VYBERTE SI REGION

Kriminálka Anděl vybočuje z normálu

Praha - Slovenský filmový tým už představil na obrazovkách svou verzi původní kriminálky a pokračuje v jejím natáčení.

15.9.2008 2
SDÍLEJ:

Nováček a profík (David Švehlík a Marek Taclík) „v akci“. V první řadě seriálu velcí parťáci, ve druhé je na čas rozdělí jedna žena...Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Sídlištní balkony v pražských Strašnicích zejí prázdnotou, venku je kolem devíti stupňů, ale pro slovenský štáb režiséra Petera Bebjaka konec léta neplatí. Ještě měsíc bude točit poslední dva díly detektivního seriálu Kriminálka Anděl, který počátkem září představila Nova divákům. „Vykliďte prosím prostor, pojedeme honičku přes ulici,“ žádá asistent režie a několik mladíků se rozbíhá do stran s vysílačkou.

Ačkoli je brzo ráno, natáčení tu vzhledem k sídlištním kulisám není tak zcela bez potíží. Z blízkého staveniště se zedníci rozčilují, proč mají na požádání zastavit bouchání a sbíjení, ulicí sem tam projede nečekané auto a z paneláků se linou neobjednané zvuky – tradiční nedělní ráno. Odněkud zní vrtačka, jinde sekačka, nebo tlukot. „To je život,“ krčí zkušeně rameny Peter Bebjak, který se na natáčení střídá ještě s dvěma režiséry. Kriminálka Anděl je pro něj zvláštním projektem. Už jednou ho totiž natočil. Na Slovensku.

Seriál Mesto tieňov prověřili tvůrci na slovenských divácích, teď jsou na řadě čeští. „Je to zvláštní pocit pracovat na stejném projektu,“ připouští režisér. „Ale zase tak úplně stejný není. Slovenský seriál se natáčel pro jiný trh a jiné diváky, s jiným hereckým obsazením. Také některé příběhy se změnily.“

Střelby horší…

Televize Nova, která si seriál objednala a vysílá, vybrala z původní verze jen osm epizod, další vznikly zcela nově. Novinkou je například postava tzv. freerunnera, který výrazně zasáhne do jednoho dílu a který figuruje ve strašnickém natáčení. „Akce!“ – rozjíždí režisér záběr honičky. Z auta vyskakuje David Švehlík a s pistolí v ruce křičí na mladíka: „Stůj! Policie!“

Ten nečeká a prchá přes ulici k blízké zdi. Herec, respektive detektiv Tomáš, ho následuje. Jeho kolega Oliver v podání Marka Taclíka objede svižně blok a nadbíhá mladíkovi z druhé strany.

„Je to sice moje druhá detektivka, ale první role kriminalisty,“ říká Švehlík. „Vzal jsem ji, protože jsem viděl první díl slovenské verze seriálu a moc se mi líbil. Má podobný šmrnc jako špičkové americké a anglické seriály v tomhle žánru – svižně napsané, postavy perfektně vyprofilované, využívá flashbacků a atraktivních akcí.“ Jeho Tomáš přichází na oddělení jako nováček a časem se prý s kolegou Oliverem střetne kvůli téže ženě. Ale to až ve druhé řadě. Zvláštní výcvik neabsolvovali, jen dvě sezení s profesionály a návštěvu střelnice.

„Honičky mi jdou dobře, střelba byla horší,“ přiznává herec, který mezi literárními detektivy preferuje Holmese a Marlowa. Fyzicky natáčení zvládá, za nejhorší považuje brzké ranní vstávání. Sport mu zjevně nevadí, ale jednu slabost má. Přes média vzkazuje: „Moc si přeju, aby sportovci nepoužívali slovo štěstíčko… Říkají to v rozhovorech strašně často.“

Prvně v roli detektiva

Na balkonu nad připravovanou další scénou se vyložil polonahý děda. „Budu se koukat. Jo?“ diskutuje s členy štábu. Za chvíli přivádí i manželku. To, co se jim odehrává pod oknem, je zjevně zajímavější než nedělní program v televizi. Honička pokračuje. Freerunner Viktor Bugardi (dubler) se rozbíhá proti zdi, přes klepadlo na koberce se svižně vyhoupne nahoru a mizí za horizontem. „Freerunning je normální sport,“ tvrdí Slovák Viktor o aktivitě založené na překonávání překážek v běžné cestě městem. „Je třeba hodně trénovat, začít pomalu, aby se tělo na začátku hned nezničilo. Jsou to různé skoky, akrobatické pohyby a tak.“ Tady předvádí jen výskok na zeď a následný úprk. Nahoře ho ale čeká dopadení v podobě Marka Taclíka. I pro něj je to první detektiv v kariéře. „Jsem tomu rád,“ tvrdí herec, o kterého se pokouší už pár dní nemoc. „I když natáčení je náročné. Míváme za sebou třináct hodin před kamerou, do toho zkoušky v divadle… Honičky ale zvládám. Navzdory šířce a váze svého těla pokaždé štáb překvapím.“ To ostatně dokazuje hned v následném záběru. Načasování na střet s prchajícím runnerem tak docela nevyšlo, Marek byl na místě dřív. „Je strašně rychlej,“ přikyvuje Bebjak. „Signál k Viktorovi musí přijít dřív!“

Teprve napodruhé to vyjde. Marek alias detektiv Oliver se vrhá na runnera a na trávě ho spoutá. „Výborné. Stop!“ Režisér je spokojen. Několik přihlížejících venčících psíky rovněž. Svět fiktivní pražské Kriminálky Anděl je jiný než ve známých českých detektivkách – je drsnější a modernější. Odráží neklid města, v němž se odehrává, a zároveň jej mírně ironizuje. Ostatně, jak autoři i dramaturgové přiznávají, název Kriminálka Anděl je tak trochu nadsazeným odkazem k známým zahraničním seriálům. Másvé bizarní libůstky – třeba postavu patologa (Švehlíkova seriálového otce), který se ani za nic nepustí do práce bez Mahlerovy hudby…

Seriál nenabízí efektní bouračky, skoky z mnohametrových mostů, paranormální fígle ani dojemnou psí lásku k pánovi detektivovi. Ale má něco, co se zase tak běžně v české detektivce nevidí – švih, napětí a humor. A dobré nápady. O tohle všechno je v původní televizní tvorbě obzvláštní nouze.

Autor: Jana Podskalská

15.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Podle Chovance by video s Forejtem měli prověřit státní zástupci

Praha - Státní zastupitelství by mělo prověřit, zda se kompromitující video, na němž je údajně zachycen končící šéf hradního protokolu Jindřich Forejt, nemělo sloužit k vydírání. Novinářům to dnes ve Sněmovně řekl ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). Nahrávkou by se podle něj měl zabývat i Národní bezpečnostní úřad (NBÚ) kvůli Forejtově bezpečnostní prověrce.

Nazí brněnští veslaři nafotili kalendář. Třásli jsme se jak ratlíci, smáli se

Brno /FOTOGALERIE/ – Namísto pravidelného tréninku zapózovali před objektivy fotoaparátů. Veslaři z brněnského ČVK se svlékli při tvorbě týmového kalendáře s cílem rozšířit povědomí o tradičním jihomoravském klubu a zvýšit zájem o veslování.

Nejnovější kasino v Las Vegas „hlídá“ obří drak od českých sklářů

Las Vegas /FOTOGALERIE/- Čeští skláři z Kamenického Šenova se výrazně podíleli na podobě prvního kasina v čínském stylu, které vzniklo v americkém Las Vegas. Herně s desítkami stolů a stovkami automatů totiž vévodí tunový skleněný lustr ve tvaru čínského draka od tuzemské firmy Preciosa Lighting. Kasino oficiálně otevřelo své brány minulý víkend.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies