VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do galerie za uměním? V Praze stačí jít do metra

Praha /ROZHOVOR/ - Linku metra C oživily komiksy. Od středy jsou zde k vidění kresby předních českých výtvarníků… Na červené lince pražského metra bylo v noci z úterý na středu rušno. Instalovala se tu totiž expozice šesti předních českých komiksových výtvarníků, nazvaná Komiks v metru. Netradiční výstava je součástí dlouho připravovaného projektu Umění v metru. „Ve významných světových metropolích je trendem dávat prostor a tlačit do veřejného prostoru místní umění,“ vysvětluje důvod výběru metra pro prezentaci umění generální ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák.

28.10.2011
SDÍLEJ:

Projekt Umění v metru byl 26. října v Praze zahájen prvotní instalací Komiks v metru. Na snímku je instalace Kateřiny Bažantové s názvem Ktaiwanita, kterou je možno vidět ve stanici I.P.Pavlova.Foto: ČTK/Stanislav Zbyněk

„Pražské metro je největším výstavním prostorem na území České republiky, bylo by obrovskou škodou toho nevyužít a nedat prostor mladým českým umělcům k tomu aby se prezentovali,“ dodává. Pražským metrem denně cestuje milion cestujících a jeho velké negalerijní prostory představují pro tvůrce projektu ohromnou výzvu.

Projekt Umění v metru - první expozice

Komiks v metru, který je první expozicí projektu Umění v metru, je výsledkem spolupráce šesti významných komikových výtvarníků Karla Jerie, Jaromíra Plachého, Vladimíra 518, Davida Böhma, Kateřiny Bažantové a Jaromíra 99.

Každý z umělců si vybral jednu stanici pro prezentaci svých kreseb, a sice Háje, Opatov, Kačerov, Pražského Povstání, I. P. Pavlova, Nádraží Holešovice.

Umělci: Ať kresby nepohltí vizuální smog

Komiksy jsou však umístěny tak, aby nebouchly hned do očí, mají si nalézt své diváky. Tvůrci projektu tak chtějí, aby kresby nepohltil vizuální smog v podobě reklam a billboardů, kterých je ve městě mnoho. Kromě možnosti vystavovat tvorbu současných českých umělců vidí Martin Dvořák další plus v samotné architektuře metra: „Architektura pražského metra je světově oceňovaným unikátem. Paralelně s tím spousta významných umělců té doby, sedmdesátých a osmdesátých let, instalovala zde svá díla. Byla tedy součástí vzniku. My jsme ale najednou v devadesátých letech totálně ztratili historickou kontinuitu a na tuto tvorbu jsme zapomněli.“

Hlavní myšlenkou Umění v metru je tedy otevřít pražské metro všem umělcům a uměleckým trendům a představit díla, která jsou v prostorách metra od 70. a 80. let. Projektem by se také měla zvýšit úroveň kvality cestování. „Jsem přesvědčen o tom, že to vyzdvihne prestiž Prahy v mezinárodním měřítku,“ dodává Martin Dvořák.

Vladimír 518 : Metro je pro komiks ideální. Setkávají se zde bláznivé situace s ordinérností

Jedním ze spolutvůrců Komiksu v metru je i hudebník a výtvarník Vladimír 518. Vladimír vypráví o vzniku svých kreseb, které nyní zdobí sloupy na stanici metra Kačerov.

Vybíral jste si stanici a konkrétní místa, kam byla umístěna vaše díla?
Ne, na mě zbyla stanice Kačerov. Říkám, že doslova zbyla, protože jsem nějak nepružně reagoval, a kdo dřív přijde, ten dřív mele. Vypořádal jsem se s tím tak, že můj prostor byly úzké a vysoké sloupy čili já jsem udělal čtyři dvouportréty pražských bezdomovců s tím, že jeden z nich je vždycky civilní a druhý komiksový.

Proč jste si pro expozici Komiks v metru vybral jako téma zrovna bezdomovce?
Já jsem se naučil kreslit vlastně tímto způsobem, že jsem chodil v devadesátých letech po hlavním nádraží a vždycky za sto korun mi pózoval nějaký bezdomovec. Jsou pro mě vizuálně vděční a zajímaví lidé. Je na nich co kreslit. Pro mě to je tedy věc, kterou znám z let svého dospívání, tak jsem to posunul dál a přizpůsobil jsem to Komiksfestu. A právě že jsem udělal ještě komiksové kresby bezdomovců, tak to zapadlo do konceptu tohoto projektu.

Jsou podle vás koridory metra vhodným prostorem pro vystavování uměleckých děl?

Rozhodně ano. Metro je prostor, kde lidi cirkulují. Buď půjdou prostorem, který mohou projít a minout, nebo půjdou prostorem, který je bude bavit. Ať je to komiks, nebo plastika, či videoprojekce, všechno sem patří. Naopak si myslím, že by bylo dobré udělat z metra v podstatě artefakt.

Jak dlouho jste kreslil komiksy určené pro tento projekt?

Já mám hlavně pocit, že to nejsou úplně komiksy. Tady se mluví o komiksech, ale jsou to spíš volné kresby či obrazy, které jsou inspirované komiksovou estetikou, ale o komiksy se přímo nejedná. Trvalo mi to asi čtrnáct dní intenzivní práce.

A jak vypadala vaše práce?

Moje představa byla, že vyrazím na hlavní nádraží nebo na Muzeum a během hodiny budu mít nafocených patnáct bezdomovců. To se mi ale nepodařilo. Zrovna v den, kdy jsem je potřeboval, se mi je nepodařilo najít. V podstatě dny, kdy jsem pracoval na kresbách, byly rozděleny na hledání objektu a následné, okamžité zpracování. Bylo to takové náročnější. Místo toho, abych mohl sedět doma a kreslit, tak jsem běhal po městě a hledal bezdomovce. Vypadalo to, jako by tu nebyli.

BARBORA KABÁTOVÁ

28.10.2011
SDÍLEJ:
Lubomír Bystroň nacistický poklad na Budišovsku hledá už více než dvacet let.
DOTYK.CZ
4

Nacistický poklad na Budišovsku: reálná možnost anebo čirá utopie?

MONTÁŽ pokladen pro elektronickou evidenci tržeb. Ilustrační foto.
7

Druhá vlna EET: obchodníci si stěžují, někteří i končí

Psychicky nemocný muž se popral s policisty, pak skočil z mostu

Na mělnickém mostě přes Labe se v pondělí odpoledne odehrála scéna, podobná těm, které diváci znají jen z akčních filmů. V sanitce libereckých záchranářů, kteří do beřkovické psychiatrické nemocnice převáželi psychicky nemocného muže z Českolipska, totiž došlo k potyčce. Pacient, který zjevně nechtěl podstoupit léčbu, se ve voze popral s policisty, kteří na něho dohlíželi.

V obchodě už jen s účtenkou. Startuje EET

Malé krámky i velké supermarkety. Řeznictví, pekařství, trafiky nebo třeba prodejny textilu a obuvi. Tam všude už ve středu dostanete – nebo byste alespoň teoreticky měli dostat – povinnou účtenku.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Poslanci ČSSD odmítají spojovat Mládkova nástupce se sjezdem

Poslanci ČSSD odmítají, že by výběr nástupce dnes odvolaného ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) nějak souvisel s nadcházejícím sjezdem strany. Novinářům to dnes řekl místopředseda poslaneckého klubu strany Roman Váňa, podle něhož premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) nemá zapotřebí obchodovat s funkcemi. Předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostů František Laudát naopak uvedl, že se obává, že Sobotka nadřadil své politické zájmy nad zájmy země. Sobotka chce jméno nového ministra oznámit po sjezdu sociální demokracie.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies