gangsterovi zvaném „Říman“ z příběhu Batman: Rok jedna, který vznikl v dílně Franka Millera v 2. polovině 80. let (český překlad vyšel roku 2007).

Zatímco Millerův příběh o samotných počátcích legendárního mstitele posloužil jako předloha filmu Batman začíná (2005), Loebův návrat k Batmanovým raným létům se stal jedním ze základních pilířů Temného rytíře (2008).

O předchozích peripetiích spletité batmanovské série, která se zrodila už na sklonku třicátých let dvacátého století a od té doby se větví do nových a nových příběhů, nemusíte však vědět vůbec nic, aby vás Loebův a Saleho komiks zaujal. Město Gotham ovládají „Hoši se zbraněmi, Krásky s rtěnkami a Stíny, které měly stíny“, tak jak to má ve správné gangsterce být. Zlo je rafinované, Dobro tápe. A ne každý Hrdina je tím, čím se na pohled jeví být… Jen na druhý díl si budete muset chvíli počkat. To je jediný nedostatek Dlouhého Halloweenu.

Jeph Loeb, Tim Sale: Batman: Dlouhý Halloween.
Kniha první BB/art&Crew.
Přeložili Marek Báranyi aRomanBílek. 176 stran.