VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Fotografická fakta, otázky i pochyby v Rudolfinu

Praha - Když v roce 2001 otiskly New York Daily News fotografii detailu utržené ruky, kterou pořídil Todd Maisel uprostřed paniky během teroristického útoku na newyorská dvojčata, způsobilo to poprask. Kolegové z jiných redakcí se cítili poškozeni, neboť ohledně 11. září panovala úmluva, že média nebudou zobrazovat těla obětí. Veřejnost byla pobouřena malou úctou k mrtvým. Pro USA navíc byly podobné záznamy v době, kdy je čekalo obnovování pošramocené pověsti neotřesitelné velmoci, zcela nežádoucí.

18.9.2011
SDÍLEJ:

Fotografie Kevina Cartera s názvem SúdánFoto: Galerie Rudolfinum

Výstava Kontroverze, kterou koncem minulého týdne otevřela pražská Galerie Rudolfinum, se nad otázkou citlivosti témat fotografií, hranicemi novinářské a umělecké etiky i pohledy světových fotografů vážně zamýšlí. Výběr fotografií připravilo pařížské Musée de l´Elysée a představuje kolekci více jak 80 fotografií, jež se staly předmětem soudních sporů. Prostřednictvím kontroverzních děl zachycuje proměny společenského povědomí o skandálu i proměny etických hranic společnosti během uplynulých sto šedesáti let. Kolekce, jež jde napříč politikou, válčením, showbyznysem i uměním, vyvolává zajímavé otázky.

Osmdesát kontroverzních snímků a jejich příběhů

Najdeme tu fotografii Iriny Ionesco s aktem její dvanáctileté dcery Evy, již v 70. letech fotila v erotických pózách a jež budila velké pohoršení. Později vedla k rozchodu obou žen, jejichž komunikaci dnes obstarávají už jen právníci. Nebo fotku ze souboru Larryho Clarka, jenž dokumentoval generaci zahálejících mladých Američanů a kulturu drog a autodestrukce. Ale také třeba domnělou poslední fotografii Adolfa Hitlera po smrti či ukázku typické ideologické retuše – anonymní záběr Josifa Stalina ve společnosti Molotova a šéfa NKVD Nikolaje Ježova a hned vedle totéž foto, ale již bez Ježova, publikované poté, co byl vystřídán Berijou a zastřelen. Pozornost budila svého času i fotografie Nicka Uta, jenž vyfotil útěk dětí z bombardované vietnamské vesnice s dívkou popálenou napalmem v čele, za niž dostal Pulitzerovu cenu.

Fotograf Kevin Carter spáchal sebevraždu

U válečných fotografií se někdy nelze ubránit úvahám o morálním kreditu fotografů, který ostatně řeší v mezních situacích i oni sami. Třeba v případě Kevina Cartera, který na sugestivní fotce Súdán zachytil v roce 1993 černou dívenku plazící se k centru potravinové pomoci a sledovanou velkým supem. Úspěch díla publikovaného v New York Times byl mimořádný. Fotograf sám se ale ocitl pod palbou výhrad, kdy byl kvůli své chladnokrevnosti přirovnán ke stejnému supovi. Dva měsíce poté, co za fotografii obdržel Pulitzerovu cenu, spáchal sebevraždu…

Autor: Jana Podskalská

18.9.2011
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Řezání nosorožčích rohů
1 4

Obchod se zvířecími rohy vynáší víc než ten s kokainem

Různě zdobené účtenky Andreje Babiše neznepokojují. Považuje je za výraz české lidové tvořivosti.
4

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Kvůli dálnici D3 začnou brzy hlídat studny

Specialisté brzy zahájí monitoring studní v okolí budoucí dálnice D3 u Českých Budějovic. Sledovat se bude hlavně výše hladiny vody. V případě, že by byl později s vodou problém, budou mít totiž majitelé nárok na kompenzace, například prohloubení studní.

Ostrava je u filmařů stále oblíbenější. Město láká domácí i zahraniční tvůrce

/FOTOGALERIE/ Nejenom architektonické skvosty Prahy nebo malebná jihočeská krajina či moravské vinice, ale také město Ostrava jako atraktivní lokalita láká domácí i zahraniční filmaře při natáčení filmů i televizních seriálů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies