Eminem si našel nepřítele, sebe sama

HUDEBNÍ RECENZE - Nové raperovo album Relapse je plné výčitek, mindráků, sebeobviňování a temnoty. Autor i producent na něm odvedli pečlivou práci.

19.5.2009

Marshall Bruce Mathers III., neboli EminemFoto: Universal Music

Kontroverzní americký hiphopový provokatér Eminem se po pětileté pauze přihlásil s novou, v pořadí šestou deskou Relapse. Marshall Mathers alias Eminem zestárl, ale nečekejte žádnou zmoudřelou smířlivost. Šestatřicetiletý chlapík kolem sebe stále kope jako ukřivděný teenager. Album tak zřejmě bude pro cílovou skupinu mnohem mladších fanoušků lákavé.

Za všechno může máma

Po vydání alba Encore (2004) se zasvěceně povídalo, že Eminem hodlá raperskou kariéru pověsit na hřebík a věnovat se spíš produkční práci. Prý už ho nebaví urážet všechny okolo a unavuje ho sláva se všemi nepříjemnými průvodními jevy. Samotný zpěvák však ukončení činnosti nikdy nepotvrdil, vyhlásil jen pauzu na rozmyšlenou. Nyní se může vrátit na scénu bez porušení slova. Eminem zůstává sebestředným textařem, uzavřeným ve vlastním polosvětě plném hiphopových stereotypů, které protagonista sám pomáhal vytvořit. Vrátil se i k oblíbenému tématu pravděpodobně oprávněných výčitek: „Moje máma milovala valium a spoustu drog/proto jsem takový, jaký jsem,“ zahořkle rapuje ve skladbě My Mom.

Ostré a „zubaté“ album

K určitým změnám však samozřejmě došlo. Eminem už opravdu tak zuřivě neútočí na homosexuály, ženy, celebrity. Krom výčitek zraňujícímu okolí si našel i nového nepřítele. Sebe. Nadává si, proč bral tolik drog a medikamentů (ale také těm, kdo mu je dávali), opovrhuje svými předchozími činy, touží zabít své alter ego. Nejen ze skladeb 3 a. m. a Medicine Ball čiší sebeobviňování a temnota.

Po muzikantské stránce je nahrávka možná vybroušenější a pestřejší než předchozí počiny. Eminem a jeho dvorní producent Dr. Dre odvedli pečlivou práci. Album působí sevřeně, nedrobí ho ani v hiphopové komunitě obvyklé přebujelé hostování. Rapem přispěl pouze Dr. Dre a ve skladbě Crack a Bottle se symbolicky mihl i Eminemův přítel 50 Cent. V rámci škatulky komerčního hip hopu působí deska překvapivě přesvědčivě, ostře a „zubatě“.
Pocta mrtvému kamarádovi Nejpřesvědčivější v nadávání na ošklivý svět je Eminem v narážkách na smrt přítele, rapera Proofa, zastřeleného v hloupé hospodské hádce. Právě Proofova smrt byla jedním z důvodů, proč se deprimovaný a na práškách na spaní závislý Eminem stáhl z veřejného života.

Vlastně celé album věnoval Eminem Proofovi, protože, jak píše v bookletu CD, „nebyl jsem schopen napsat píseň dostatečně dobrou, abych ti ji mohl věnovat“. Ovšem na nedostatek invence si Eminem stěžovat nemůže. Hiphopová múza byla k pauzou zregenerovanému raperovi tak štědrá, že se nově vychrlený materiál ani zdaleka nevešel do rozsahu jednoho CD. Rapper ohlásil, že ještě letos hodlá vydat další desku, tematicky (tedy sebezpytně) navazující na Relapse a pracovně pojmenovanou Relapse 2.

Eminem: Relapse
Aftermath Records/Universal Music
76:15 min