Kmotr je proti Gomoře idylka

FILMOVÁ RECENZE - Do kin vstupuje adaptace Savianova románu o mafii, oceněná na festivalu v Cannes.

12.3.2009

Gomora. Antihrdinové Garroneho filmu Marco a Ciro (Marco Macor a Ciro Petrone) jsou fascinováni zbraněmi. Typický úkaz praktik neapolské mafie a vlivu na nejmladší generaci.Foto: AČFK

Jestli máte pocit, že vás po snímcích Kmotr, Tenkrát v Americe nebo Road to Perdition už nemůže nic v mafiánských filmech překvapit, pletli jste se. Film Gomora, který natočil Matteo Garrone, ukazuje mafii v méně atraktivních kulisách, zato mnohem syrověji.

Nejsou tu nablýskané večírky pod širým nebem, vybrané večeře, karetní hry a smokingy, ale ušmudlané byty jednoho zaneřáděného neapolského sídliště, kruté hry dorůstajících dětí ulice, fascinace zbraněmi a penězi, obchod s drogami a každodenní strach o přežití. Zdánlivě obyčejné zanedbané podchody a kouty pomalované sprejery, jaké známe i z českých sídlišť. V jejich útrobách ale zuří nevyhlášená válka klanů tzv. camorry napojených téměř na všechny obyvatele zdejších bytů, jejichž život nenápadným způsobem ovládá.

To jsou kulisy filmu (oceněného na loňském festivalu v Cannes Velkou cenou) natočeného podle románu Gomora, který vyšel ve víc než třiceti zemích a stal se celosvětovým bestsellerem. Jeho autor Roberto Saviano žije od té doby pod policejní ochranou. Camorra, jejíž zákulisí přibližuje, je považována za nejkrutější italskou mafii, jež má od konce sedmdesátých let na svědomí víc mrtvých než všechny evropské zločinecké organizace dohromady. Ostatně, několik herců, kteří ve filmu hrají členy camorry, je podezřelých z toho, že se i v civilu stýkají s mafiány a provozují nelegální činnost. Giovanni Venosa, kterého režisér obsadil jako šéfa jednoho z klanů camorry, byl dokonce zatčen při vymáhání výpalného. Praktiky a kontakty camorry zobrazené v knize do detailů, líčí Garrone ve strohých obrazech, z jejichž věcnosti a všednosti jde na diváka hrůza.

Dáme vydělat všem

Už jen samotný prolog - postřílení několika mafiánů hovících si v tichu a záři luxusních solárií - naznačí, že Gomora nebude zábavou pro diváky se slabým žaludkem. Mozaikovitě pojatý příběh spojuje i posouvá dvojice mladíků, kteří se rozhodnou vydělávat za zády mafie a bláhově se domnívají, že zdejší klan jim to strpí.

Kromě nich Garrone rozkrývá ve výmluvných obrazech další postavy a motivy -dospívající Toto absolvuje v temném průchodu přijímací zkoušku pro zabijácký dorost - střelu do hrudi skrz neprůstřelnou vestu, z kanálů vylézají „incognito“ v perfektním kvádru a bílých košilích šéfové mafie obstarávající nenápadný „úklid“ toxického odpadu, výrostci trénují s ukořistěnými kalašnikovy naostro u nádrže za městem, mistr oděvních návrhů v područí mafie si po nocích přivydělává načerno u Číňanů, kteří ho kvůli utajení převážejí do svých dílen v kufru auta (a když je doslova po všem a všech, sleduje s odevzdaně hořkým úsměvem svůj kostým v televizi na Scarlett Johanssonové na benátském festivalu), osmiletí kluci pohotově odřídí obří kamiony, když to mafie potřebuje a tak dále.

Téměř každý se do práce pro camorru namočí - protože obživa je těžká a mafie má svůj perfektně fungující systém, který uživí každého - od prostých poslíčků až po výběrčí „daní“. Kdo se ale jednou zaplete, nemá úniku. Leda do hrobu.

Garroneho film je napoprvé možná obtížně čitelný, v každém případě ale strhne svým tempem, záměrně reportážním pojetím a ryze civilním projevem herců (i neherců) umocňujícím autenticitu předkládaného pohledu na současný italský organizovaný zločin, z něhož mrazí. Jeho chapadla totiž zasahují daleko za hranice státu. Poslední drsnou ranou divákovi je statistika v titulcích - oznamující (kromě jiného) suše, že Camorra přispěla i na obnovu newyorských dvojčat…

Gomora, Itálie 2008 Režie: Matteo Garrone, hrají: Toni Servillo, Gianfelice Imparato, Maria Nazionale Premiéra: 11. března