VYBERTE SI REGION

Do galerie za uměním? V Praze stačí jít do metra

Praha /ROZHOVOR/ - Linku metra C oživily komiksy. Od středy jsou zde k vidění kresby předních českých výtvarníků… Na červené lince pražského metra bylo v noci z úterý na středu rušno. Instalovala se tu totiž expozice šesti předních českých komiksových výtvarníků, nazvaná Komiks v metru. Netradiční výstava je součástí dlouho připravovaného projektu Umění v metru. „Ve významných světových metropolích je trendem dávat prostor a tlačit do veřejného prostoru místní umění,“ vysvětluje důvod výběru metra pro prezentaci umění generální ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák.

28.10.2011
SDÍLEJ:

Projekt Umění v metru byl 26. října v Praze zahájen prvotní instalací Komiks v metru. Na snímku je instalace Kateřiny Bažantové s názvem Ktaiwanita, kterou je možno vidět ve stanici I.P.Pavlova.Foto: ČTK/Stanislav Zbyněk

„Pražské metro je největším výstavním prostorem na území České republiky, bylo by obrovskou škodou toho nevyužít a nedat prostor mladým českým umělcům k tomu aby se prezentovali,“ dodává. Pražským metrem denně cestuje milion cestujících a jeho velké negalerijní prostory představují pro tvůrce projektu ohromnou výzvu.

Projekt Umění v metru - první expozice

Komiks v metru, který je první expozicí projektu Umění v metru, je výsledkem spolupráce šesti významných komikových výtvarníků Karla Jerie, Jaromíra Plachého, Vladimíra 518, Davida Böhma, Kateřiny Bažantové a Jaromíra 99.

Každý z umělců si vybral jednu stanici pro prezentaci svých kreseb, a sice Háje, Opatov, Kačerov, Pražského Povstání, I. P. Pavlova, Nádraží Holešovice.

Umělci: Ať kresby nepohltí vizuální smog

Komiksy jsou však umístěny tak, aby nebouchly hned do očí, mají si nalézt své diváky. Tvůrci projektu tak chtějí, aby kresby nepohltil vizuální smog v podobě reklam a billboardů, kterých je ve městě mnoho. Kromě možnosti vystavovat tvorbu současných českých umělců vidí Martin Dvořák další plus v samotné architektuře metra: „Architektura pražského metra je světově oceňovaným unikátem. Paralelně s tím spousta významných umělců té doby, sedmdesátých a osmdesátých let, instalovala zde svá díla. Byla tedy součástí vzniku. My jsme ale najednou v devadesátých letech totálně ztratili historickou kontinuitu a na tuto tvorbu jsme zapomněli.“

Hlavní myšlenkou Umění v metru je tedy otevřít pražské metro všem umělcům a uměleckým trendům a představit díla, která jsou v prostorách metra od 70. a 80. let. Projektem by se také měla zvýšit úroveň kvality cestování. „Jsem přesvědčen o tom, že to vyzdvihne prestiž Prahy v mezinárodním měřítku,“ dodává Martin Dvořák.

Vladimír 518 : Metro je pro komiks ideální. Setkávají se zde bláznivé situace s ordinérností

Jedním ze spolutvůrců Komiksu v metru je i hudebník a výtvarník Vladimír 518. Vladimír vypráví o vzniku svých kreseb, které nyní zdobí sloupy na stanici metra Kačerov.

Vybíral jste si stanici a konkrétní místa, kam byla umístěna vaše díla?
Ne, na mě zbyla stanice Kačerov. Říkám, že doslova zbyla, protože jsem nějak nepružně reagoval, a kdo dřív přijde, ten dřív mele. Vypořádal jsem se s tím tak, že můj prostor byly úzké a vysoké sloupy čili já jsem udělal čtyři dvouportréty pražských bezdomovců s tím, že jeden z nich je vždycky civilní a druhý komiksový.

Proč jste si pro expozici Komiks v metru vybral jako téma zrovna bezdomovce?
Já jsem se naučil kreslit vlastně tímto způsobem, že jsem chodil v devadesátých letech po hlavním nádraží a vždycky za sto korun mi pózoval nějaký bezdomovec. Jsou pro mě vizuálně vděční a zajímaví lidé. Je na nich co kreslit. Pro mě to je tedy věc, kterou znám z let svého dospívání, tak jsem to posunul dál a přizpůsobil jsem to Komiksfestu. A právě že jsem udělal ještě komiksové kresby bezdomovců, tak to zapadlo do konceptu tohoto projektu.

Jsou podle vás koridory metra vhodným prostorem pro vystavování uměleckých děl?

Rozhodně ano. Metro je prostor, kde lidi cirkulují. Buď půjdou prostorem, který mohou projít a minout, nebo půjdou prostorem, který je bude bavit. Ať je to komiks, nebo plastika, či videoprojekce, všechno sem patří. Naopak si myslím, že by bylo dobré udělat z metra v podstatě artefakt.

Jak dlouho jste kreslil komiksy určené pro tento projekt?

Já mám hlavně pocit, že to nejsou úplně komiksy. Tady se mluví o komiksech, ale jsou to spíš volné kresby či obrazy, které jsou inspirované komiksovou estetikou, ale o komiksy se přímo nejedná. Trvalo mi to asi čtrnáct dní intenzivní práce.

A jak vypadala vaše práce?

Moje představa byla, že vyrazím na hlavní nádraží nebo na Muzeum a během hodiny budu mít nafocených patnáct bezdomovců. To se mi ale nepodařilo. Zrovna v den, kdy jsem je potřeboval, se mi je nepodařilo najít. V podstatě dny, kdy jsem pracoval na kresbách, byly rozděleny na hledání objektu a následné, okamžité zpracování. Bylo to takové náročnější. Místo toho, abych mohl sedět doma a kreslit, tak jsem běhal po městě a hledal bezdomovce. Vypadalo to, jako by tu nebyli.

BARBORA KABÁTOVÁ

28.10.2011
SDÍLEJ:

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Nezvládnutý staford napadl na ulici dalšího psa, skončil v útulku

Olomoucký kraj – Policisté se zabývají případem nebezpečného křížence stafordšírského teriéra, který v Zábřehu napadl několik psů i lidí. Poslední incident se stal zkraje týdne poblíž husitského kostela u areálu bývalých kasáren, kde staford zaútočil na dalšího psa. Toho majitelka právě venčila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies