Depeche Mode se tentokrát vypravili do kosmu

HUDEBNÍ RECENZE - Nové album Sounds Of The Universe anglického synth-rockového tria fanoušky nezklame.

17.4.2009

Kapela Depeche Mode Foto: EMI

Návraty ke zvuku 80. let jsou stále v módě, dokonce i v Depeche Mode. Samotní členové tria označili nové album Sounds Of The Universe (Zvuky vesmíru) přívlastkem „retrofuturistické“. Místy máte pocit, jako byste poslouchali soundtrack ke starému sci-fi filmu.

Pominula doba industriálních inspirací. Také kytara opět ustoupila do pozadí (byť si podržela důležitou roli) a dává větší prostor syntezátorům. Ovšem Depeche Mode jsou příliš inteligentní na to, aby se spokojili s pouhým opakováním již řečeného. Novinka vykazuje jistou návaznost třeba na legendární desku Black Celebration (1986), zároveň však nepopírá pozdější vývoj kapely.

Písně včerejší budoucnosti

„Použili jsme spoustu starých analogových syntezátorů a bicích automatů, které vytvářejí čarovnou představu vesmíru a cestování prostorem,“ vysvětluje klávesista, kytarista a autor převážné části repertoáru Martin Gore. Jedním dechem ovšem dodává: „Vrátili jsme se zpátky ke starému vybavení, ovšem nechtěli jsme, aby album znělo až příliš retro. Snažili jsme se dosáhnout něčeho jako včerejší budoucnosti.“ Přesně řečeno, takhle nějak si mohla poválečná generace představovat zvuk 21. století.

Vesmírné cvrlikání, bublání a cinkání archaických syntezátorů prolíná většinou písní. Velebná melodie Peace by klidně zapadla i na tak staré album jako Construction Time Again (1983). Zároveň však některé skladby sympaticky zvukově korespondují s předchozím zdařilým titulem Playing The Angel (2005). Jde například o nervní Hole To Feed, temnou Come Back (překvapivě hned dvě ze tří písní, které nenapsal Gore, ale do studia přinesl někdejší autorský outsider, zpěvák Dave Gahan) nebo Corrupt se zdeformovaným, zlobným kytarovým riffem.

Na rozdíl od mnoha jiných kapel (včetně U2 v případě posledních alb) dokáží Depeche Mode dobře zvolit pilotní singl. Píseň Wrong reprezentuje celek zvukem i náladou. Podklad tvoří „bzučivý“ synťák jak z 80‘s, naléhavost vokálu dodává pocit aktuálnosti. Texty písní pochopitelně nejsou žádná pamětnická sci--fi. Čekejte obvyklé lehce ironické, dosti depresivní vize současnosti, úmyslně odtažité popisy mezilidských vztahů, pohledy do vlastního nitra.

Kouzlo možnosti výběru

Sounds Of The Universe těší vyrovnaností kvality, byť každý si může najít i méně oblíbené kousky (dle pisatele např. plochá skladba Fragile Tension, ubitá hučivým kytarovým podkladem). Možná hrál roli klid ve studiu, který v rozhovorech zdůrazňují všichni zúčastnění. Depeche Mode nemívají příliš mnoho studiových přebytků, tentokrát se jim však podařilo dát dohromady hned dvacet písní, což umožnilo vyřazování těch méně povedených.

Při předběžném porovnání s předchozími dvěma tituly vydanými po roce 2000 působila přínosněji alba, která se obešla bez retro oparu. Dokonce i Exciter (2001) s příklonem k moderní „klubové“ elektronice, který řada fanoušků považuje za slabší. Ale skladatelská invence Sounds Of The Universe je důležitější než výprava za kosmickými zvuky a momentální aranžérský skafandr. Jak zapadnou nové písně mezi ověřené hity, brzy ukáže pražský koncert, naplánovaný na 25. červen.

Depeche Mode: Sounds Of The Universe
Venusnote Ltd./Mute/EMI
60:49 min