Fígle: Sociálka o tom, jak nahánět tatínka

Zanedbané městečko, ospalé ulice, oprýskané zdi a ušmudlané existence – to jsou kulisy polského filmu Fígle, který už vstoupil do našich kin a který naši sousedé vyslali do boje o Oscara.

21.11.2008

Štefek (Damian Ul) hraje svou hru s úmyslnými náhodami a odlouděným tátou (Tomasz Sapryk). Foto: Foto: AČFK

Andrzej Jakimowski si napsal scénář už ke svému druhému celovečernímu filmu (prvním byl Zmrucz oczy – Přimhuř oči, 2002), v němž se znovu obrací do světa dětí. Zatímco hrdinkou jeho debutu byla desetiletá dívenka utíkající z domova, ústřední postavou Fíglů je šestiletý Štefek, který většinu času tráví na nádraží maloměsta. Chodí sem vyhlížet tátu, který rodinu opustil už dávno kvůli jiné ženě a kterého hodlá všemi možnými způsoby přimět k návratu, byť ho sám nezná a pomáhá si jeho starou fotkou.

Pasivní život zdejších obyvatel a absenci jakýchkoli zdrojů zábavy řeší chlapec únikem do vlastního světa fantazie, důmyslných plánů a různých úskoků, jimiž se pokouší řídit život svých nejbližších. Chybějící dobrodružství mu nahrazuje hra s vojáčky, které staví na koleje a nadšeně sleduje, jak s jejich osudem naloží výhybky, případně kola vlaků. Starší sestře Elce občas překazí rande tím, že šikovně „zaměstná“ jejího přítele, a když se to povede, užívá si blaženě jízdy na motorce mezi nimi dvěma (jako mezi mámou a tátou)… Jeho snem je úplná rodina a pro ni je schopen čehokoli. Třeba riskovat na kolejích před přijíždějícím vlakem, zamknout tatínka v nádražním baru nebo se vypravit bez mámina vědomí na cestu z města.

Jakimowski řeší závažné sociální téma o touze dítěte být obklopen všemi, kteří k němu patří, a rámuje je atmosférou jednoho hodně líného léta. Rozehrává kolem svého malého hrdiny drobné epizodky – zábavné (nevinná veselá erotika ve čtyřech na dece u vody nebo fígle s vojáčky) i vážnější (Elka se snaží vymanit z maloměstské nudy a vyhrát konkurs na místo v lukrativním podniku). Hra na náhodu, která má v příběhu své klíčové místo, se však občas autorovi vymyká.

Některé pasáže působí zdlouhavě (putování otce městem, holubí motiv), jiné zůstanou nedořečené (překažené rande Elka s bráchou nijak neřeší, což by asi dívka v jejím věku neudělala), motiv dobráckého šéfa italského podniku, který navzdory několika průšvihům při konkursu dává Elce nové a nové šance, zase není z reálného světa. Ostatně, mírně vykonstruovaný závěr připomíná spíš happy end americké rodinné limonády nežli závěr sociálního filmu, jaký nám režisér celou dobu vypráví.

Fígle nabízejí dobré herecké výkony (zejména Damiana Ula v roli Štefka) a autentickou maloměstskou náladu (kamera Adam Bajerski), neškodilo by mu však svižnější tempo a reálnější vyústění některých motivů. Takhle totiž ospalost filmového města doléhá i na diváka…

Fígle
(Sztuczki), Polsko 2008
Režie: Andrzej Jakimowski,