VYBERTE SI REGION

Klavíristka Čechová vydává Smetanovy práce

Praha /HUDEBNÍ RECENZE/ - Souborná nahrávka Jitky Čechové překvapí spojením mladistvé dynamiky a zralého nadhledu, na trhu jsou už první čtyři disky.

19.5.2009
SDÍLEJ:

Jitka Čechová je pravidelně zvána na velké hudební scény i festivaly a spolupracuje s významnými orchestry doma i ve světě.Foto: Triart Management

Přestože je Bedřich Smetana klíčovým zjevem české hudby, jeho odkazu kupodivu není věnována náležitá péče – dodnes například nevyšel tematický katalog Smetanova díla (Dvořákův katalog žije již od roku 1960 ve dvou vydáních). Každá systematická reflexe skladatelovy tvorby je proto vítána – tou nejžhavější je projekt sedmidílné souborné nahrávky jeho klavírního díla v podání letos osmatřicetileté Jitky Čechové.

Nejnověji vyšel už čtvrtý disk této řady. Z poznávacího hlediska to není vydavatelský počin nikterak průkopnický – již v padesátých letech nahrála smetanovský integrál v pražském rozhlase Věra Řepková; její úctyhodné úsilí je však v našich očích poznamenáno (ne)kvalitou tehdejší nahrávací techniky. Dnes sáhneme spíše po supraphonské analogové nahrávce Jana Novotného z let 1974–83 (celek je bohužel dostupný jen na archivních LP, na CD vyšel jen zlomek) nebo po kompletu Ivana Klánského natočeném v devadesátých letech pro dánský Kontrapunkt.

Výkon Čechové vybízí ke srovnání

Výkon Čechové je ovšem zajímavý nejen svou dostupností, ale také tím, že odráží cítění smetanovské poetiky v novém tisíciletí a přímo vybízí ke srovnání s interpretačními východisky Jana Novotného, který na konzervatoři klavíristku k vážnému zájmu o Smetanu přivedl. Nenechme se mýlit – po smrti Jana Heřmana (1946) a emigraci Rudolfa Firkušného se klavírnímu Smetanovi z nepochopitelných důvodů na českých pódiích bůhvíjak nedařilo, spíše naopak (že by natruc skladatelovu vzdělanému, ale ideologicky malomocnému propagátorovi Nejedlému?). Když například Čechová v roce 2003 zahrála na Pražském jaru Smetanův stěžejní cyklus Sny, postarala se (na 56. ročníku) o festivalovou premiéru!

Jitka Čechová je dnes přední českou smetanovskou interpretkou. Zmocnit se hudby takového rozsahu a takové výrazové různorodosti vyžaduje umělecky nesmírně širokou osobnost – a je potěšitelné, že se klavíristka k žádoucímu spojení mladistvé dynamiky a zralého nadhledu propracovala. Také technické nároky nahraného repertoáru jsou extrémní, nástrojová faktura navíc nepadne vždy ideálně „do ruky“: jakkoli Smetana nástroji rozuměl jako málokdo, zvláště raná díla psal pro svá vystoupení, svůj typ prstové techniky a fyziognomii ruky. Radost ze Smetany Čechová naštěstí vládne suverénní technikou „ruského“ typu, již si osvojila hlavně postgraduálním studiem, a technickou stránku přednesu nikde nenadřazuje obsahovým potřebám (snad s jistou výjimkou Skočné z druhé řady Českých tanců, jejíž zběsilé tempo je snad až nepřiměřené taneční idealizaci).

V manuálních dispozicích předčila učitele

A jsou to právě manuální dispozice, jimiž Čechová svého učitele Novotného snad ještě „překonává“. Za zvláštní zmínku pak stojí pianistčin vzorný smysl pro udržení stavebných souvislostí a mimořádně vyspělá úhozová kultura. Čechové zjevná radost ze hry Smetanovy hudby nechť je inspirací celé naší pianistické obci. Každý ze čtyř disků je zdařile postaven na hudbě jistého období a na kombinaci „slavných“ skladeb a hudby téměř nebo zcela neznámé. Většinu posluchačů asi nejvíce uspokojí Smetanova zralá hudba (obě řady Českých tanců, Sny), nezasvěcené jistě zaujme například romantická virtuózní parafráze na Schubertovu píseň Zvědavý či polkové Moderato ze třetí věty raných Svatebních scén, v němž poznají hudbu prvního výstupu z Prodané nevěsty.

Vybavení a zpracování bukletů, ozdobených klavíristčinými marketingově nosnými portréty, odpovídá významu nahrávek. Redakčních pochybení není mnoho, ale opakují se – třeba tvrzení dvou cizojazyčných mutací, že učitelem Čechové byl Slovák „Petr“ Toperczer. Údaje o studiovém nástroji chybějí, pochvalu naopak jako vždy zaslouží nedostižný ladič Ivan Sokol. Z vydavatelských kuloárů uniklo, že vydání zbylých tří titulů je z finančních důvodů nejisté.

Poslední titul vyšel jen zásluhou podpory soukromého donátora. Patrně z rozpočtových důvodů musel také tvůrčí tým opustit drahé Rudolfinum ve prospěch levnějšího studia (za cenu méně čitelného zvuku) s novým zvukařem, jemuž nevadilo nehezké „mňoukání“ dusítek uvnitř vět. Celkově ale nelze než kroutit hlavou nad nečinností hudebních nadací a státu: Jaký už projekt stojí za jejich podporu, ne-li takovýto?

Bedřich Smetana: Piano Works/Jitka Čechová
CD I–IV 2005–09
Supraphon Music

Autor: Vít Roubíček

19.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Kapra na Vánoce koupíte on-line

Orlickoústecko, Svitavsko – Kapr s bramborovým salátem je vánoční klasika. Na kolik letos štědrovečerní večeře vyjde? Kilo šupináče v regionu koupíte pod 90 korun. Ulovit si ho můžete dokonce v „on-line rybníku", Plundrovo rybářství z Dlouhoňovic totiž nabízí on-line objednávku.

Polská medvědice rozbila skrytou kameru, která ji natáčela

Varšava - Se zjevným potěšením se medvědice válela v čerstvě napadlém sněhu v pohoří Bieszczady na jihovýchodě Polska - než si všimla, že ji při dovádění natáčí skrytá kamera. Fotopast vzápětí rozbila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies