VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kdy už fotografování nestačí

Praha - Běla Kolářová vystavuje své objevitelské a novátorské práce v Museu Kampa.

4.8.2008
SDÍLEJ:
Fotogalerie
4 fotografie

Vzorník barev. Asambláž Běly Kolářové z roku 1967. (Z majetku autorky.)Foto: Repro: DENÍK/Petr Kovařík

Běla Kolářová (1922) zůstávala dlouhé roky tak trochu ve stínu svého muže básníka a výtvarníka Jiřího Koláře a pestré škály jeho dalších a dalších objevů. Ale současná výstava v Museu Nadace Jana a Medy Mládkových na pražské Kampě připomíná, že naprosto neprávem. I ona, stejně jako Jiří Kolář, šla cestou neustálého posouvání obzorů a hranic, kdy už osvědčené a vyzkoušené prostředky přestávaly stačit.

Sama o tom říká, jak ji někdy začátkem jedenašedesátého roku jako blesk zasáhla věta, že „celý svět je ofotografován“, a jak ji přepadl pocit sklíčenosti a marnosti chtít pokračovat ve fotografování.

A z tohoto pocitu vyrostlo experimentování Běly Kolářové, které se rodilo už ne v objektivu fotoaparátu, ale spíše v temné komoře za pomoci technických prostředků a pohybu. To však zároveň vyžadovalo „nedbat nezájmu těch profesionálů, kteří se zastavili u vzorů daných krajinářem a portrétistou minulého století a kteří tvrdí, že fotograf má zůstat fotografem,“ říká Kolářová. „Dbají, aby jednou již dané rozdělení fotografů do kategorie umělecké, reportážní, průmyslové, reklamní bylo dodržováno, jako by neviděli, jak se svět kolem nás mění, jak vědci, malíři, hudebníci, básníci hranice svých oborů překračují a ruší.“

Cesta k asambláži

Její cesta byla tedy právě taková, jako cesta vědců, malířů či básníků a Jiří Kolář sám byl v tomto směru inspirací obdivuhodnou. Tento proces překračování hranic pouhé fotografie současná výstava bohatě dokumentuje na fotogramech pohrávajících si se strukturami materiálů a využívajících např. techniku roláže, ale také na postupném přerodu v asambláže. I o tomto procesu vydává Kolářová vlastní svědectví, když říká, jak jí „jednoho dne fotoaparát přestal vyhovovat. Na lidské oko nestačil. Krátký záběr drobných předmětů, jejich černobílý obraz zachycený zlomkem vteřiny neukáže, jak tyto svítí, jak se ve světle mění, jaké stíny vrhají podle úhlu našeho pohledu. Začala jsem tedy lepit, a tak vznikly moje asambláže.“

A právě v asamblážích objevila Kolářová svůj vlastní svět – uplatnila zde nejen množství nejrůznějších každodenních předmětů, jako jsou spínací špendlíky, patentky, korálky, ale i třeba lístky z kalendáře či obyčejné lidské vlasy, s nimiž si dokáže opravdu vyhrát.

V kombinaci s neobyčejným výtvarným viděním, smyslem pro grafické členění plochy vznikají originální díla, která si v ničem nezadají s pracemi manžela Jiřího Koláře, a i když někdy využívají jeho postupy koláže či roláže, jsou zcela originální a nezaměnitelná. Přitom právě na rozdíl od prací manželových zcela osobitě akcentují ženský svět, ženské vidění, koketerii s módou (nikoli s módností) a zálibou v ženských titěrnostech – (v nejlepším slova smyslu). Na první pohled upoutají asambláže Pařížské nebe (1991) vytvořené z barevných cívek nití, či Nevymažeš černou ani bílou (1996), Roh hojnosti (devadesátá léta) – zlatý kornout plný tužek a pastelek – či originální Šibeniční vzorník (1983) sestavený z různě velikých skobiček a vzorků provazů.

Ostatně nejen pestrost předmětů, které dokáže Kolářová využít, ale i básnivá nápaditost v pojmenovávání je na současné výstavě požitkem. A vše si může návštěvník zopakovat ještě doma listováním v obsáhlém katalogu, který byl k výstavě vydán.

Běla Kolářová:
Fotografie, asambláže, kresby
Museum Kampa, U Sovových mlýnů 2, Praha 1.
Otevřeno do 24. srpna
denně 10–18 hodin.
Vstupné 80, snížené 40 Kč.

Autor: Petr Kovařík

4.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Komerční banka

Přechod k jiné bance bude od března snazší

Ilustrační foto.
6

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

Nemocnice se propadají do dluhů. Bez injekcí z krajů by neměly na provoz

/INFOGRAFIKA/ Nemocnice jsou na tom stále hůř, přestože účty pojišťoven bobtnají – jen za poslední dva roky se jejich přebytky navýšily o 11,5 miliardy korun. Kde je problém? Experti tvrdí, že je české zdravotnictví špatně nastaveno.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Národní galerie má novou ostrahu. V úterý už bude přístupná expozice

Národní galerie (NG) v Praze dnes uzavřela novou smlouvu o ostraze svých šesti objektů i uměleckých děl se společnostmi G4S a Indus. "Noví dodavatelé od úterý 28. února, kdy se výstavní prostory Národní galerie znovu otevřou pro návštěvníky, zajistí kompletní služby," uvedla NG na webu. Své objekty NG o víkendu uzavřela kvůli sporům s bezpečnostní agenturou ABAS IPS Management.

Dva měsíce nemoci už vás nezničí. Nemocenská by se měla zvýšit

Dlouhodobě nemocným by v příštím roce mohla stoupnout nemocenská. Zatímco nyní dostávají od 15. dne nemoci dávky ve výši 60 procent vyměřovacího základu bez ohledu na délku choroby, vláda včera navrhla, aby dávky od druhého a poté i od třetího měsíce dlouhodobé nemoci vzrostly. Po měsíci stonání by tak zaměstnanci měli nově dostávat 66 procent vyměřovacího základu, od dvou měsíců dokonce 72 procent.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies