Brněnská scéna servíruje sušenky se škvarkama

Není to tak dávno, co se brněnské nakladatelství Petrov rozloučilo s desítkami více či méně zavedených literátů, přejmenovalo se na Druhé město a chystalo se vydávat jen několik prověřených autorů v čele s Vieweghem.

15.12.2007

Hlasy v sušenceFoto: archiv

Dlouho to však „petrovští“ nevydrželi a do jejich edičního plánu začínají stále více prosakovat opět i alternativci a experimentátoři. Dokazují to i právě vydané prozaické knihy dvou brněnských píšících výtvarníků.

Tomáš Přidal (1968) ve svazku drobných textů Hlasy v sušence rozvíjí svoji magickorealistickou poetiku. Pod taktovkou kuriózní fantazie tu ožívají všemožné předměty, lidé se ztrácejí „uvnitř gameboye“, autobus dostane smyk na palačince, na dovolenou jede jen půlka Japonce, neboť „nedostal dovolenou celý“ atp. Orgie bujné imaginace však působí ve výsledku poněkud nedotaženě, jako pouhé nápady, poznámky, črty, z nichž trčí dojem přílišné snadnosti jako „ruka z kafe“ v jednom z Přidalových textů. Kupř. z nápadu „zeleninového počítače“ by podle mě takový Woody Allen vystavěl výtečnou povídku, nahozeno na několika řádcích je z toho však jen další imaginativní „plácnutí do vody“. A to přesto, že duch celé knížky je sympatický – oslava nerozumu a trhlin v realitě i vzpoura proti literárním kánonům. Ale žádná převratně originální alternativa se tu žel nenabízí.

Knižní blog

Marian Palla (1953) se před třemi lety rozhodl psát si celý rok deník a nyní se máme možnost seznámit s výsledkem. Kniha Teplé škvarky je tedy vlastně záznamem další z autorových performancí. Ovšem jelikož Palla podle všeho dosáhl bodu, jehož optikou se vše může stát uměleckým dílem, deníkové zápisky nijak nestylizuje a nezřídka servíruje čtenáři značné porce životní banality. A tak den po dni sledujeme de facto poklidný života běh bohémského umělce, který rád popije i pokouří lehce omamnou „mladou selku“, ztrácí mobily, venčí psa, dívá se na televizi atd. Taktéž si zapisuje koncepty svých dalších uměleckých výbojů, některé jsou vtipné (nahrát cédéčko psovi čili „požírání kuřecích kostí s klavírním doprovodem“), z jiných dýchá jen extravagantní vyprázdněnost rádoby moderního umění.

Abychom však autorovi nekřivdili, mezi struskou banality najdeme i řadu zajímavých postřehů a glos. Jízlivě řečeno: jako blog by to bylo dobré, na knihu však starosvětsky klademe větší nároky. Navíc když ještě celým textem prolíná autorova ironická nechuť k celému podniku: „Jediná výhoda psaní tohoto deníku spočívá v tom, že vím, kolikátého je, i když je zřejmé, že kdybych si koupil diář, věděl bych to taky a nemusel nic psát.“

Oba svazky jsou graficky originálně vypravené a jak již bylo řečeno, v podstatě sympatického ducha. Jen jaksi neberou ohled na formu ani míru, na čtenáře ani na armády konkurenčních knih v knihkupectvích a knihovnách, tudíž se vystavují nebezpečí, že je čtenáři mohou minout.

Tomáš Přidal: Hlasy v sušence
Druhé město, Brno 2007,
60 stran, 160 Kč