VYBERTE SI REGION

EXIT 89: Na dálnici u Humpolce v příkrém kopci

České divadlo slaví. Letošní osmičková výročí a dvacetileté výročí pádu komunismu v bývalém východním bloku stále častěji vtrhávají (a ještě budou vtrhávat) na naše scény. Tímto směrem se vydala i nejnovější inscenace v pražském Divadle Archa.

6.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/archiv

EXIT 89 – Tragická opereta vznikla v rámci mezinárodního, českoněmeckého projektu 68/89 – Divadlo. Doba. Dějiny, na němž participují vedle pražské scény divadla v Berlíně, Brně, Hamburku a v Žilině. Dlouhodobý projekt má za úkol scénickými prostředky zkoumat, jaké společenské, kulturní a politické změny přinesly roky 1968 a 1989.

Kdo by čekal sveden názvem divadelní reflexi roku 1989, bude velmi překvapen. Činoherněhudební EXIT 89 totiž není o listopadových událostech. Anebo lépe: inscenace se jich přirozeně dotýká, ale dějinný a nutno dodat i myšlenkový záběr opusu je daleko širší.

Téma paměti

Představení nás totiž zavádí na čerpací stanici na 89. kilometru dálnice D1. Zde, nedaleko Humpolce, tedy v místech, kde havaroval před šestnácti lety Alexandr Dubček, se setkáváme se zdánlivě nesourodou skupinkou postav. Tvoří ji na jedné straně místní pumpařka Jiřina (Marie Ludvíková) a řidiči kamionů Saša (Jiří Hána) a Rudi (Philipp Schenker), na straně druhé mladý českoněmecký pár (Jakub Žáček a Zuzana Stavná).

Mezi nimi se pohybuje stařík (Karel Ján Sedal), jenž přichází v den výročí Dubčekovy autohavárie vyhlásit u jeho pomníku novou, utopickou Republiku s lidskou tváří.

Inscenátoři v programovém bulletinu deklarují jako hlavní téma EXITu 89 téma paměti. To je přítomno nejen slovně, když lékařka Zuzaně Stavné tento fenomén vysvětluje z vědeckého hlediska nebo když Karel Ján Sedal neustále hovoří o svých vzpomínkách, ale především v samotném inscenačním jazyku. Zadní stěna jeviště slouží jako jakýsi velký monitor, v němž můžeme zahlédnout několik klíčových obrazů uběhlého čtyřicetiletí.

Nicméně nejde pouze o paměť – řekněme – historickou. V postavách milostného trojúhelníku kamionistů a pumpařky Jiřiny se během představení ozývají echa toho, co bylo kdysi možné a dnes už není. Jsou-li Saša a Rudi dvojníky Dubčeka a Dutschkeho, pak jejich dnešní počínání (nesmyslné převážení zboží napříč Eurasií) je smutnou vizitkou utopických idejí šedesátých let.

Jan Jiřík

Martin Becker – Jaroslav Rudiš – Jiří Havelka: EXIT 89
Tragická opereta
Režie Jiří Havelka
Divadlo Archa
Premiéra 22. října 2008
6.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies