VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Charlie mezi životem a filmem

Zlín -Pohnuté a nepříliš známé osudy slavného komika s buřinkou Charlieho Chaplina přivedlo na jeviště Městské divadlo Zlín v inscenaci Charlie ve světlech moderní doby.

15.10.2008
SDÍLEJ:

Radovan Král se stal dokonalou kopií Charlieho Chaplina. Foto: Foto: archiv MD

Režisér Jan Mikulášek již v ostravských divadlech vytvořil několik inscenací podle úspěšných filmových scénářů, jako je např. Felliniho Sladký život, Lynchova Zběsilost v srdci, Zemanova Fantoma Morrisvillu či Lipského Čtyři vraždy stačí, drahoušku.

Ve Zlíně se také chopil filmového námětu, spolu s dramaturgem Vladimírem Fekarem však tentokrát za základ divadelního scénáře zvolili především skutečné události z Chaplinova života, zejména z období po roce 1940.

Ty se však prolínají s nejzazšími Chaplinovými vzpomínkami z dětství, ale i s jeho filmovými vizemi a představami. Vznikla tak zajímavá koláž o Charlesi Spenceru Chaplinovi hledající v komikově životě možné inspirace pro následný vznik jeho dvou posledních filmů pro United Artists (Monsieur Verdoux – 1947, Světla ramp – 1952).

Chaplina v podání Radovana Krále potkáváme v době jeho největší slávy, ve smokingu, s buřinkou na hlavě a hůlkou v ruce jako Tuláka Charlieho.
Král se stává naprosto dokonalou kopií této filmové postavy z němých grotesek, již charakterizuje typickým naivním, nic nechápajícím výrazem ve tváři a topornou „chaplinovskou“ chůzí.

Vítá nás běloskvoucí nápis Hollywood, filmové nebe, vytoužený sen všech filmových tvůrců. Svět nikdy nekončící zábavy, oslňujícího úspěchu a opojně krásných hereček.

Podmanil si svět

Tento sen si však Charlie již podmanil a s ním i celý svět, který se mu koulí pod nohama v podobě velkých nafukovacích stříbrných gymbalů, vymalovaných modrou barvou všech moří a oceánů do podoby zeměkoule.

Čistá stupňovitá scéna dvorního Mikuláškova výtvarníka Marka Cpina znásobuje dojem skvělosti.

Král vystupuje z role Tuláka, stojí před námi energický a svou slávou poněkud otrávený Chaplin. Jednak jej omrzela tahle ohraná figura, která jej tolik proslavila, navíc nyní musí čelit nařčením Výboru pro vyšetřování neamerické činnosti, stejně však útokům těch vnadných žen, jež si kdysi podmanil. Svět, který dobyl, se mu smeká pod zadkem, nafukovací zeměkoule se koulejí po jevišti a Chaplin se válí na zemi. Podobně metaforicky využívá Mikulášek i jiných, pro grotesku tolik typických gagů.

Před davem senzacechtivých novinářů nechává zoufalého Chaplina unikat skrytého za rozevřenými novinami pomocí kloboukové záměny; jeho političtí odpůrci mu házejí pod nohy banánové slupky, na nichž komik donekonečna uklouzává. Sen o svobodné Americe Chaplin definitivně rozboří, když jednou ranou pěstí vyrazí z vlajky USA všech padesát hvězd, které se rozsypou po zemi.

Do dvojrole obsadil Mikulášek Helenu Čermákovou. Jeho čtvrtá a poslední žena, klidná, něžná a mladičká Oona O’Neillová, je mu totiž stejnou útěchou, jakou mu bývala v dětství jeho matka, music-hallová zpěvačka Lily Harley. Chaplin jí vzdává hold ve svém filmu Světla ramp.

Helena Čermáková dokáže stejně přesvědčivě zahrát křehkost a něhu sedmnáctileté dívky jako nervově labilní a duševně nemocnou ženu, jež je charakterizována úzkostlivým až zděšeným výrazem v očích, tiky a stále intenzivnějšími trhavými pohyby.

Tyto dvě ženy Charliemu splývají, obě je miluje nevýslovnou láskou, a diváci se tak spolu s ním plynule přenášejí v čase i prostoru.

Na hranici filmové grotesky a životního příběhu

Podobně jako se nám prolínají tyto dvě časové roviny, prolíná se také reálný a umělecký svět. Skutečné situace z Chaplinova života se přetavují v jeho umělecké představy a z reproduktoru pak slyšíme citace ze scénářů k jeho filmům.

Kromě Luďka Randára, který v inscenaci představuje Charlieho bratra Sydneyho, Radoslava Šopíka, jenž si zahrál jednoho z nejbližších Chaplinových spolupracovníků, kameramana Rollieho a Pavla Leicmana v roli Chaplinova sluhy se ostatní herci střídají v epizodních rolích a společně pak vytvářejí jakýsi komparz, chór typizovaných postaviček, který svým jednáním vytváří často pouze němý komentář k Chaplinově situaci.

Mikuláškovi se tak podařilo vytvořit ve zlínském divadle vynikající inscenaci balancující na hranici filmové grotesky a neveselého životního příběhu slavného komika.

Nová inscenace Městského divadla ve Zlíně je prostoupena klaunskými gagy, úryvky z Chaplinových filmů, jeho úvahami i nenaplněnými sny o zemi svobody…

Zuzana Perůtková

15.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
9

Učitelé nechtějí kariéru s papíry

Věčný oheň. Ilustrační foto.
8

Nedůstojná pohřební praxe dál pokvete. Hromadný svoz nebožtíků neskončí

Zneužití osobních dat? Pokuta půl miliardy

Lidé budou moci snáze požadovat vymazání informací, které by je poškodily. Za rok jim to umožní nové nařízení EU.

Zpěvačka Špinarová byla uvedena do Síně slávy cen Anděl

Do Síně slávy hudebních cen Anděl byla dnes in memoriam uvedena zpěvačka Věra Špinarová. Majitelka nenapodobitelného hlasu zemřela letos v březnu ve věku 65 let. 

Slovenský symbol okupace 1968 vyjde na známce

Muž, který si před hlavní sovětského okupačního tanku v centru Bratislavy odhaluje hruď a kterého zachytil fotograf Ladislav Bielik, se objeví na známce i na pamětní minci. Příští rok se známka, kterou vydá Slovenská pošta, objeví pro zájemce přesně 21. srpna 2018 při 50. výročí srpnové invaze do Československa.

Odpad třídí stále více lidí. Radnice je motivují i dárky

Rok od roku Pardubice rozšiřují území, na němž mohou obyvatelé rodinných domů odkládat do samostatných kontejnerů biologicky rozložitelný odpad. Od roku 2007, kdy město s odděleným ukládáním bioodpadu začalo, ho separuje 2750 domácností. Letos byl sběr rozšířen i do okrajových částí města – do Lánů na Důlku a Opočínku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies