Žádná politická hesla, minimum textu a propagandy, lehkost i vtip. To vše okořeněné špetkou poetična a doplněné efekty divadelníků z Laterny magiky. Tato atmosféra vládla na bruselské výstavě Expo 58 v Českoslo­venském pavilonu, který za promyšlený kontext expozice nakonec získal hlavní cenu soutěže, Zlatou hvězdu.

Připomínkou této legendární události se stala současná výstava Bruselský sen, která po pražské premiéře vyzdobí až do března příštího roku také Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně.

„Bruselský sen současně odkazuje k padesátiletému výročí, které letos od roku 1958 uplynulo. Je to výstava, v níž se prolíná celá řada disciplín, a pro nás tedy byla projektově hodně náročná,“ uvedl ředitel Moravské galerie Marek Pokorný.

Fenomén konzumní společnosti

Na brněnské repríze Bruselského snu se podíleli stejní lidé jako v Praze: studio Olgoj Chorchoj (architektonický návrh) nebo Robert V. Novák (grafický design).

„Chceme návštěvníkům nabídnout co nejvíce informací ve vizuální podobě, a to především prostřednictvím velkoplošných reprodukcí záběrů z expozice,“ uvedla jedna z autorek projektu Daniela Kramerová.

Vedle filmové a fotografické připomínky tehdejší expozice výstava představí i původní předměty, které Československo na Expu 58 zastupovaly. „Je zde sklo, porcelán, tapiserie, hračky, návrhové studie a původní architektonické a grafické řešení pavilonu. Samozřejmě nechybí ani přiblížení dalších magnetů naší tehdejší expozice – mediálních novinek Laterny magiky a Polyekranu,“ dodává Kramerová.

Zmíněna je i oblíbená restaurace československého pavilonu. Autorky výstavy, Daniela Kramerová a Vanda Skálová, projektem sledují vznik, průběh, atmosféru výstavy a hlavně mechanismy udělování ocenění a následný dopad obrovského úspěchu v Československu.

Oproti pražské premiéře klade brněnská výstava důraz na moravské realizace bruselského stylu, především v architektonické oblasti. Právě v Brně, zejména v souvislosti s obnovou a rozvojem výstaviště a známých veletrhů, ale i v dalších moravských městech, například v Olomouci, došlo k vytvoření významných architektonických realizací nesoucích stopy ovlivnění takzvaným bruselským stylem.

Éra let podivně naivních

Výstava v Uměleckoprů­myslovém muzeu je navíc rozšířena o fotografickou tvorbu, kterou zastupuje padesát snímků z padesátých a šedesátých let zachycujících éru let podivně naivních. „Fotografie odrážejí tehdejší nárůst automobilismu, emancipaci žen, vzrůstající zájem o elektrické spotřebiče nebo vznik školních družin. Diskuze vyvolávaly například fotografické ilustrace v novinách a časopisech, stále dostupnější barevná fotografie a její podoby v reklamě či opětovné přijetí snímků aktů,“ uvedl vedoucí sbírky fotografií Moravské galerie Jiří Pátek.

Možnost navázat na úspěchy českých tvůrců budou mít už za necelé dva roky autoři na Expu 2010 v Šanghaji. Své brány tématu Lepší město – lepší život otevře miliardová Čína prvního května, a Češi tak budou mít příležitost představit to nejlepší, co náš národ v oblasti městské civilizace vytvořil.

Bruselský sen
Místo: Uměleckoprůmyslové muzeum Moravské galerie, Husova 14
Otvřeno: do 1. března 2009, středa až neděle 10.00 až 18.00
Doprovodné akce: interaktivní výtvarná dílna, pořady pro školy, komentované prohlídky, dětský ateliér